اپلیکیشن و نرم افزارشهر هوشمند

با کدام مسیریاب ایرانی زودتر به مقصد می‌رسیم؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

در میدان رقابت اپلیکیشن‌های مسیریابی ایرانی؛ کدام اپلیکیشن گزینه بهتری برای انتخاب است؟ با انتخاب کدام یک از مسیریاب‌های ایرانی زودتر می‌توانیم به مقصد برسیم؟

مژده باقری؛ بازار

 شاید  این روزها همه زندگی انسان‌ها به نوعی با گوشی موبایل و اینترنت گره خورده و تقریبا تمام کارهای روزمره  حتی سرگرمی ما وابسته به موبایل شده است. شاید تا چندی پیش برای یافتن آدرس مسیری باید سراغ نقشه‌ای فیزیکی می‌رفتید و تلاش می‌کردید بهترین مسیر را بیابید. اما در سال‌های اخیر این موضوع به گوشی منعطف شده و کافیست با تایپ مبدا و مقصد و روشن کردن جی‌پی اس دستگاه خود به راحتی مسیریابی کنید.

سرویس های جهانی زیادی در زمینه مسیریابی  مشغول فعالیتند و با قابلیت‌هایی که به کاربران ارائه می‌دهند از میزان محبوبیت متفاوتی نیز برخوردارند.   شاید همه ما با ما نام هایی مانند ویز و گوگل مپس یا همان سرویس نقشه های گوگل را بارها شنیده و می شناسیمشان و بارها با آنها کار کرده‌ایم. اما در میدان رقابت با تمام نمونه‌های خارجی، استارتاپ‌های ایرانی نیز دست روی دست نگذاشته‌اند و سعی کرده‌اند با ارائه اپلیکیشن‌هایی متفاوت توانمندی خود را به چالش بکشند. برای بررسی بیشتر این موضوع ذره بین به دست گرفتیم و تلاش کردیم با بررسی مسیریاب‌های ایرانی بهترین آنها را به شما معرفی کنیم.

راه را با نشان پیدا کن!

مسیریاب ایرانی نشان با برنامه‌ریزی دقیقی موفق شد اپلیکیشنی قوی روانه بازار کند. نکته جالب درباره مسیریاب نشان، عدم استفاده از نقشه های گوگل و توسعه نقشه بومی است.

از قابیلت‌های قابل توجه این اپلیکیشن می‌توان به این موارد اشاره کرد: مسیریابی با پیش بینی ترافیک، دارای طرح های ترافیک و زوج و فرد و مسیریابی خارج از طرح، سخنگو و محیط فارسی، نمایش لحظه ای ترافیک، امکان جستجوی سریع مکان های پرکاربرد، قابلیت اشتراک گذاری موقعیت مکانی و…  در مسیریاب نشان، علامت دوربین کنترل سرعت روی نقشه دیده می شود؛ به طوری که می توانید حتی قبل از حرکت، مکان آنها را شناسایی کرده و دیگر جریمه نشوید.

هنگام مسیریابی، نشان در ابتدا اماکن عمومی و پرطرفدار مانند پمپ بنزین، رستوران و پارکینگ را به شما پیشنهاد می دهد؛ با انتخاب هر یک از آنها برنامه نزدیک ترین موقعیت مکانی به شما را پیدا می کند. این قابلیت به نظر بسیار خوب و کاربردی است. به اعتقاد بسیاری شاید در حال حاضر نشان بهترین مسیریاب ایرانی است اما با این حساب باز هم شاید تا رسیدن به نمونه های خارجی کمی راه پیش روی نشان است.

 بلد راه را بلد است!

مسیریاب بلد با توجه به رشد بازار داخلی مسیریاب‌ها و نیاز به برنامه‌ای جامع که بتواند با نمونه های خارجی رقابت کند؛ توسط کمپانی هزار دستان وارد بازار شد. از ویژگی‌های قابل توجه بلد می‌توان به نمایش پلاک ساختمان ها (شهر تهران)؛ مسیریابی متفاوت، رابط کاربری مناسب، راهنمای صوتی و… اشاره کرد.  

در بلد وضعیت ترافیک به صورت لحظه‌ای بروزرسانی می شود؛ بنابراین خیالتان راحت است که در بهترین مسیر ممکن رانندگی می‌کنید. بلد نیز مانند سایر مسیریاب ها به راهنمای صوتی مجهز است و به طوری میتوان این برنامه را دارای ویژگی های اولیه برای موفق شدن و جزء بهترین مسیریاب‌های ایرانی دانست، اما برای رسیذن به گرد پای نمونه های خارجی ظاهرا راه زیاید پیش رو دارد.

دال توانست رقیب ویز باشد؟

اپلیکیشن دال  دقیقا زمانی که ویز در ایران دچار فیلتر شد وارد بازار شد و همین موضوع انتظارات را از این اپلیکیشن بالا برد. از ویژگی‌های این مسیریاب می‌توان به مسیریابی تعاملی، طرح زوج و فرد، راهنمای صوتی، نمایش دوربین کنترل سرعت، اطلاع رسانی درباره حوادث، و … اشاره کرد.

دال بر خلاف نشان، از نقشه های گوگل استفاده می کند و در آن خبری از نقشه بومی نیست. دال، کاملا شبیه به نسخه قدیمی گوگل مپ است. در دال پس از انتخاب مقصد، زمان و فاصله برای شما مشخص می گردد. طراحان مسیریاب دال این مرحله را کاملا شبیه به ویز ساخته اند؛ به طوری که اگر حواستان نباشد، گمان می کنید با این برنامه خارجی در حال کار هستید! در مجموع و در نگاه کلی شاید دال آنطور که انتظار می‌رفت نتوانست قوی عمل کند و در میدان رقابت با رقبای داخلی خود نیز کم آورد چه برسد به نمونه‌های خارجی!

 سپهر مسیریابی قدیمی!

تیم سپهر سال ۹۲ فعالیتش را استارت زده و پس از چند سال گذشتن از تولد این برنامه، به نظر می رسد باید انتظار مسیریابی خوب را از این مسیریاب باید داشت.  از ویژگی‌های این مسیریاب می‌توان به رابط کاربری آسان، حالت رانندگی، ترافیک آنلاین، ردیاب گوشی و دزدگیرو… و. اشاره کرد.

 در سپهر نقشه برنامه بسیار ساده است و تنها نام خیابان ها در آن به چشم می خورد. یک نوار ابزار کوچک در کنار اپلیکیشن تعبیه شده و امکان پیدا کردن سریع مکان های عمومی مانند پمپ بنزین و رستوران را فراهم می کند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد مسیریاب سپهر، قابلیت ردیابی گوشی و حتی افراد خانواده است. کاربران می توانند با نصب اپلیکیشن و استفاده از این گزینه، خانواده و کسانی که نیاز به مراقبت داشته باشند را رصد کنند.

مسیریاب سپهردر بازار رقابت در میان مسیریاب‌های ایرانی گزینه خوبی به نظر می‌آید اما اما نرم افزارهای بهتر دیگری نیز وجود دارند که ظاهرا طرفداران بیشتری دارند.

رایا یک مسیریاب دولتی!

رایا که توسط سازمان فناوری شهرداری تهران روانه بازار شده است بیشتر به یک نقشه همراه شبیه است تا نرم افراری برای مسیریابی! از ویژگی‌های این مسیریاب می‌توان به دارا بودن نقشه ماهواره ای و توپوگرافی، نمایش آنلاین ترافیک، امکان جستجوی قبور، نقشه آفلاین تهران و کرج، سرویس پیشنهاد مسیر حمل‌ونقل همگانی و… اشاره کرد.

نقشه رایا کمی با نقشه هایی که در دیگر اپلیکیشن ها دیده اید، متفاوت است. در رایا می توانید حجم ترافیک را به صورت لحظه ای مشاهده کنید و خطوط اتوبوس نیز در مسیریاب پیدا کنید. داشتن نقشه های توپوگرافی و ماهواره‌ای، از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این برنامه است و کاربر با استفاده از منوی برنامه، محدوده آلودگی هوا، خطوط مترو و زوج و فرد را مشاهده می‌کند. ویژگی جالب و البته عجیب مسیریاب رایا، امکان جستجوی قبور در بهشت زهرای تهران است! کاربران می توانند با استفاده از نام، نام خانوادگی و تاریخ وفات، فرد مورد نظر را پیدا کنند.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا