بیمه دیجیتالکسب و کار هوشمند در ایران

جایگاه اینشورتک در آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

فعالان حوزه اینشورتک، آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال را کافی نمی‌دانند و معتقدند این آیین‌نامه در واقع بیشتر حمایت از شبکه اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی‌است و مشوق‌هایی مثل وام و تسهیلات مالیاتی در شرایط فعلی با ضررهای کلانی که به کسب و کارها وارد شده کارگشا نیست.

حامد ولی‌پوری مدیرعامل ازکی معتقد است کسانی که آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای دیجیتال را تدوین کرده‌اند درک واقعی از فضای واقعی کسب و کارهای فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال ندارند. او در این زمینه می‌گوید: مسئولان این حوزه با خطای جدی مخصوصا در زمینه اینستاگرام مواجهند. اینستاگرام ۴ میلیارد کاربر دارد که ۲ میلیارد آن فعال هستند. از لحاظ تکنیکی این حجم از تولید محتوا آنقدر عظیم است که نمی‌توان آن را با یک کشور چند میلیونی مقایسه کرد. در واقع این حجم از تولید محتواست که این شبکه را منحصر به فرد کرده است.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

ولی‌پوری در ادامه تاکید کرد اشتباه دیگری که ایران در زمینه شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهد این است که ایران را با چین مقایسه می‌‌‌کنند، در صورتی که چین یک زمین بازی دیگر است. چین به خودی خود با بیش از یک میلیارد جمعیت بخش بزرگی از جهان است و این جمعیت و اقتصاد یک اکوسیستم قابل رقابت برای خودش ساخته است.

به گفته ولی‌پوری او و بسیاری از کسب و کارها فعلا گرایشی به استفاده از پلتفرم‌های داخلی ندارند، چون هیچ کدام از پلتفرم‌های داخلی به بلوغی نرسیده که آنها بخواهند روی آن سرمایه‌گذاری کنند. ولی‌پوری می‌گوید: اساس شبکه اجتماعی این است که ابتدا پلتفرم به بلوغ می‌رسد و سپس کسب و کارها روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. در واقع ابتدا شبکه اجتماعی تبدیل به مدیا می‌شود سپس کسب و کار روی آن سوار می‌شود نه اینکه پلتفرم برای بزرگ شدن سوار کسب و کارها شود.

به باور ولی‌پور در بسته حمایتی از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال گویا دولت فراموش کرده که وظیفه‌‌اش بزرگ کردن پلتفرم‌ها نیست و این وظیفه خود پلتفرم است که به قدری جذاب باشد که مردم کم‌کم به سمت آن جذب شوند.

میرعامل ازکی معتقد است آیین نامه حمایت از کسب و کارهای دیجیتال در حال حاضر به قدری مبهم است که هر بند آن به خودی خود چالش برانگیز است. او در این باره می‌گوید: بحث دارایی نامشهود هنوز در اکوسیستم اقتصادی کشور به درستی تعیین تکلیف نشده چطور از تعداد کاربران یک شبکه می‌خواهند به عنوان دارایی نامشهود برای وام‌دهی استفاده می‌کنند. من رسالتم این است در صنعت بیمه برای خودم ارزش افزوده ایجاد کنم. پلتفرم خودش باید سهم بازار بگیرد و بعد رشد کند. به نظرم هرگز نمی توانیم از مسیر برعکس به پاسخ صحیح برسیم.

از نگاه ولی‌پوری فیلترینگ و اختلال اینترنت در سه بخش سرمایه‌گذاری، آورده‌های یک کسب و کار و منابع انسانی کسب و کارها را با ناامیدی مواجه کرده است. او در این باره می‌گوید: سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اینترنت آنقدر با نوسان مواجه بوده که سرمایه‌گذاران رغبتی به سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارند یا می‌خواهند کسب و کارها و استارت‌آپ‌ها را به کمترین قیمت ارزش‌گذاری کنند و یکی از دلایلی که اکوسیستم استارت‌آپی ایران و تجارت الکترونیکی به خوبی رشد نکرده همین است. از آن طرف درآمد و آورده‌های کسب و کارها نیز با مشکل مواجه شده و نیروی انسانی همه به فکر مهاجرت هستند.

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در فین‌تک (فناوری مالی)  

پوریا غفاری مدیر مارکتینگ آیتول هم می‌گوید آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای دیجیتال به نوعی حمایت فرمایشی است.

طبق گفته او نیاز کاربر واقعی است، نمی‌شود نیاز را با دستور به سمت دیگری سوق داد. کسب و کارها به سمتی می‌روند که کاربر آنجا باشد ما هم نیاز مخاطب را نگاه می‌کنیم.

در آیین نامه کسب و کارهای دیجیتال صحبت از وام می‌کنند، خب چرا به بعد از اینکه به کسب و کارها چندین برابر آسیب وارد می‌شود حرف از وام می‌زنند آن هم به شرط عضویت در شبکه اجتماعی که کاربران به آن گرایشی ندارند.
به عقیده غفاری شرایط مارکتینگ در ایران بسیار سخت شده و هر روزه آنها بیش از پیش «ابزار بقا» را از دست می‌دهند.

به عقیده او ابزار دیجیتال مارکتینگ و حضور در گوگل به استفاده از استانداردهای جهانی بازاریابی ارتباط دارد و کسب و کارها نمی‌توانند با مدل دست چندم یک پلتفرم به معیارهای جهانی در این حوزه نزدیک شوند.

سهیل صدیقی مدیر مارکتینگ بیمه‌دات‌کام هم می‌گوید: در شرایطی که هیچ‌کدام از پلتفرم‌های داخلی بالغ نیستند و اقبال عمومی نسبت به آنها وجود ندارد و حتی لایه اعتمادسازی و بحث حفاظت داده‌‌ها در مجلس تصویب نشده،کسب و کارها هم رغبتی به استفاده از آنها نخواهد داشت. تا زمانی که پلتفرم‌ها سطح اقبالی حداقل بین پنجاه درصد هفتاد درصد از جانب مردم نداشته باشند حضور کسب و کارها در آن معنی ندارد.

صدیقی تاکید می‌کند قاعده در هیچ جای دنیا این نیست که اول کسب و کارها به پلتفرمی بروند و بعد مردم! اول مردم به سراغ پلتفرم‌ها می‌روند و بعد این حضور مخاطبان آن پلتفرم است که کسب و کارها را به این پلتفرم سوق می‌دهد.
در آیین نامه از دادن وام و مشوق‌های مالیاتی صحبت می‌کنند، اما همه اینها درجه دوم اهمیت است. مسیر کسب و کار از انتخاب مردم شروع می‌شود و همین حالا سبد مردم کوچکتر شده است و ما هم از مردم و انتخاب‌هایشان جدا نیستیم.

پیشتر کسب‌وکارهای حوزه پرداخت نیز نسبت به این آیین‌نامه ابراز نگرانی کرده‌ بودند. آنها معتقدند کار کسب و کارها وظیفه‌اشان بزرگ کردن پلتفرم‌ها نیست و آنها باید روی توسعه صنعت خود متمرکز باشند.

منبع: پیوست

  • جایگاه اینشورتک در آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا