انقلاب صنعتی چهارم

انقلاب صنعتی این‌بار ناجی محیط‌ زیست است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: طی انقلاب صنعتی چهارم که در چند سال اخیر شاهد آغاز آن بوده‌ایم، مباحث هوش‌مصنوعی، متاورس و اینترنت اشیا مطرح شد و تغییرات گسترده‌ای که با پیشرفت فناوری در فعالیت‌ها ایجاد می‌شود، ممکن است منجربه بهبود شرایط زیست‌محیطی شود.

علی‌خان نصراصفهانی با بیان اینکه در نخستین انقلاب صنعتی تغییر سیستم از تولیدات دستی به ماشینی مشاهده می‌شود، اظهار کرد: با توجه به انقلاب‌های صنعتی و دسته‌بندی آن‌ها متوجه می‌شویم که نخستین انقلاب صنعتی مربوط به تبدیل تولیدات دستی به ماشینی بود که قاعدتاً تأثیرات نامطلوبی را بر محیط‌زیست داشت.

وی افزود: طی این فرآیند، دست‌اندازی به طبیعت، توسعه معادن و گسترش کشاورزی صنعتی به خوبی مشاهده می‌شود که این مسئله نشان‌دهنده تأثیرات نامطلوب انقلاب صنعتی بر محیط‌زیست است.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: در انقلاب صنعتی دوم جامعه تقریباً آگاه شد و نمی‌توان نقش نگرانی مردم نسبت به مسائل زیست‌محیطی را در انقلاب صنعتی دوم و پس از آن را در نظر نگرفت.

وی تصریح کرد: انقلاب صنعتی دوم تحت عنوان انقلاب فناوری شناخته می‌شود و طی آن به سمتی حرکت کردیم که خطوط راه یا شبکه‌های تلگرافی تسهیل افزایش کیفیت تجهیزات را برعهده داشت.

نصراصفهانی اشاره کرد: در این زمان الکتریسیته نقش بسیار مهمی داشت و تأثیرات زیست‌محیطی نیز به صورت ناخودآگاه ایجاد می‌کرد؛ البته ممکن است تصور شود که تأثیرات زیست‌محیطی آن زیاد نبوده، اما به دلیل اینکه موجب افزایش سرعت گسترش صنایع شد، تأثیرات بسیار مهمی در محیط‌زیست داشته است.

وی در رابطه با انقلاب صنعتی سوم گفت: در اوایل قرن بیستم انقلاب دیجیتال شکل گرفت؛ در این هنگام هم‌زمان با هدایت صنایع به سمت حوزه دیجیتال افزایش مشکلات زیست‌محیطی نیز مشاهده می‌شد و تلاش بر این بود که صنایع را به نوعی دوستدار محیط‌زیست نشان دهند.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تاکید کرد: در انقلاب صنعتی سوم، به شکل نامطلوبی مشکلات و نگرانی‌های شدید زیست‌محیطی احساس شد و به همین دلیل در این زمان مطالعات و تکنولوژی به سمت حمایت از محیط‌زیست پیش رفت و توجه به محیط زیست در انقلاب صنعتی چهارم را رقم زد.

وی ادامه داد: طی انقلاب صنعتی چهارم که در چند سال اخیر شاهد آغاز آن بوده‌ایم، مباحث هوش‌مصنوعی، متاورس و اینترنت اشیا مطرح شد همچنین تغییرات گسترده‌ای که با پیشرفت فناوری در فعالیت‌ها ایجاد می‌شود، ممکن است منجر به بهبود شرایط زیست‌محیطی شود.

وی تصریح کرد: تأثیرات زیست‌محیطی که انقلاب صنعتی اول تا سوم به همراه داشت در آب، خاک و جو زمین مشاهده می‌شود و ممکن است بتوانیم طی انقلاب صنعتی چهارم از پیشرفت این مشکلات بزرگ جلوگیری کنیم.

منبع: ایمنا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا