فناوری بلاک چینمقاله

با کاربردهای بلاکچین در صنعت سینما آشنا شوید!

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

بلاکچین بدون شک هیاهوی جدید بازار است. این تکنولوژی با سرعتی سرسام آور در حال رشد بوده و بر بسیاری از صنایع مثل فیلم‌سازی تاثیر گذاشته است؛ سینما عضو جدایی ناپذیر زندگی ما بوده و یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین صنایع است. بنابراین، به سیستمی نیاز است که بتواند فرآیندهای مرتبط با آن را کاربردی‌تر کند. صنعت فیلم می‌تواند از مزایای تکنولوژی بلاک چین در قرن ۲۱ استفاده کند. در این مقاله، کاربردهای بلاکچین در صنعت سینما را بررسی می‌کنیم.

به زبان ساده بلاکچین یک دفتر کل توزیع شده (DLT) است که در دسترس تمام افراد شبکه است و تمام تراکنش‌ها در آن به صورت رمزنگاری ‌شده ذخیره می‌شوند.

این تکنولوژی فعلا نوپاست و بدون شک قرار است چیزهای زیادی در اطراف ما را متحول کند. این فناوری یک خلاقیت هوشمندانه غیر قابل انکار است که چهره صنعت را تغییر داده است. ویژگی‌های کلیدی زیر این تکنولوژی را غیر قابل اجتناب می‌کند:

  • عملکرد غیرمتمرکز
  • عدم امکان کلاه‌برداری
  • هزینه پایین تراکنش‌ها
  • شفافیت
  • اعتبار
  • ردیابی آسان

کاربردهای بلاکچین در صنعت سینما

حال به منظور آشنایی با کاربردهای بلاکچین در صنعت سینما ، بیایید ببینیم چگونه این فناوری چند وجهی قصد دارد چهره فیلمسازی را تغییر دهد. اشتباه نکردیم اگر بگوییم بلاک چین مجموعه‌ای از فرصت‌های ابتکاری را برای رسیدگی به مشکلاتی مانند کپی‌رایت، تکثیر غیرقانونی، مدیریت مالکیت معنوی و غیره فراهم کرده است.

قراردادهای هوشمند در پخش فیلم و اکران

اکران فیلم بر خلاف زمان‌های گذشته به یک امر جهانی تبدیل شده است. جدای از این، اکنون شرکای بین‌المللی داریم که در پخش محلی فیلم کمک می‌کنند. با مشارکت بسیاری از افراد، تکنولوژی بلاکچین به عنوان یک راه حل غیرمتمرکز و قابل مقیاس برای مدیریت پیچیدگی روز افزون شبکه‌های جهانی و مدل‌های پخش دیجیتال عمل می‌کند. قرارداد هوشمند می‌تواند تمام توافق‌نامه‌های بین تولید کننده و شرکای پخش کننده را در بلاک چین ثبت کند. وقتی همه چیز روی زنجیره بلوک ثبت شود، زمانی که فیلم‌ها تحویل داده شدند، برای توزیع خودکار درآمد بین شرکا، می‌توان از قراردادهای هوشمند استفاده کرد.

مشکل کپی‌رایت

یکی دیگر از مسائلی که صنعت سینما را دچار مشکل کرده، حق کپی‌رایت است. در اینجا هم فناوری بلاک چین می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. شخصی می‌تواند اطلاعات تغییرناپذیری از تراکنش‌های هر دارایی مانند داستان، شخصیت، فیلمنامه و غیره ایجاد کند. زمانی که تمام اطلاعات روی Blockchain سوار شود، این دارایی هر جا که لازم باشد قابل پیگیری است و شما می‌توانید از زمان تعویض، فروش یا انتقال مالکیت مطلع شوید.

مبارزه با تکثیر غیرقانونی

این مسئله بزرگ‌ترین مشکل صنعت فیلم است و با پیشرفت دنیای دیجیتال و رسانه‌های آنلاین، این مشکل به موضوع نگران کننده‌ای تبدیل شده است؛ اگرچه سیاست‌هایی در این راستا اتخاذ می‌شود، اما با این وجود نشر غیرمجاز فیلم‌ها در فضای آنلاین افزایش یافته است.

اکنون بلاکچین پا به عرصه می‌گذارد؛ محتوای فیلم‌ها می‌تواند در قالب تراکنش‌های رمزنگاری شده روی بلاک چین کدگذاری شوند. هر کس می‌خواهد محتوایی را بارگذاری می‌کند یا تغییر دهد، فقط از طریق تراکنش‌های روی زنجیره بلاک‌ها قادر به این کار خواهد بود، به این معنی که می‌توان به راحتی آنها را ردیابی کرد. این امر از دسترسی غیرمجاز به محتوا جلوگیری کرده و همچنین بارگذاری و نشر غیرقانونی فیلم‌ها را محدود می‌کند.

دوام تجاری

یکی از چالش‌هایی که کارکنان خلاق با آن روبه‌رو می‌شوند، بحث دوام تجاری است. البته بازیگران مجرب ممکن است این شکاف را احساس نکنند؛ ولی این بازیگران و هنرمندان تازه‌کار هستند که کنترل زیادی در مدیریت کارهای خود ندارند. بیایید برای درک بهتر این موضوع مثالی بزنیم: پلتفرم معروف اسپاتیفای (Spotify) تقریبا ۸۰ درصد درآمد فروش هر موزیک را دریافت می‌کند. در این حالت، مالک یا آهنگساز از آن بخش قابل توجه درآمد فقط سهم اندکی را به دست می‌آورد و بقیه را پلتفرم دریافت می‌کند.

اینجا هم می‌توان از کاربردهای بلاکچین در صنعت سینما استفاده کرد. هنرمندان می‌توانند مستقیما با طرفداران خود در ارتباط بوده و کسب درآمد کنند. چند سال پیش Imogen Heap در همکاری با Ujo، آهنگ‌ها را مستقیما به طرفداران تحویل داد و از ارزهای دیجیتال برای پرداخت استفاده کرد. اگرچه این ایده هنور نوپاست، اما با ظهور استارتاپ‌هایی مانند Mycelia روند تغییر می‌کند.

جدای از این، استارتاپ بلاکچینی SingularDTV در سال ۲۰۱۶ وارد بازار شد تا مانند پلتفرم Netflix، اما به صورت غیرمتمرکز عمل کند. این استارتاپ بلاک چینی که روی شبکه اتریوم پیاده‌سازی شده، به عنوان استودیو سرگرمی، پلتفرم مدیریت حقوق معنوی و پورتال ویدئویی در حال استفاده است.

سخن پایانی

این تازه آغاز راه است؛ اگرچه بلاکچین فناوری جدیدی است، اما فرصت‌ها و کاربردهای مختلف این تکنولوژی باعث شده که صنایع مختلف به این تکنولوژی به عنوان بخشی از کسب و کار اصلی خود نگاه کنند و به همین ترتیب کاربردهای بلاکچین در صنعت سینما توجه بسیاری از فعالان این صنعت را به خود جلب کرده است.

منبع: میهن‌بلاک چین

بیشتر از بلاک‌چین در اقتصادالکترونیکی:
با کمک بلاکچین می‌توان فضای تحریم را تلطیف کرد
بلاکچین و آینده بازی‌های دیجیتال
پولکااستارتر چیست؟ استارت آپ جدید بر بستر پولکادات
آشنایی با ۱۲ بازیگر بزرگ بلاک چین سازمانی در سال ۲۰۲۰
بزرگترین تولیدکننده پالادیم در جهان از بلاک چین برای زنجیره تأمین خود استفاده خواهد کرد
بلاکچین مشکل فاکتورهای بیمه را حل می‌کند
بلاک‌چین را بیشتر بشناسیم
تفاوت بلاک چین و پایگاه داده (دیتابیس) سنتی چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. بازتاب: اکسی اینفینیتی چیست؟ معرفی کامل Axie Infinity و توکن AXS : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: راه‌ورسم معدن‌کاری در دنیای جدید : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: چگونه هوش مصنوعی باعث رشد بهره وری اقتصادی می‌شود؟ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  4. بازتاب: دنیای دیجیتال به کمک اقتصاد دنیا آمد؛ صرفه جویی در صنعت غذا با استفاده از «بلاک چین» : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا