اپلیکیشن و نرم افزارتجهیزات هوشمند

امکان بازسازی صدای مردگان توسط هوش مصنوعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

افزودن ویژگی جدید امکان حرف زدن با صدای مردگان به الکسا، موجب بروز ترس و حیرت گسترده‌ای در میان مردم شده است.

این ابزار را با فیلم‌های علمی تخیلی، ویران‌ شهری مقایسه کرده‌اند و پیدایش آن موجب بروز نگرانی‌هایی در مورد امکان استفاده از این فناوری برای فریب افراد و شکستن مرزهای معمول اخلاقی شده است.

این ویژگی به بلندگوهای هوشمند الکسا این امکان را می‌دهد که صدای سایر افراد به‌ویژه به گفته آمازون، مردگان را شبیه‌سازی کند تا نظام هوش مصنوعی‌اش با استفاده از آن صدا صحبت کند.

ویژگی الکسا چیست؟

هدفش این است که تقریبا به معنی واقعی کلمه بتوان به صدای مردگان گوش داد. الکسا می‌تواند قطعه کوتاهی از صدای ضبط شده را بگیرد و صدای خود را شبیه آن کند و به سامانه هوش مصنوعی امکان حرف زدن مانند کسی را بدهد که دیگر زنده نیست.

در نمونه‌ای که آمازون از آن در رونمایی از این ابزار استفاده کرد، الکسا کتابی را با صدای مادربزرگ فوت شده کودکی برایش می‌خواند.

این شرکت خاطرنشان کرد این ویژگی می‌تواند در کمک به افرادی که نمی‌توانند خاطرات مردگان را فراموش کنند مفید باشد و گفت چنین ابزاری می‌تواند به‌ویژه در دوران همه‌گیری که بسیاری از افراد دوستان و اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند مفید واقع شود.

آمازون گفت در این ویژگی تمام این کارها فقط با در اختیار داشتن یک فایل صوتی یک دقیقه‌ای انجام می‌شود. احتمالا این به آن معنا‌ست که می‌شود این ویژگی را حتی در مورد افرادی که به‌طور مشخص خودشان پیش از مرگ صدایشان را برای این سامانه ضبط نکرده‌اند استفاده کرد.

آیا این ویژگی اکنون به بازار آمده است؟

خیر. آمازون از این ابزار همچون بخشی از یک ایده رونمایی کرد، هرچند ظاهرا این ویژگی برای خود آمازون واقعی و قابل استفاده است.

این شرکت اعلام نکرد ابزار الکسای عموم مردم احتمالا چه وقت به این ویژگی مجهز می‌شود. البته پس از این حیرت‌زدگی گسترده ممکن است هرگز این اتفاق نیفتد.

منبع: فارس

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا