اقتصاددیجیتالکسب و کار هوشمند در ایران

دردسرهای جدید برای دریافت اینماد؛ ضربه‌ به اقتصاد دیجیتال؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

الزام دریافت اینماد چند سالی است که به چالشی برای کسب و کارهای آنلاین تبدیل شده. حالا اما مدتی است که کاربران انتقادات جدی به برخی باگ‌ها و خطاها در مسیر دریافت اینماد دارند و این شرایط را ضربه‌ای برای اقتصاد دیجیتال می‌دانند.

موضوع الزام کسب و کارها به دریافت اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی)  از همان ابتدا، مخالفان و موافقان سرسختی داشت و حواشی زیادی را ایجاد کرد. برخی فعالان بخش خصوصی، این الزام را مانعی برای توسعه کسب و کارهای حوزه خرید و فروش آنلاین یا هر مجموعه‌ای که با پرداخت آنلاین سر و کار دارد، می‌دانند اما مسئولان دولتی معتقدند که دریافت اینماد برای اطمینان کاربران از قانونی بودن فعالیت یک مجموعه ضروری است. هر چند منتقدان گلایه دارند که همین حالا هم برخی فعالیت‌های مساله‌دار موفق به دریافت اینماد شده‌اند و در مقابل، غیرفعال کردن ناگهانی و بدون اطلاع قبلی اینماد برای برخی کسب و کارها، لطمه‌های زیادی در پی داشته است.

این بحث‌ها پس از چندین سال از الزامی شدن دریافت اینماد برای برخی فعالیت‌های آنلاین (که با نقل و انتقالات مالی همراه هستند)، تمامی ندارد اما این روزها انتقادات برخی کاربران فضای مجازی نسبت به آن افزایش یافته است. آنها از توقف صدور اینماد یا باگ‌های متعدد در فرایند دریافت آن گلایه دارند.

کاربرانی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشته‌اند که سامانه دریافت اینماد در حدود یک ماه اخیر با مشکلات جدی مواجه بوده است و تعداد زیادی از کسب و کارها، موفق به دریافت آن نشده‌اند. برخی نیز گلایه کرده‌اند که در فرایند دریافت اینماد در مدت اخیر، باگ‌ها و خطاهای زیادی وجود داشته است و آنها ناچار شدند برای طی کردن همه مراحل آن؛ چند هفته وقت بگذارند. در نهایت نیز این افراد، پس از بارها تماس تلفنی با پشتیبانی سایت یا حتی مراجعه حضوری موفق به دریافت اینماد شده‌اند. در نتیجه، علاوه بر تحمل استرس، روزها فرصت کاری نیز برای کسب و کار آنها به هدر رفته است. اما دلیل این شرایط چیست؟

به روزرسانی سایت اینماد، چالش جدید کسب و کارها

چالش‌های اخیری که کسب و کارهای آنلاین را برای دریافت اینماد به دردسر انداخته، در واقع حاصل به روزرسانی سامانه‌ صدور آن بوده است. فرشاد زاهد مدیر روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در پاسخ به توئیت گلایه‌آمیز یکی از کاربران، به این موضوع اشاره کرده.

کاربر منتقد روز گذشته (۱۲ مهر) گلایه کرده است: «نزدیک به یک ماهه که سایت اینماد مشکل داره و کسی نمی‌تونه اینماد جدید بگیره و یا تمدید کنه و گرفتن درگاه هم که منوط هست به داشتن اینماد. یعنی یک ماهه که هیچ کسب و کار جدیدی نمی‌تونه کارش رو شروع کنه. می‌دونیم این چه ضربه‌ای میزنه به اقتصاد دیجیتال کشور؟»

زاهد اما در پاسخ به او نوشته است: «به اطلاع می‌رساند پس از تلاش‌های شبانه‌روزی چندساله سرانجام سامانه اینماد بازنویسی شد و مانند هر سامانه دیگری در ابتدای راه‌اندازی نیازمند شکیبایی کاربران است. البته راه‌اندازی سامانه جدید در تاریخ ٢۶ شهریور ماه صورت گرفت.»

او در ادامه مدعی شده است که تا دو هفته پس از به‌روزرسانی، حدود ۱۵۰۰ اینماد در این سامانه صادر شده و «همه این دغدغه‌ها در راستای بهبود کسب و کارها و تسهیل در جهت اقتصاد دیجیتال بوده است.»

فرایند کند و پرخطای دریافت اینماد

در مقابل، صاحبان کسب و کارها گلایه دارند که این به روزرسانی، فرایند ثبت درخواست اینماد را بسیار کند کرده و باگ‌ها و خطاهایی را نیز به وجود آورده است. کاربری در همین رابطه نوشته است: «اینماد آپدیت شده و یکی از خنده‌دارترین سناریو‌های تاریخ رو شاهد هستم. زنگ زدم میگم از وقتی پنلتون آپدیت شده دیگه به پنل اینمادم دسترسی ندارم. گفتن: سامانه در حال بروزرسانی هست تیکت بزنید. تیکت زدم بعد دوهفته پیگیری تلفنی که آقا، این تیکت رو جواب بدید. دیشب جواب دادن …»

کاربر دیگری نیز گلایه کرده است: «سه هفته است میخوام برای دوتا سایت اینماد بگیرم. کد تایید ارسال شده به ایمیل رو میگه اشتباهه. کد تایید شماره ثابت رو که خودشون دادن، میگه اشتباهه. به شدت باگ داره و مثل اتاق فرار باید حدس بزنی که کدوم دکمه رو توی هر مرحله باید بزنی تا کار کنه. ارورهای نامفهوم می‌ده و به شدت کنده.»

به نظر می‌رسد بار دیگر و این بار در مورد دریافت اینماد، فرایند طولانی و پر دست و انداز مجوزها و امور دولتی و اداری، کسب و کارها را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

منبع:  تجارت‌نیوز

  • دردسرهای جدید برای دریافت اینماد؛ ضربه‌ به اقتصاد دیجیتال؟
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا