انقلاب صنعتی چهارماینترنت اشیا

اینترنت اشیا یک موضوع فانتزی نیست؛ فولاد مبارکه با همکاری ایرانسل به هوشمندسازی ورود کرد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس: اینترنت اشیا یک موضوع فانتزی نیست، بلکه بسیار کاربردی بوده و می‌تواند ضمن تسهیل کردن ارتباطات میان اجزای کارخانه، بسیاری از هزینه‌ها را کاهش دهد و از توقف تولید جلوگیری کند.

محمدرضا خالصی درخصوص بحث هوشمندسازی و ایجاد شبکه ۵G که به تازگی شرکت فولاد مبارکه با همکاری ایرانسل به آن ورود کرده گفت: استفاده از ابزارهای نوین با قیمت بسیار مناسب می‌تواند منجر به رفع بسیاری از مشکلات و چالش‌های بزرگ شود. در واقع برخی اوقات تکنولوژی های جدید کمک‌های بزرگی به صنعت می‌رسانند و فرایند تولید را آسان می‌کنند؛ اما ترس از ورود به این موضوع و پیش گرفتن راهها و فناوری های جدید در میان مدیران موجب می‌شود که این اتفاق نیفتد.

بیشتر از کاربرد فناوری ‌های هوشمند بخوانیم:

  • آشنایی با مفاهیم انقلاب صنعتی چهارم (۴.۰ Industry)
  • آشنایی با مفاهیم انقلاب صنعت چهارم (بخش دوم)؛ فناوری‌ها، نتایج و آینده تولید
  • توسعه پایدار با پیشرفت‌های انقلاب صنعتی چهارم (۴.۰ Industry)
  • ۵ فناوری مدرن و تاثیرگذار برای تولیدکنندگان صنعتی
  • ۵ دلیل برای پیاده‌سازی فناوری IIoT در کارخانه‌ها
  • سه ملاحظه اخلاقی برای تولیدکنندگان سرمایه‌گذار در هوش مصنوعی

وی افزود: هوشمندسازی کارخانه ها اگر تنها به عنوان یک شعار باشد نیز حرکت مثبتی است. حتی اگر با وجود تلاش‌های بسیار، تنها ۱۰ درصد از منافع درنظر گرفته شده حاصل شود، نسبت به هزینه‌های صرف شده بسیار مفید و اقتصادی خواهد بود.

حرکت به سمت تحول دیجیتال، یک اقدام جسورانه مدیریتی است

به عقیده عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، استفاده از فناوری های نوین و تلاش برای تحول دیجیتال در یک حرکت جسورانه و ریسک پذیر بوده و انتظار برای ورود به این دست از اقدامات در ایران از شرکت‌های بزرگ وجود دارد؛ چراکه اگر شرکتهای بزرگ در این مسیر پیشرو شوند و سرمایه گذاری کنند، الگویی برای سایر مجموعه ها خواهند شد.

خالصی ادامه داد: استفاده از سیستمهای مانتیورینگ، رصد لحظه به لحظه و ارسال اطلاعات به بخش مدیریت کارخانه میتواند از به وجود آمدن مشکل جلوگیری کرده و مانع توقف فعالیت در کارخانه شود.   

وی افزود: البته مسائلی شبیه هوش مصنوعی سابق بر این در صنعت با عنوانهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفتند. برای مثال اتوماسیون در کارخانه‌های فولادسازی یا فرآوری مواد معدنی از گذشته وجود داشته اما اینکه بتوان اتوماسیون را به سطح بالاتر رساند تا به صورت پیوسته بین تمام اجزای کارخانه به طور اتوماتیک کنترل شوند، طی سالهای اخیر هر روز با پیشرفت همراه شده است.

به گفته وی، با گذر زمان، امکانات الکترونیکی که در اختیار ما قرار می‌گیرد، ابزارهای جدیدتری را ایجاد می‌کند. برای مثال اینترنت اشیا ممکن است در نگاه اول یک موضوع فانتزی به نظر برسد، درحالیکه به این ابزار در بسیاری از کارخانه ها نیاز مبرم وجود دارد تا ارتباط با تجهیزات به صورت بی سیم انجام گیرد.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۷، فروردین ماه ۱۴۰۰

تسهیل در ارتباطات با کمک اینترنت نسل ۵

خالصی ادامه داد: برای مثال دستگاه‌های متعددی هستند که دارای سیستم پایش وضعیت هستند و قرار است اطلاعات آن به واحد و سرور مرکزی برسد تا رصد شود که در شرایط مناسبی قرار داد یا خیر. این درحالیست که در گذشته دستگاه ها با کابل و سیستم‌ها به یکدیگر وصل میشدند، اما امروز با تجهیزات ارزان قیمت می‌توان این اطلاعات را روی شبکه اینترنتی فرستاده و مانند wifi اطلاعات را به هسته مرکزی انتقال داد.

وی افزود: در این صورت تجهیزات مختلف کارخانه هرکدام شیئی هستند که به سیسستم اینترنت وصل بوده و به آن اینترنت اشیا گفته می‌شود که به نوبه خود یک پیشرفت در کار است. در واقع این پیشرفت به ما کمک می‌کند در بخشهایی که قبلا امکان ورود نداشتیم، به اتوماسیون آن ورود کنیم.

خالصی ادامه داد: اطلاعات که از طریق اینترنت در حال ارسال به هسته مرکزی است، میتواند به هر نقطه دیگری از جهان هم ارسال شود. بنابراین می‌توان گفت، اینترنت اشیا بسیار کاربردی بوده و هزینه های اتصال داده‌ها و ارتباط بین بخش‌های مختلف کارخانه و تصمیم گیران دفتر فنی و … را خیلی آسان می‌کند.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

گفتنی است شرکت فولاد مبارکه سال گذشته برنامه ای پنج ساله در راستای هوشمندسازی این شرکت تعریف کرده است و در تلاش است با اجرای این برنامه به شرکتی هوشمند مبتنی بر نسل چهارم اقتصادی تبدیل شود. تفاهم نامه مذکور با ایجاد ساخت شبکه نسل پنجم توسط مدیران عامل فولاد مبارکه و ایرانسل در حوزه صنعت کشور برای اولین بار امضا شد. در همین روز امضای قرارداد هوشمند سازی حمل سرباره در شرکت فولاد مبارکه به ثمر نشست تا با انعقاد این تفاهم نامه اولین فاز هوشمندسازی لجستیک با امضای قرارداد اجرایی بین شرکتهای ایریسا و ایرانسل اجرایی شود.

منبع: ایرانسین

بیشتر از اینترنت اشیا در اقتصادالکترونیکی:
انقلاب در کشاورزی با اینترنت اشیا!
کوالکام ۷ تراشه جدید را برای سلطه بر بازار اینترنت اشیا معرفی کرد
بکارگیری اینترنت اشیا از توقف تولید جلوگیری می‌کند، ایجاد شبکه ۵G ارتباطات مرتبط با تولید را تسهیل می‌کند
با این فناوری هزینه های خود را بسیار کم کنید!
استارت‌آپ هلندی منظومه ماهواره‌ای برای ارائه خدمات اینترنت اشیا در سراسر جهان توسعه می‌دهد
تا سال ۲۰۲۴ فراگیری نسل پنجم اینترنت همراه با فراگیری فعلی ۴G برابری می‌کند؛ توفان تجاری‌سازی ۵G در جهانتولید در جهان با اینترنت اشیا
تاسیس ۴ آزمایشگاه اینترنت اشیا در دانشگاه اصفهان
اینفوگرافیک؛ تاثیر اقتصادی اینترنت اشیا
تفاوت های میان IoT و IIoT چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: فناوری های هوشمند در خدمت «ایمنی و سلامتی صنعتی»؛ بهره گیری از هوش مصنوعی در مناطق آزاد تجاری صنعتی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا