انقلاب صنعتی چهارمگزارش

انقلاب صنعتی چهارم چالش‌ی پیش روی وزارت صمت دولت سیزدهم است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

الهه ملاحسینی

سید محمد جواد شیخ الاسلامی گفت: وزیر صمت باید در عصر انقلاب صنعتی چهارم تمرکز خود را روی حوزه‌هایی که منجر به خلق ارزش دیجیتال در شرایط وجود بیماری کرونا است قرار دهد.

 کارشناس رسانه و عضو اندیشکده فضای مجازی “ژرفا”  گفت: در عصر حاضر، فناوری، زندگی بشریت را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

سید محمد جواد شیخ الاسلامی ادامه داد: با در نظر داشتن اثر ترکیبی فناوری هایی نظیر هوش مصنوعی(AI)، رباتیک و زنجیره بلوک (Blockchain)، جهان در آستانه انقلابی نوین قرار دارد. 

وی افزود: این انقلاب، رویه زندگی و فعالیت های کاری جامعه را به صورت اساسی تغییر داده و ابعاد جدید کاری را ایجاد خواهد کرد.
این کارشناس تصریح کرد: جامعه امروز متأثر از سه انقلاب صنعتی مختلف است که با نگرش به نیروی بخار، علم و تولیدات انبوه و عرصه دیجیتال ایجاد شده است. 

بیشتر از کاربرد فناوری ‌های هوشمند بخوانیم:

  • آشنایی با مفاهیم انقلاب صنعتی چهارم (۴.۰ Industry)
  • توسعه پایدار با پیشرفت‌های انقلاب صنعتی چهارم (۴.۰ Industry)
  • ۵ فناوری مدرن و تاثیرگذار برای تولیدکنندگان صنعتی
  • ۵ دلیل برای پیاده‌سازی فناوری IIoT در کارخانه‌ها
  • لافارژ-هولسیم طرح “کارخانه فردا” را راه‌اندازی می‌کند

شیخ الاسلامی گفت: در طول انقلاب صنعتی اول، تسهیلات مکانیکی صنعتی با بهره برداری از توان نیروی آب و بخار توسعه یافتند. در انقلاب صنعتی دوم، وجود انرژی الکتریکی سبب شد تا مسأله بهره گیری از علم در صنعت رواج یابد.
وی ادامه داد: فناوری های الکترونیکی و اطلاعاتی، امکان افزایش سطح اتوماسیون در فضای کاری را فراهم نمودند و همین امر موجب معرفی سومین انقلاب صنعتی گردید.

این کارشناس تاکید کرد: ایده اصلی انقلاب صنعتی چهارم (Industry0.4) برای نخستین بار در سال ٢٠١١ در نمایشگاه هانوفر آلمان مطرح گردید.

شیخ الاسلامی افزود: این انقلاب با نگرش و تمرکز بر فناوری هایی نظیر رایانش ابری، شبکه های اجتماعی، پویایی سیستم، اینترنت اشیاء (IoT) و هوش مصنوعی، قصد دارد تا توان محاسباتی و بهره برداری از داده را افزایش داده و چارچوبی برای یکپارچه سازی و توسعه فناوری های صنعتی سازمان ها را فراهم آورد. 

وی ادامه داد: در انقلاب صنعتی چهارم بحث رقابت و نوآوری و تلاش مجموعه ها برای به‌روز‌رسانی قابلیت‌های خود جهت عبور از چالش‌های ایجاد شده به واسطه تغییرات جدید مطرح است. 

این کارشناس خاطرنشان کرد: چالش اصلی انقلاب صنعتی چهارم، فقط یافتن یا پیاده‌سازی فناوری مناسب نیست، بلکه فقدان فرهنگ و مهارت‌های دیجیتال در مجموعه ها نیز می باشد.

شیخ الاسلامی گفت: به‌همین‌دلیل در وزارتخانه صمت همزمان با شناخت فناوری های دیجیتال و هماهنگی آن با فناوری های موجود باید به نیاز فرهنگ در مجموعه های صنعتی دقت نمود. 

وی افزود: شناخت فناوری ها و توجه به مسئله فرهنگ و نگاه تمدن اسلامی به این حوزه از مهمترین چالش های این وزارتخانه است. در کنار این دو چالش بحث داشتن شبکه مدیران انقلابی که نگاه تمدنی وزیر را بپذیرند و با هم گفتمان یکسان داشته باشند هم وجود دارد.

شیخ الاسلامی عنوان کرد: وزیر صمت باید در عصر انقلاب صنعتی چهارم تمرکز خود را روی حوزه‌هایی که منجر به خلق ارزش دیجیتال در شرایط وجود بیماری کرونا است قرار دهد تا بتواند سرمایه های انسانی را حفظ کند و از ادامه حیات صنعت نیز صیانت نماید.
وی تاکید کرد: اسامی مطرح شده در لیست های مختلف مانند: آقایان مهرداد بذرپاش، سید رضا فاطمی امین، غلامرضا انصاری، علیرضا رزم حسینی، علی سرزعیم هیچ کدام از این چهره ها در حوزه دیجیتال متخصص و صاحب نظر نیستند لذا توانایی استفاده از این صنعت استراتژیک نوین را ندارد.

این کارشناس افزود: این عدم توانایی و اشراف عملیاتی باعث می شود نتوانیم از قابلیت های این صنعت برای عبور از مشکلات در شرایط بیماری کرونایی استفاده نماییم.

شیخ الاسلامی ادامه داد: این تازه بخشی از مسئله است متاسفانه پذیرش این صنعت باید همراه با نگاه تمدنی باشد که ما را به سمت تحقق این نگاه و حکمرانی صحیح این حوزه برساند بنابراین این چهره ها توانایی عملیاتی نمودن صنعت دیجیتال را با نگاه تمدنی ندارند هر چند اگر دغدغه تحقق تمدن اسلامی را داشته باشند توانایی مهار و جریان دادن این تغییرات را برای رسیدن به تمدن اسلامی ندارند.
وی گفت: اما در یک لیست چهره ای ناآشنا به نام مجید راحمی به چشم می خورد. ایشان دارای مدرک دکترای مدیریت تکنولوژی هستند و در مورد فضای مجازی جزو پایه گذاران جبهه انقلابی این فضا بوده اند. اشراف کاملی نسبت به صنعت مختلف کشور اعم از ملی و نظامی دارند.

این کارشناس بیان کرد: مجید راحمی علاوه بر اشراف به صنایع و مباحث دیجیتال در مورد تمدن اسلامی هم صاحب نظر هستند و با دوستان متخصص این حوزه بحث زیادی داشته اند. ایشان علاوه بر داشتن مدرک دکترا دارای دانش حوزوی هم هستند که نگاه تمدن اسلامی ایشان را تقویت می نماید. 

شیخ الاسلامی ادامه داد: مجموعه تحصیلات، تجارب و دانش های مجید راحمی می تواند تسهیل کننده استفاده از فناوری ها نوین دیجیتال در حوزه وزرات صمت باشد اما نکته مهمتر وجود نگاه تمدنی ایشان است که باعث صیانت از باورها و فرهنگ اسلامی در این وزارتخانه می شود. 
وی افزود: مجید راحمی که جانباز جنگ تحمیلی است هنوز روحیه انقلابی خود را حفظ نموده و با داشتن مقبولیت در بین بدنه صنعتگران و نخبگانی می تواند باعث بسیج این دو فرماندهی مهم در جنگ صنعتی کنونی باشد. تحقق انقلاب صنعتی چهارم در کشور و ریل گذاری در مسیر تحقق بیانیه گام دوم و تمدنی اسلامی چنین فردی را با چنین نگاهی در وزارت صمت می خواهد. 
این کارشناس خاطرنشان کرد: تغییر پارادایم و نوع نگاه به صنعت باید در وزارتخانه صمت صورت بگیرد تا مشکلات موجود صنعت، اشتغال و نیازهای مردم با شتاب مناسب حل و مرتفع شود.

شیخ الاسلامی گفت: در انتخاب وزرا باید دقت شود ویژگی هایی مثل روحیه جهادی، شناخت و اشراف به موضوعات، داشتن نگاه تمدنی، اهل توجه به محرومین، پذیرش بار مسئولیت و پاسخگو بودن برای کم کردن بار فکری و عملیاتی رئیس جمهور به همراه بسیج ظرفیت ها برای حل مشکلات لازم و ضروریست. 

وی در خاتمه تاکید کرد: انتظار مردم از این دولت حل مشکلات است مشکلاتی که دولت قبل به خاطر عدم توجه به ظرفیت های داخلی ایجاد کرده است و کارها را مانند بناییدر حال ریزش برای دولت بعد به جا گذاشته که ابتدا باید وزیر سازه نگهبان برای این بنا باشد تا بعد به مرمت آن بپدازیم اما همین سازه نگهبان نیز باید ویژگی های گفته شده را داشته باشد تا در تنگناها بتواند استقامت کند. 

منبع: تیتر۱

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا