مقاله کسب و کار دیجیتال

بررسی ۷ ترند روابط عمومی برای تغییر در حوزه کسب و کار

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

برترین ترندهای حوزه روابط عمومی کدامند؟

نویسنده : اولگا فلمینگ و کورتنی واکر 
  مترجم : علی ‌آل ‌علی  

عرصه روابط عمومی مهمترین بخش برای تعامل با مشتریان محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تعامل بهینه با مشتریان اقدام به استفاده از ترندهای مختلف در این حوزه می کنند. آگاهی از ترندهای برتر در حوزه روابط عمومی همیشه موجب بهبود عملکرد برندها و تیم های روابط عمومی می شود بنابراین باید نسبت به آگاهی از ترندهای برتر و یادگیری شیوه های اجرای آنها در کسب و کار توجه نشان دهیم. در ادامه برخی از مهمترین ترندهای روابط عمومی برای سال ۲۰۲۱ و ایجاد تغییر در تعامل با مشتریان را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

۱.نمایش جلوه ای انسانی

هر کسب و کار باید توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریانش را داشته باشد. این امر یکی از اصول اساسی در عرصه کسب و کار محسوب می شود. شاید امروزه نگاهی به وضعیت کسب و کارهای مختلف عکس این مسئله را نشان دهد بنابراین باید ایرادی در کار باشد. متاسفانه بسیاری از برندها توانایی نمایش جلوه ای انسانی از خود را ندارند. درست به همین خاطر مشتریان انگیزه زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نشان نمی دهند. 

یکی از ترندهای برتر در حوزه روابط عمومی مربوط به تلاش برای نمایش جلوه ای انسانی از کسب و کار است. این امر در ابتدا بسیار دشوار، به ویژه برای کسب و کارهای صنعتی، به نظر می رسد. اگر یک برند برای مدت زمانی زیاد خود را از مشتریانش دور نگه داشته باشد، ایجاد تغییر در کوتاه مدت غیرممکن خواهد بود. با این حساب باید راهکارهای دیگری برای بهبود وضعیت کسب و کار مدنظر قرار دهیم. این امر شامل تلاش برای بهبود سطح تعامل با مشتریان و تلاش برای ایجاد پیوند میان ارزش ها و اهداف کسب و کارمان با سلیقه و انتظارات مشتریان است. اگر این امر مدنظر تیم روابط عمومی قرار گیرد، ساماندهی تمام بخش های شرکت در راستای موفقیت کاری ساده تر از هر زمانی خواهد شد. 

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۲.تولید ویدئوها در بخش استوری

محتوای کوتاه ویدئویی در شبکه های اجتماعی همچنان شهرت بالایی دارد. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از محتوای ویدئویی می کنند. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای رعایت اختصار است. امروزه مشتریان حوصله مشاهده ویدئوهای بازاریابی طولانی را ندارند بنابراین تلاش برای نمایش چنین ویدئوهایی به آنها همیشه با شکست همراه خواهد بود. راهکار مناسب برای رعایت اختصار در زمینه تولید محتوای ویدئویی توجه به بخش استوری است. این بخش محدودیت خاصی برای ویدئوها قرار می دهد. اینستاگرام و فیس بوک به عنوان دو پلتفرم محبوب در میان کاربران اجازه انتشار محتوای ویدئویی حداکثر ۱۵ ثانیه ای در بخش استوری را می دهند. این امر به معنای امکان کاهش بخش های اضافی هر ویدئو و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس نیازهای اساسی کسب و کار است. 

فعالیت در حوزه روابط عمومی دارای تفاوت های بنیادی با حوزه بازاریابی است بنابراین برندها نیازی به استفاده از تکنیک های بازاریابی در این حوزه ندارند. یکی از ایرادات تیم های روابط عمومی تلاش برای طراحی ویدئوهای جذاب با استفاده از تکنیک های بازاریابی است. این امر اغلب اوقات به معنای نمایش ویدئوهای طولانی برای مخاطب هدف خواهد بود. همانطور که پیش از این اشاره شد، اغلب کاربران در صورت مواجهه با محتوای بازاریابی بیش از اندازه طولانی، به ویژه در بخش هایی به غیر از بازاریابی و تبلیغات، واکنش منفی نشان خواهند داد بنابراین باید تلاش کسب و کارها بر روی نمایش ویدئوهای کوتاه در بخش استوری برای بهبود وضعیت روابط عمومی باشد. 

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۳، آبان‌ماه ۱۳۹۹

۳.اهمیت روزافزون محتوا

تعامل با مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی بدون تلاش برای تولید محتوا امکان ناپذیر است. امروزه اغلب مردم ساعت های متمادی در طول روز را صرف استفاده از ابزارها و خدمات دیجیتال می کنند. برندهایی نظیر گوگل و آمازون به دلیل گستردگی خدمات شان به طور مداوم مورد توجه کاربران قرار دارند. این امر باید موجب ارزیابی دوباره در وضعیت روابط عمومی کسب و کارها شود. بسیاری از برندها هنوز هم به طور سنتی مشغول فعالیت در عرصه روابط عمومی هستند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به همراه دارد. 

اگر یک برند به دنبال حضور در شبکه های اجتماعی برای تولید محتوا و تعامل با مخاطب هدفش نیست، فرصت های بسیار زیادی را از دست داده است. نکته مهم تلاش برای استفاده از فرصت های پیش روی است بنابراین باید هرچه زودتر نسبت به ایجاد حساب رسمی در شبکه های اجتماعی و تولید محتوا برای تعامل با مخاطب هدف اقدام کرد. 

۴. جایگزینی ملاقات های حضوری با نمونه های آنلاین

شاید اگر یک سال پیش از توسعه ملاقات های آنلاین در حوزه کسب و کار و حتی روابط شخصی افراد صحبت می کردیم، نوعی بدبینی نسبت به کاهش تمایل مردم برای تعامل واقعی با هم را بیان کرده بودیم. شیوع ویروس کرونا استفاده از فناوری های نوین را به طور قابل ملاحظه ای توسعه داده است. یکی از فناوری های مهم در این میان مربوط به ملاقات های آنلاین است. بدون تردید سامانه های بسیار زیادی برای میزبانی از ملاقات های آنلاین در دسترس کارآفرینان قرار دارد. مهمترین مسئله در این میان استفاده از چنین ملاقات هایی برای تعامل با مشتریان است. 

بسیاری از برندها همزمان با شیوع ویروس کرونا به طور کامل مشتریان شان را فراموش کرده اند. این امر صدمات جبران ناپذیری به اعتبار و سود سالانه کسب و کارها وارد می سازد. مشتریان انتظار همراهی و حضور مداوم برندها در کنار خود را دارند. این نکته به طور ویژه ای در بازه های زمانی دشوار اهمیت پیدا می کند. اگر تیم روابط عمومی برند به خوبی توانایی مدیریت این حوزه را داشته باشد، موفقیت نهایی در زمینه تعامل با مشتریان موجب بهبود جایگاه کسب و کار خواهد شد. در غیر این صورت ریزش مشتریان و سقوط آزاد از نقطه نظر اعتبار در نگاه مخاطب هدف امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. 

یکی از نکات مهم برای ملاقات های آنلاین توجه به وجهه انسانی ماجراست. برخی از کسب و کارها ملاقات های آنلاین را بدون توجه به بازتاب روابط واقعی در آن مدیریت می کنند. خوشبختانه امروزه اغلب کاربران به وبکم دسترسی دارند بنابراین برای بهبود فضای گفت وگو درخواست از کاربران برای روشن کردن وبکم ضروری است. این امر اندکی حال و هوای خشک و بی روح جلسات را بهبود خواهد بخشید. 


دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۲، مهرماه ۱۳۹۹

۵. تغییر در عادت های تعامل با مشتریان

بدون تردید تعامل با مشتریان در بلندمدت برای هر برند عادت هایی را ایجاد می کند. امروزه بسیاری از برندها بدون اعمال تغییر در نحوه مدیریت مشتریان اقدام به پیگیری بخش روابط عمومی می کنند. شاید این امر در بازه های زمانی عادی هیچ مشکلی به همراه نداشته باشد، اما در دوران کنونی با توجه به وضعیت کرونا در سراسر جهان همراه با مشکلات بسیار زیادی خواهد بود بنابراین کسب و کارها باید در برخی از عادت های رایج شان در حوزه روابط عمومی تغییرات ایجاد نمایند. 

تلاش برای درک شرایط دشوار مشتریان برای اعضای تیم روابط عمومی دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از کارشناس ها بدون توجه به وضعیت حوزه روابط عمومی اقدام به ادامه فعالیت به مانند دوران پیش از کرونا می کنند. ریشه اغلب مشکلات روابط عمومی در دوران کنونی از همین نوع نگاه سرچشمه می گیرد. هرچه تعامل نزدیک میان برند و مشتریان بیشتر باشد، آگاهی از ضرورت اعمال تغییر در تمام بخش های کسب و کار و به طور ویژه روابط عمومی ساده تر خواهد بود بنابراین کسب و کارها باید همیشه در متن تحولات بازار و مشتریان قرار داشته باشند. در غیر این صورت امکان تعامل بهینه با مشتریان را از دست خواهند داد. 

۶.توجه ویژه به شبکه های اجتماعی

شاید پیش از این بخش روابط عمومی توجه زیادی به شبکه های اجتماعی نداشت، اما امروزه باید برنامه های ویژه ای برای حضور در شبکه های اجتماعی طراحی کنیم. بسیاری از برندها بخش روابط عمومی را فقط مخصوص حوزه بازاریابی و تبلیغات می دانند. نکته مهم در این میان پیوند نزدیک میان حوزه بازاریابی و روابط عمومی است بنابراین در عمل باید کمپین های بازاریابی را از نقطه نظر روابط عمومی نیز مدنظر قرار دهیم. در غیر این صورت امکان بهبود وضعیت کسب و کار از سوی بخش روابط عمومی فراهم نخواهد شد. 

اغلب برندها دارای تیم کاملی برای بخش روابط عمومی هستند. اگر کسب و کار شما نیز دارای یک تیم کامل برای روابط عمومی است، باید دست‎کم ایجاد یک تیم کوچکتر برای شبکه های اجتماعی را مدنظر قرار دهید. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را از دست خواهید داد. دلیل این امر نیز حضور روزافزون کاربران در شبکه های اجتماعی است. اگر در این میان یک برند به پلتفرم های اجتماعی بی توجه باشد، در نهایت هیچ مخاطب هدفی برای کسب و کارش باقی نخواهد ماند. 


دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱، مرداد و شهریور ۱۳۹۹

۷.ضرورت ایجاد پیوند میان اهداف برند و استراتژی روابط عمومی

برخی از برندها در حوزه روابط عمومی عملکردی متفاوت با اهداف اصلی شان دارند. این امر به دلیل ناتوانی برای ایجاد هماهنگی میان بخش های مختلف سازمان روی می دهد. بهترین راهکار در این میان توجه به اهداف اصلی برند در زمینه کسب و کار است. اگر این نکته در زمینه طراحی استراتژی روابط عمومی مدنظر قرار گیرد، بسیاری از اشتباهات و کاستی های محاسباتی در زمینه طراحی یا انتخاب استراتژی روابط عمومی از بین خواهد رفت. مهمترین نکته در این میان ارتباط نزدیک میان تیم مدیریتی شرکت با بخش روابط عمومی است. گاهی اوقات کارشناس های روابط عمومی برداشت نادرستی از اهداف اصلی شرکت دارند. دلیل این امر عدم تمایل مدیران ارشد برای بیان دقیق اهداف برند در زمینه کسب و کار است. این امر نه تنها در حوزه روابط عمومی، بلکه در سایر حوزه ها نیز دردسرساز خواهد شد. 

عرصه روابط عمومی در طول دهه های متمادی تغییر کرده است. این حوزه در طول یک سال اخیر به دلیل شرایط ناشی از کرونا و تلاش کسب و کارها برای حفظ روابط با مشتریان به سرعت تغییر کرد است. با این حساب برندها نیاز به استفاده از ترندهای مناسب روابط عمومی برای ماندگاری در این حوزه از کسب و کار دارند. ترندهای مورد بحث در این مقاله گزینه ای مناسب برای شروع فعالیت کسب و کارها محسوب می شود. 

منبع: فرصت امروز

بیشتر از مدیریت هوشمند در اقتصادالکترونیکی بخوانیم:
چگونه یک تیم محتوای حرفه ای تشکیل دهیم؟
نیاز به مدیران تحول‌آفرین در عصر دیجیتال
حسابداری آنلاین چیست؟ با ۶ مزیت اصلی حسابداری آنلاین آشنا شوید!!
انتخاب شریک مناسب در مسیر کارآفرینی
۶ شیوه موفقیت‌آمیز تحول دیجیتال مدیریت منابع انسانی
کارمندهای چینی تصور می‌کردند که این کوسن‌های هوشمند برای ارتقای سلامت به آنها هدیه شده، ولی …
کنترل کرونا با مدیریت هوشمند
کارآفرینی دیجیتال و مدیریت ماتریسی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. بازتاب: روابط‌عمومی دیجیتال: اهمیت آن برای برند شما در 2021 : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: چالش بازاریابی B2B در لینکدین : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: اهمیت نقش منابع انسانی دیجیتال در دوران شیوع کرونا : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  4. بازتاب: رکوردشکنی هاب اسپات در زمینه سودآوری : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  5. بازتاب: شبکه های اجتماعی، پیش نیاز روابط عمومی موفق : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  6. بازتاب: 5 نکته ضروری برای بازاریابی محتوا در سال 2021 : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  7. بازتاب: مدیریت بحران کسب و کار با نکات کلیدی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  8. بازتاب: بررسی 7 ویژگی مدیران کسب و کارهای دیجیتال : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  9. بازتاب: بازاریابی محتوایی (Content marketing) چیست؟ همه آنچه باید بدانید! : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا