کسب و کار هوشمند در ایرانگزارش

سهم اینستاگرام از تجارت الکترونیکی ایران

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

رییس مرکز تجارت الکترونیکی : ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار شغل اینستاگرام در ایران داریم.

در حالی که پیش از این چندین گزارش در مورد فیلترینگ اینستاگرام و تاثیر آن روی کسب وکارهای اینستاگرامی منتشر شده بود حالا شاهد واکنش‌هایی علیه این شبکه اجتماعی یا کوچک نشان دادن حجم عملیات اقتصادی روی این شبکه است که احتمالا با هدف  ادامه فیلترینگ این شبکه اجتماعی بیان می‌شود. 

معاون وزیر صمت به تازگی آمارهای ارایه شده درباره گره خوردن تعداد زیادی از مردم به اینستاگرام را دروغ خواند و گفت سهم فروشندگان محصولات اینستاگرامی فقط ۳ درصد کل اقتصاد دیجیتال است. برخی رسانه‌ها با استناد به صحبت‌های معاون وزیر صمت چنین استدلال کردند که اگر عدد سه درصدی سهم اینستاگرام در اقتصاد دیجیتال درست باشد با درآمد ده میلیون تومانی فقط ۳۲۵ نفر در اینستاگرام فعالیت دارند و در صورتی که این رقم از درآمد را نصف یا سوم کنیم مجموع شاغلان به هزارنفر هم نمی‌رسد.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

به گفته شاه میرزایی کسب و کارهای اینستاگرامی فقط ۳ درصد تجارت الکترونیک کشور هستند. ما از افرادی که برخی آمارهای غیر واقعی را منتشر می‌کنند درخواست کردیم تا بگویند آمار بیکاری و تعطیلی کسب‌وکارها را چگونه محاسبه کردند، اما پاسخی ندادند.»

این ادعا در حالی از طرف معاون وزیر صمت مطرح شده که بنابر گزارشی که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به تازگی آن را منتشر کرده است، اکنون ۷۸ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی به منظور ارائه کالا یا خدمات خود علاوه بر وب‌سایت از شبکه‌های اجتماعی هم استفاده می‌کنند. همچنین ۲۸ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی علاوه بر وب‌سایت از اپلیکیشن موبایل به منظور ارائه کالا یا خدمات خود بهره می‌برند.

صحبت‌های شاه میرزایی با برخی از اظهارنظرهای دیگر علیه اینستاگرام همزمان شده است از جمله هفته گذشته مدیرعامل شرکت پست خطاب به فعالان اینستاگرامی گفت: خودتان باید به فکر می‌بودید و از ابتدا از ابزاری نظیر اینستاگرام استفاده نمی‌کردید.

دیروز نیز صحبت‌هایی از یک نماینده مجلس منتشر شده که در آن می‌گوید واتساپ و اینستاگرام رفع فیلتر نخواهد شد؛ ان‌شاءالله مردم به روبیکا اقبال نشان خواهند داد یا رییس سازمان پدافند غیر عامل که شرط رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ را حضور یک نماینده از این شرکتها در داخل ایران عنوان می‌کند موضوعی که با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران اساسا غیر ممکن به نظر می‌رسد.

رییس مرکز تجارت الکترونیکی : ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار شغل اینستاگرامی داریم

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی معتقد است گردش مالی تجارت الکترونیک در فضای اینستاگرام در سالی که گذشت بین ۲۵ تا ۳۰ همت بود که حدود ۲.۷ درصد از کل گردش مالی تجارت الکترونیک کشور را شامل می‌شود؛ در این میان حتی اگر تبلیغات، استوری‌ها و غیره در فضای اینستاگرام را به این رقم اضافه کنیم حدود ۳.۵ درصد از گردش مالی در این حوزه را شامل خواهد شد.

وی به اثرگذاری و درگیر شدن افراد در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: تخمین زده می‌شود بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر در اینستاگرام صفحه تجارت الکترونیک داشته باشند که بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار شغل را شامل می‌شود.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کلاهدوزان اضافه کرد: نکته‌ای که در خصوص این شغل‌ها قابل تامل است، تعدادی از آنها مشاغل مکمل هستند؛ یعنی به‌طور مثال شخص مغازه‌ای در بازار داشته و با ایجاد صفحه‌ای در اینستاگرام در کنار مغازه خود فعالیت می‌کرد و بر این اساس در هر دو جا شاغل محسوب می‌شده است؛ در این زمینه وزارت کار باید به اظهار نظر بپردازد.

وی افزود: برخی دیگر از افراد در حقیقت کارمندانی هستند که در این فضا شغل دومی برای خود تعریف کرده بودند و این افراد نیز جزو همان آمار ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفری اشتغال قرار می‌گیرند، اما دسته سوم تنها محل درآمدی‌شان از این صفحات بوده است.

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان داشت: این صفحات اینستاگرامی یکنواخت نبودند، به‌طوری که برخی از آنها تنها یک‌هزار دنبال‌کننده و برخی دیگر بیش از ۱.۵ میلیون دنبال‌کننده داشته است و بنابراین تنوع اثرگذاری در این صفحات را شاهد بودیم.

کلاهدوزان در عین حال گفت: بیش از ۹۵ درصد تجارت و کسب و کار الکترونیکی غیر رسمی در کشورمان در اینستاگرام اتفاق افتاده و شبکه اجتماعی اثرگذار دیگری در عمل وجود نداشت و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال دست‌کم ۱۵ درصد رشد در این حوزه شاهد باشیم. 

زیان کسب و کارها از اختلال اینترنت

با وجود مطالب یاد شده و اتفاق افتادن بخش عمده و ۹۷ درصدی اقتصاد و تجارت الکترونیک در فضای خارج از اینستاگرام، اما رویکرد ما این است که شرایطی فراهم کنیم تا شرکت‌ها، مجموعه‌ها و کسب و کارهایی که در اینستاگرام فعال بودند، وارد فضای رسمی، حرفه‌ای و شناسنامه‌دار شوند تا علاوه بر دریافت حداکثری امکانات و تسهیلات، توسعه کسب و کارشان سرعت بگیرد.

سرپرست تتا با بیان اینکه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این مهم را تشویق کرده و از افراد برای ورود به فضای رسمی کسب و کار الکترونیکی حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر فردی در فضای اینستاگرام موفق به جلب و جذب ۱۰ هزار دنبال‌کننده شده بود، با معرفی پلتفرم‌های جدید، معادل همین میزان دنبال‌کننده به شکل حمایتی و با گزینه‌های تشویقی در اختیارش قرار خواهد گرفت.

وی گفت: ما توصیه می‌کنیم که دولت مداخله‌ای در حوزه انتخاب و معرفی پلتفرم و محیط کسب و کار نداشته باشد و اجبار نکند، اما می‌تواند توصیه و راهنمایی داشته باشد.

فردای اقتصاد در نهم مهرماه سال جاری ضربه بزرگ فیلترینگ اینستاگرام به کسب و کارهای کوچک را بررسی کرده بود.

منبع: فردای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا