فروشگاه اینترنتیمقاله کسب و کار دیجیتال

برای طراحی یک فروشگاه اینترنتی باید چه معیارهای را در نظر بگیریم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

در عصر حاضر افراد بیشتر اوقات فراغت خود را در سایت‌ها و نرم‌افزارهای اینترنتی می‌گذرانند، به همین جهت بسیاری از خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند. لذا طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای که مجموعه‌ای از نیازهای افراد را در ویترین مجازی خود ارائه می‌کند، انتخاب بسیاری از افراد هوشمند خواهد بود.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از کاج، طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای، مسیر جدیدی را برای موفقیت یک کسب و کار ایجاد می‌کند؛ چراکه امروزه اینترنتی شدن کسب و کارها تبدیل به الزام و ضرورت شده است. در عصر حاضر افراد بیشتر اوقات فراغت خود را در سایت‌ها و نرم‌افزارهای اینترنتی می‌گذرانند، به همین جهت بسیاری از خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند. لذا طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای که مجموعه‌ای از نیازهای افراد را در ویترین مجازی خود ارائه می‌کند، انتخاب بسیاری از افراد هوشمند خواهد بود.

شیوع ویروس کرونا و ترس از شیوع بیماری‌هایی نظیر کرونا نیز از موثرترین عواملی است که موجب اهمیت یافتن فروشگاه‌های اینترنتی شد، بنابراین گرایش افراد به فروشگاه‌های اینترنتی افزایش خواهد یافت. اما سوال اصلی آن است که برای طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای چه فاکتورهایی را باید لحاظ کرد؟

وجود فروشگاه‌های اینترنتی چه اهمیتی دارد؟

طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه‌ ای برای شخص فروشنده و خریداران اهمیت و مزیت‌های بسیاری دارد، فردی که فروشگاه اینترنتی را اداره می‌کند به راحتی و با داشتن یک سیستم همراه حتی از منزل خود نیز می‌تواند به روند سفارشات رسیدگی کند. مدیران فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند بدون فروش حضوری کار کنند و تمامی خریدهای کاربران را از طریق پست برای ایشان ارسال نمایند. با وجود در برخی از هزینه‌ها مثل اجاره یک فروشگاه صرفه‌جویی خواهد شد.

از طرفی کاربران و مشتریانی که برای خرید به یک فروشگاه اینترنتی مراجعه می‌کنند، می‌توانند از داخل منزل وسایل مورد نیاز خود را خریداری کنند و درب منزل تحویل بگیرند. بنابراین در هزینه‌های رفت و آمد صرفه جویی شده و همچنین انرژی کمتری نیز اتلاف می‌شود، به خصوص اینکه در شرایط کرونایی کنونی خرید اینترنتی و عدم حضور در تجمعات به نفع سلامتی افراد نیز می‌باشد. هم‌اکنون نیز فروشگاه‌های اینترنتی پُر طرفداری فعال هستند که بسیاری از نیازهای افراد را رفع می‌کنند.

فاکتورهای اصلی طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای کدامند؟

طبیعتاً یک فروشگاه اینترنتی می‌بایست از تمام زوایا کامل و جذاب به نظر برسد تا کاربران یا مشتریان بالقوه برای جستجوی بیشتر در سایت و خرید ترغیب شود. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای نیاز دارد، به شرح زیر می‌باشد:

جلوه‌های بصری:

به طور قطع اولین ویژگی که با ورود به وبسایت مورد توجه قرار می‌گیرد، جلوه‌های بصری یا به بیان ساده‌تر رنگ و لعاب وبسایت خواهد بود. انتخاب رنگ و طراحی اسلایدهای مختلف برای دکور سایت فاکتور بسیار مهمی به شمار می‌رود که معمولاً بسته به فعالیت شغلی فروشگاه طراحی می‌شود. به طور در طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه‌ ای که در زمینه لوازم آرایشی بهداشتی فعالیت دارد، بهتر است از اسلایدهای رنگی جذاب استفاده شود، زیرا مخاطب اصلی این دست فروشگاه‌ها بانوان هستند.

انتخاب نام مناسب فروشگاه:

اگر بخواهید در اولین جستجو گوگل اسم سایت شما نشان داده شود، می‌بایست یک نام مناسب برای وبسایت فروشگاهی خود انتخاب کنید. نام فروشگاه شما بهتر است خاص و جذاب باشد یا به عبارت دیگر از این نام برای رسانه‌ها و فروشگاه‌های دیگر استفاده نشده باشد. به فرض مثال دیجی کالا تنها نام یک فروشگاه اینترنتی است و هیچ رسانه یا وبسایت دیگری با این نام وجود ندارد، بنابراین زمانی که کاربر در صفحه گوگل نام دیجی کالا را سرچ می‌کند، مسقیماً به وبسایت اصلی متصل می‌شود.

سرعت بالای سایت:

عمدتاً وبسایت‌های فروشگاهی از رسانه‎‌های خبری و سرگرمی شلوغ‌تر و پُر بازدیدتر هستند. از طرفی هر یک از کاربران اینترنتی مشتریان بالقوه‌ای هستند که اگر با سرعت پایین سایت رو به رو شوند ممکن است از خرید صرف نظر کنند. بنابراین سرعت بالا در طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای حتماً باید لحاظ شود.

سئو سایت:

داشتن یک رتبه خوب در گوگل دغدغه‌ی اصلی تمامی وبسایت‌های اینترنتی می‌باشد، برای آنکه گوگل شما را به رسمیت بشناسد و به وبسایت اهمیت دهد، می‌بایست وبسایت را بر اساس قوانین گوگل طراحی کرد. طراحی سایت باید کاملاً مطابق با استراتژی سئو باشد، تا گوگل آن را در صفحات اول به نمایش درآورد. بنابراین برای طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای به یک متخصص سئو نیاز خواهید داشت.

امنیت وبسایت:

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای یک وبسایت خوب، داشتن امنیت بالا است. زمانی یک وبسایت فروشگاهی با در نظر گرفتن نکات مختلف طراحی و اجرا می‌شود، می‌بایست از امنیت مناسبی برخوردار باشد تا هکرها و بزهکاران اینترنتی امکان سوء استفاده از وبسایت را نداشته باشند. برقرار امنیت سایت نیز توسط مهندسان و متخصصین طراحی سایت انجام خواهد شد.

هاست بالای سایت:

همانطور که گفته شد، وبسایت‌های فروشگاهی حتی از رسانه‌های خبری مثل فارس نیوز و ایسنا هم شلوغ‌تر است، بنابراین در طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای باید هاست بالایی برای آن ایجاد شود. هاست بالای سایت موجب می‌شود که مطالب بیشتری بر روی سایت بارگذاری شود، بنابراین این ویژگی بسیار بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

مجله خبری و مقالات:

فروشگاه‌های اینترنتی موفق همواره یک بخش مجله‌ای نیز برای خود طراحی می‌کنند که در آن بخش اطلاعات خبری و به روز محصولات متنوع را به کاربران ارائه کنند. از طرفی وجود مقالات آموزشی در وبسایت نیز موجب می‌شود که کاربر زمان زیادی را صرف خواندن مطالب گوناگون نماید، به این ترتیب بازدید وبسایت بسیار بالا نیز خواهد شد.

فاکتورهای فوق هر یک به تنهایی در طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای حائز اهمیت هستند، اما برای جذاب‌تر کردن فروشگاه می‌توان ویژگی‌های مازاد دیگری نیز به آن اضافه کرد. به طور مثال شرح و توضیح اطلاعات محصولات به صورت مختصر و مفید، ارائه تخفیفات جشنواره‌ای، لحاظ کردن کد تخفیف برای خرید بیشتر یا امکان ارسال رایگان محصولات  از جمله ویژگی‌هایی است که می‌تواند وبسایت فروشگاهی را خاص و جذاب نماید. از طرفی وجود امتیازات، تخفیفات و … در یک وبسایت فروشگاهی مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند.

 یک فروشگاه با امکان فروش اقساط طراحی کنید!

امروزه توان مالی بسیاری از افراد کاهش یافته است و بسیاری از افراد قادر به خرید محصولات به صورت نقدی نمی‌باشند. بنابراین اگر طراحی فروشگاه با امکان فروش اقساط باشد، میزان مخاطبان و طرفداران فروشگاه بالا خواهد رفت. طراحی فروشگاه با امکان فروش اقساط بسیار جذاب خواهد بود، از طرفی میزان فروش فروشگاه را نیز بالا خواهد بود. معمولاً در فروش اقساطی افراد کالا یا محصولات بیشتری خریداری می‌کنند، بنابراین از چندین منظر مختلف طراحی فروشگاه با امکان فروش اقساطی مفید خواهد بود.

بنابراین شما پیش از سفارش طراحی وبسایت می‌بایست تمامی مواردی را که در فروشگاه خود نیاز دارید به طراح انتقال دهید تا وبسایت فروشگاهی مطابق خواسته‌ی شما ساخته شود.

طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای، نیاز به تخصص دارد!

امروزه صاحبان بسیاری از کسب و کارها فروش اینترنتی را بسیار پُرسودتر از فروش حضوری می‌دانند، اما انتخاب بستر مناسب برای فروش اینترنتی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. اگرچه بسیاری از افراد نرم‌افزار اینستاگرام را به عنوان ویترین مجازی خود انتخاب می‌کنند، اما این نرم‌افزارها برای کسب و کارهای پُرفروش خیلی مناسب نخواهند بود. بنابراین طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای بهترین راهکار برای یک کسب و کار درست و اصولی بوده و می‌تواند موجب افزایش فروش کسب و کارها شود.

برای طراحی وبسایت فروشگاهی چند روش را می‌توان اتخاذ کرد:

روش اول آن است که از یک مجموعه و شرکت ارائه دهنده خدماتی نظیر طراحی سایت بخواهید که یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای برای شما طراحی کند. اگرچه این روش بسیار مطمئن و اصولی است، اما زمان‌بر خواهد بود و از آنجا که بسیاری از مشاغل فرصت صبررکردن برای طراحی و تحویل سایت را ندارند این راهکار خیلی مناسب نخواهد بود. از طرفی هزینه‌ی طراحی سایت فروشگاهی به این روش می‌تواند کمی زیاد باشد.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 5، دی‌ماه ۱۳۹۹ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا