اقتصاددیجیتالمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتال

بخش اول؛ لزوم تشکیل معاونت‌ اقتصاد دیجیتال در سطوح مدیریتی اصلی کشور

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

علیرضا خدایی
مدیرمسئول ماهنامه”اقتصاد دیجیتال” و پایگاه خبری” اقتصاد الکترونیکی”

کرونا چند ماهی است که زندگی مردم دنیا را تحت تاثیر قرار داده است و بزرگترین معضل این زمان است. ایران یکی از کشورهایی است که به شدت تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته و هر روز شاهد مرگ بسیاری از انسان‌ها و بخصوص هموطنان هستیم. از طرفی مشکلات اقتصادی و اجتماعی که این ویروس ایجاد کرده است مزید علت بوده و همراه با تحریم ها فشار بسیاری بر مردم تحمیل کرده است. چه بسیار مشاغلی که تمام و یا قسمت عمده درآمد خود را از دست داده اند. همه شاید این روزها این سوال را از خود می‌پرسیم: چه باید کرد؟ و این بیماری تا چه زمانی ادامه دارد؟


البته با تمام مشکلات منفی که این ویروس ایجاد کرده است تاثیر مثبتی در اقتصاد دیجیتال و الکترونیکی شدن اکثر خدمات دولتی و خصوصی در دنیا داشته است و معتقدم که اگر از همان ابتدا در ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا از کارشناسان فناوری اطلاعات در سطوح مدیریتی اصلی آن کمک گرفته می‌شد می‌توانست تاثیر ویژه ای در کاهش بیماران و همچنین حفظ ارکان اقتصادی داشته باشد و متاسفانه نادیده گرفتن کارشناسان حرفه‌ای در این حوزه چه در دوران کرونا و چه در دیگر دوران در بخشهای اداری و اجرایی کشور همواره باعث مشکلات متعددی شده است و این نشان از بی توجهی به خدماتی است که با الکترونیکی شدن می تواند مشکلات را تا حد چشمگیری کاهش دهد و وقتی هم خروجی چند ماهه دورکاری و کار الکترونیکی را مشاهده می کنیم دیدی منفی در سطح جامعه ایجاد کرده است که به آن بیشتر می‌پردازیم.

مهم‌ترین مشکل امروز در حوزه اقتصاد دیجیتال در ایران؛ قوانین و سیاستهای اشتباه دولت است.

امروزه اقتصاد دیجیتال یکی از بازیگران اصلی اقتصاد دنیا است اما در کشور ما خیلی جدی گرفته نمی‌شود و متاسفانه دولتمردان مختلف در کشور خیلی تلاشی در رفع مشکلات این حوزه ‌نمی‌کنند.

این حوزه و کلیه بخش‌های فناوری اطلاعات بیشتر در شعارهای انتخاباتی دیده می شود و هیچکدام از سیاسیون توجه جدی به آن پس از انتخاب شدن نداشته اند( شاید هم نخواسته اند) .

امروزه اکثر تصمیم‌گیران در حوزه اقتصاد دیجیتال و دولت الکترونیکی افراد غیر کارشناس هستند و از طرفی وجود مراکز متعدد تصمیم‌گیری و موازی نوعی سردرگمی ایجاد کرده است. افراد غیر متخصص با حرف‌ها و تصمیمات غیرتخصصی نه تنها مشکلات را حل نمی کنند بلکه موانع متعددی هم ایجاد کرده‌اند.

البته ذکر این نکته هم ضروری‌ است در بسیاری موارد بر عکس است؛ یک تیم کامپیوتری با توان فنی بالا کار را بدون هم فکری با کارشناسان مرتبط و کاربران حوزه‌های مختلف انجام می‌دهد و نتیجه یک کار بدون رضایت و خروجی نامطلوب است. باید به یاد داشته باشیم این حوزه یک کار تیمی است و وقتی می‌توان در این حوزه نتیجه مطلوب کسب نمود که در کنار تیم و تصمیم‌گیران فنی از کارشناسان حوزه های مرتبط استفاده و کار در هر مرحله ارزیابی شود و حتما به رضایت کاربر نهایی و User Friendly توجه شود.

وقتی سخن از دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات است باید یک معاونت در سطوح عالی کشور باشد شاید خیلی از دوستان اکنون به شورای عالی فضای مجازی فکر می‌کنند؛ بله شورای عالی فضای مجازی می‌تواند نقش اساسی داشته باشد اما به شرط آنکه یک نهادی باشد که به مانند هیات دولت هر روز جلسه داشته باشد و تمام ارکان مورد نیاز در بخشهای مختلف را مورد ارزیابی قرار بدهد و برنامه‌ریزی یکپارچه انجام دهد و مهم‌تر این که کارشناسان حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات در این شورا در کنار کارشناسان دیگربخش‌های کلیدی اقتصادی و دولتی مرتبط جهت تصمیم‌گیری حضور داشته باشند.

وقتی سخن از دولت الکترونیک می‌شود و قرار است بخش عمده اقتصاد کشور مستقیم و یا غیر مستقیم به اقتصاد دیجیتال وابسته باشد پس نقشی اساسی باید در سطوح اول مدیریتی کشور در هر کدام از قوا و سازمانهای کشور داشته باشد لازم است تا یک معاونت به مانند سازمان برنامه و بودجه در سطح اول که کارشناسان مختلفی در آن حضور داشته باشند در دولت تشکیل شود چرا که تاثیر آن نه تنها کمتر از سازمان برنامه و بودجه نیست بلکه هم سطح و یک مکمل لازم برای آن است.

امروزه توسعه اقتصاد دیجیتال و دولت الکترونیک نیاز دارد تا کارها یکپارچه انجام شود نه اینکه هر نهاد و سازمانی بصورت جزیره‌ای کار خود را انجام بدهد و نه تنها وزارتخانه ها بلکه ادرات زیر مجموعه های خود دولت هم بصورت جزیره ای عمل می‌نمایند حال چه برسد به قوا و نهادهای دیگر حکومتی!

پس از تشکیل مجلس یازدهم و عزم برخی نمایندگان در تشکیل کمیسیون اقتصاد دیجیتال که به درخواست ۷۰۰ تن از دست اندرکاران حوزه فناوری اطلاعات بود امیدی ایجاد نمود که قوه مقننه اولین گام را خواهد برداشت که عدم تشکیل آن آب سردی بر روی دست اندرکاران این حوزه بود و امید است که تشکیل فراکسیون اقتصاد دیجیتال تاثیر مثبتی داشته باشد.

مواردی که در بالا گفته شد دنیایی نکات نهفته دارد که هر روز کارشناسان مختلف در رسانه های گوناگون بدان می‌پردازند اما حضور رسانه های مختلف تخصصی در این حوزه ضروی است تا اختصاصی به این بحث بپردازد.سعی داریم تا در هر شماره به یکی از موانع اصلی اقتصاد دیجیتال کشور و دولت الکترونیکی بپردازیم.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. بازتاب: ماهنامه " اقتصاد دیجیتال" شماره 1، مرداد و شهریور 1399 : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: مسیر ناهموار و مشکلات متعدد؛ نیاز به فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی بیشتر : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: "وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات" به‌تنهایی قادر است کلیه مشکلات حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال را حل کند؟ : پایگاه خبری اقتصاد ا
  4. بازتاب: تامین اجتماعی و کسب‌وکارهای خرد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  5. بازتاب: آیا "وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات" به‌تنهایی می‌تواند کلیه مشکلات حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال را حل کند؟ : پایگاه خبری اقت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا