گفت و گومقالات فناوری مالی

بسترهای ایمن‌ساز بازارهای مالی را بشناسید؛ ارتباط هوش مصنوعی و پیش‌بینی دقیق قیمت سهام

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

عضو هیئت علمی گروه ریاضی با تشریح بسترهای ایمن‌ساز بازارهای مالی؛ ریاضی مالی، علوم داده و ماشین لرنینگ را جزء این بسترها برشمرد و گفت: با هوش مصنوعی پیش‌بینی قیمت سهام دقیق‌تر است.

فرشته گلدوست با اشاره به نقش مؤثر علوم در ابعاد گوناگون زندگیِ امروزِ بشر از جمله مهندسی، پزشکی، علوم اقتصادی و … اظهار کرد: امروزه یکی از برجسته‌ترین موضوعات مورد علاقه ریاضی‌دانان مالی که به تحلیل بازارهای مالی کمک می‌کند، بیان چگونگی و روند نوسانات قیمت‌ها بوده که مسیرها و دیدگاه‌های متفاوتی را در این باره پدید آورده است.

پایگاه خبری فناوری هوشمند رسانه تخصصی فناور‌های نوین و انقلاب صنعتی چهارم Industry 4.0

وی با بیان اینکه با توجه به عدم دسترسی اطلاعات کافی و دقیق درباره عوامل مؤثر بر نوسانات بازار سهام، پیش‌بینی این تغییرات به سادگی میسر نیست، اضافه کرد: تغییر درجه تأثیر متغیرها و وجود تغییرات سیاسی داخلی و جهانی که اثر مستقیم بر سیستم‌های اقتصادی دارد از چالش اساسی در مدل‌سازی بازار بورس است.

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی عنوان کرد: از سوی دیگر در هر بازاری احتمال ریسک و از دست رفتن سرمایه و ارزش وجود دارد، به‌خصوص بازارهای مالی و بورس که همواره در نوسان و تحت تأثیرِ اخبار و اتفاقاتِ گوناگون هستند.

نخستین هدف یک سرمایه‌گذار چیست؟

گلدوست تأکید کرد: از این رو باید نخستین هدف یک سرمایه‌گذار حفظ سرمایه و جلوگیری از زیان باشد، به‌عنوان مثال مدیریت ریسک و سرمایه یکی از ضروریات و ملزومات معامله‌گر و سرمایه‌گذار بوده و داشتن آرامش برای یک معامله‌گر در بازارهای مالی بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه تصمیمات وی متأثر از آرامش و روان اوست.

وی با بیان اینکه در علم تجارت، بازار مالی (Financial Market) اصطلاحی گسترده است که برای طیف وسیعی از بازارها به کار می‌رود، ادامه داد: هر بازاری که در آن تجارتی صورت می‌گیرد، یک بازار مالی به شمار می‌رود، بازارهایی که در آن‌ها تجارت اوراق بهادار شامل سهام، اوراق قرضه، ارز، فلزات و مشتقات آن‌ها انجام می‌شود نیز بازار مالی هستند.

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی تبیین کرد: درحالی‌که یک اقتصاددان مالی بر روی دلایل ساختاری قیمت سهام یک شرکت مطالعه می‌کند، یک ریاضی‌دان مالی قیمت سهام را به عنوان داده در نظر گرفته و تلاش می‌کند تا با استفاده از حسابان تصادفی (stochastic calculus) ارزش واقعی مشتقات آن سهام را به دست آورد.

این استاد دانشگاه افزود: در عصر معاصر ماشین‌ها توانایی زیادی برای فراگیری داده‌ها داشته و قادر هستند پس از فراگیری داده‌های آموزشی، نتایج قابل قبولی را ارائه کنند.

گلدوست تشریح کرد: استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا به‌خصوص زمانی که صحبت از حوزه‌هایی مانند بورس و سرمایه‌گذاری باشد، می‌تواند ما را یک گام جلوتر از دیگران قرار دهد.

وی یادآور شد: دو نمونه از بهترین تکنولوژی‌های امروز در بازار بورس «هوش مصنوعی» و «یادگیری ماشین» هستند که به تازگی پا به این عرصه گذاشته‌اند و با استفاده از این دو عامل و پلتفرم‌های وابسته به آن می‌توان بازدهی معاملات را افزایش داده، در هزینه و وقت صرفه‌جویی کرده و در نهایت درصد ریسک را تا حد قابل توجهی پایین آورد.

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی در تشریحِ تکنولوژیِ «یادگیری ماشین» بیان کرد: یادگیری ماشین یکی از زیرمجموعه‌های هوش مصنوعی است که به سیستم‌ها این امکان را می‌دهد تا به صورت خودکار یادگیری و پیشرفت داشته باشند، بی‌آنکه نیاز باشد تا یک برنامه‌‌نویسی مخصوص به آن یادگیری ویژه را انجام داد.

گلدوست با بیان اینکه تمرکز اصلی یادگیری ماشین بر توسعه برنامه‌هایی است که بتوانند با دسترسی به داده‌ها، به طور خودکار از آن‌ها برای یادگیری خود سیستم استفاده کنند، توضیح داد: علاوه بر موارد مطرح شده، امروزه در زمینه‌های گوناگون بازار سرمایه از هوش مصنوعی استفاده می‌شود و به‌کارگیری هوش مصنوعی با مزایایی مانند افزایش سرعت در فرآیندها، انجام دقیق کارها، کاهش خطاها، آنالیز و تجزیه و تحلیل داده‌ها، کمک به تصمیم‌گیری، تشخیص رفتار و احساسات افراد و به طور کلی هوشمندانه کار کردن، نقش موثری در پیشبرد مقاصد انسانی دارد، به‌عنوان مثال برای پیش‌بینی روند یک شاخص می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد.

لزوم آگاهی از بستر ایمن و مطمئنِ سرمایه‌گذاری 

این استاد دانشگاه تشریح کرد: هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ به تنهایی تأثیر‌گذار نیستند؛ اما زمانی‌که باهم تجمیع شوند توانایی انجام کارهای بزرگ‌تری را دارند، به طور مثال روند یک نمودار در بازار سهام را پیش‌بینی می‌کنند.

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی افزود: ابتدا هوش مصنوعی وارد عمل می‌شود تا آمار و ارقام موجود بر روی نمودار را دریافت، تجزیه و پردازش کند و پس از ذخیره اطلاعاتِ به دست آمده آن را با یادگیری ماشین در میان می‌گذارد و ماشین طبق اطلاعاتی که دارد یک نتیجه به شما می‌دهد. مانند «مطابق اطلاعات ثبت شده در ماشین، این نماد در بورس نوسان مثبت خواهد داشت.

به گفته گلدوست؛ در حقیقت هوش مصنوعی کار تجزیه و پردازش را برعهده داشته و مجموعه تحت آن یادگیری ماشین است که وظیفه یادگیری و ارائه اطلاعات را دارد.

وی عنوان کرد: از مزایای مهمِ هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توان به «پیش‌بینی دقیق قیمت سهام» اشاره کرد که چیزی به نام «احساس» یا «روان» در این سیستم وجود ندارد و این سیستم کاملاً منطقی رفتار می‌کند، با این وضعیت بدون درنظر گرفتن خرافات و احساسات به ارائه‌ نتایج از داده‌های زمانی که به دقتِ آن افزوده شده اقدام می‌کند.

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی تبیین کرد: آگاهی از بستر ایمن و مطمئنِ سرمایه‌گذاری برای افراد ضروری است؛ چراکه افراد از متضررشدن در بازار بیزار هستند و یادگیری ماشین با استفاده از حجم داده‌هایی که در اختیار دارد، وارد کار شده و شروع به اسکن آن‌ها می‌کند.

گلدوست گفت: سپس با توجه به یک چارچوب قانونی به شما می‌گوید که به‌عنوان مثال این شرکت سابقه‌ خوبی دارد یا خیر؟ حتی در راستای شناسایی کلاهبرداران مورد استفاده قرار گرفته و شما را از تقلب‌های احتمالی ایمن می‌سازد و نیازی به مداخله انسانی ندارد. این موضوع سرعت ما را در زندگی روزمره افزایش داده، مدیریت زمان ما را معنادارتر و دیدگاه ما را وسیع تر و عمیق‌تر می‌‌کند.

وی عنوان کرد: به بیان بهتر، به‌کارگیری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مانند استخدام یک نیروی انسانی است که کاملاً دقیق بوده، به صورت مستمر درحال یادگیری است، خسته نمی‌شود، قدرت پردازش خوبی دارد و می‌تواند سفارشی‌سازی شود.

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی متذکر شد: مسئله سرمایه‌گذاری یکی از عناصر اصلی رشد و توسعه اقتصادی پایدار در کشورها بوده و ازاین حیث بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان واسطه گران مالی از اهمیت بسزایی برخوردار هستند.

گلدوست بیان کرد: بازده هرچه بیشتر و مطلوب‌ترِ این شرکت‌ها به‌خصوص در بخش خصوصی یکی از پدیده‌های اثر‌گذار بر بازار سرمایه در بخش اقتصاد است.

وی اضافه کرد: با افزایش کارایی این شرکت‌ها می‌توان به بهبود عملکرد اقتصادی کشور کمک مؤثری کرد؛ بنابراین ضرورت دارد براساس مکانیزمی مناسب به ارزیابی فعالیت‌ها وعملکرد آن‌ها پرداخته شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: توجه بیش‌ از بیش به علوم و رشته‌های ذکرشده و توسعه و گسترش آن‌ها متناسب با رشد چنین فعالیت‌های اقتصادی در سطح دانشگاه‌ها، استفاده از مهارت استادان مربوط در تعلیم و آموزش متناسب با نیاز منطبق با تحولات جهانی کمک قابل توجهی به جامعه اقتصادی و رشد کرده و و فرصت اشتغال نخبگان علمی و جوانان آینده‌‌ساز را فراهم می‌کند.

منبع: آنا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا