زندگی هوشمندشهر هوشمندفناوری بلاک چینگزارش

فناوری بلاک‌چین در امور زندگی خانگی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

زهره اکرمی

 امروزه دیگر فناوری بلاک‌چین نه تنها برای کاربران ارزهای دیجیتال و بانک‌های دیجیتالی ناآشنا نیست، بلکه به سرعت در بین گیمر‌ها هم در حال گسترش است. در همین راستا برنامه‌های کاربردی بسیاری در این صنعت به ویژه در بخش مدیریت زنجیره تامین ایجاد شده‌ است که از طریق آن‌ها، فناوری بلاک‌چین می‌تواند امور زندگی خانگی مانند اطمینان از کیفیت بالای مواد غذایی یا جلوگیری از خرید داروهای تقلبی را ارتقا ببخشد.

با این وجود، ضریب نفوذ بلاک‌چین در سطح خانوارها بسیار کم است و کاربرد روزمره آن برای توسعه‌دهندگان بلاک‌چین به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. حالا رسانه کوین‌تلگراف (Cointelegraph) به بررسی سرعت پیشرفت بلاک‌چین و تاثیراتی پرداخته است که تا امروز بر زندگی بشریت گذاشته.

«کریستوف»، «سیمون جنتزش» و «استفان توآل» که در سال ۲۰۱۶ اولین سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) و کوتاه‌مدت خود را ایجاد کردند، در همان سال از فناوری Slock.it با عنوان «اولین پیاده‌سازی فیزیکی فناوری بلاک‌چین» رونمایی کردند. فناوری Slock.it دستگاه‌هایی مانند قفل‌‌ها و سیستم‌های پرداخت را در اینترنت اشیا (loT) را به روشی ایمن و غیرواسطه‌ای متصل می‌کند که می‌توان از آن‌‌ها برای اموری چون اجاره اشیا و اموال استفاده کرد. این فناوری در سال ۲۰۱۹، توسط سایت رسمی بلاک‌چین خریداری شد و تا به امروز به ارائه خدمات خود ادامه می‌دهد.

امروزه تعامل دستگاه‌های اینترنت اشیا در جهت بهبود زندگی در خانه با چالش بزرگی روبرو است؛ چرا که ممکن است اکوسیستم‌های Amazon Alexa، Apple HomeKit، Google Assistant و Samsung SmartThings با هیچ یک از دستگاه‌های هوشمند موجود در خانه کار نکند. اتحادیه استانداردهای ارتباطات در تلاش است تا برای بهبود مدیریت‌ فناوری خانه هوشمند، یک پروتکل اتصال مبتنی بر بلاک‌چین به نام Matter را راه‌اندازی کند. انتظار می‌رود بعد از دو سال تاخیر، امسال فناوری Matter به نمایش درآید.

انرژی سبز حوزه دیگری است که بلاک‌چین می‌تواند با اتکا به آن، از طریق راه‌حل‌‌های بزرگ مقیاس سر از خانه‌ها درآورد. یکی از فناوری‌های انرژی سبز، بلاک‌چین مبتنی بر ابر (Whygrene)است که به کاربران اجازه می‌دهد تا «نیروگاه‌های مجازی» خود را برای معامله‌‌های بر پایه انرژی ایجاد کنند. با این حال، این پروژه در حال حاضر در مرحله آزمایشی قرار دارد. فناوری Whygrene در راستای فعالیت‌های خود با شرکت‌های آب و برق و صاحبان پنل‌های خورشیدی، باتری‌‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی همکاری می‌کند. این شرکت با خدمات نوینی که به مشتریان خود ارائه می‌دهد، توانسته در جلب اعتماد آنها موفق عمل کند. از جمله این افراد، کاربرانی هستند که از طریق برنامه Whygrene، برق خود را تامین ‌کنند؛ چرا که آنها می‌توانند خودروهای برقی خود را در ساعات کم‌مصرف روز که قیمت انرژی پایین‌تری دارند، شارژ کنند. همچنین با اتکا به این فناوری، کاربران در ساعات اوج مصرف و زمانی که قیمت‌‌ها بالاتر است، انرژی ذخیره‌شده اضافی را با فروش مجدد آن به شرکت برق تخلیه می‌‌کنند. «پاتریک فلپس» به کوین‌تلگراف گفت: «رانندگان خودروهای برقی به طور بالقوه می‌توانند از Whygrene نه تنها برای پوشش هزینه‌های شارژ خودروهای خود، بلکه حتی برای کسب سود استفاده کنند».

نرم‌افزار Whygrene همچنین می‌تواند با نیازهای مصرف‌کنندگان مانند گرمایش و سرمایش خانه که به طور معمول بزرگترین نیاز انرژی خانوار است، سازگار شود. این سیستم با استفاده از باتری خانگی می‌تواند خانه را درست قبل از بازگشت ساکنان از محل کار یا مدرسه به خانه، گرم یا خنک کند. به گفته فلپس، با بهبود فناوری باتری، امکانات جدید آنلاین رونمایی خواهند شد و می‌توان از آنها در سرگرمی‌های مجازی نیز بهره ‌برد.

پلتفرم‌های استریم مبتنی بر بلاک‌چین می‌توانند نسبت به فناوری Web2، به‌ ویژه درحوزه موسیقی، مزایای بی‌شماری داشته باشند. از جمله مزایاهای این پلتفرم‌ها می‌توان به مدل اقتصادی جدید پخش زنده Web3 که هزینه‌های فناوری را مقرون به صرفه‌تر می‌کند، اشاره کرد. جالب است بدانید که کنترل روی محصولات Web3 برای بازارهای خاص سازگارتر است، زیرا پخش رویدادهای کوچک، قابلیت اجرایی بیشتری دارد. با این که شرکت‌های بزرگ نیز درگیر این موضوع شده‌اند، اما به نظر می‌رسد Web3 تاکنون تهدید کمی ‌برای سیاست‌های تلویزیون کابلی و یوتیوب ایجاد کرده است.

برخلاف Matter که استفاده از فناوری را در خانه ساده می‌کند و Whygrene که به کاربران امکان می‌دهد برنامه‌ای را انتخاب کنند که توسط یک ابزار اجرا می‌شود، سرگرمی ‌مبتنی بر بلاک‌چین به مقداری تسلط در فناوری با درخواست پرداخت به ارز دیجیتال یا استفاده از NFT، نیاز دارد. OliveXT یک شرکت دیجیتالی سلامت و تناسب ‌اندام و یکی از شرکت‌های سازنده بازی Animoca Brands است که از گیمیفیکیشن و واقعیت افزوده برای کسب درآمد از راه تشویق مردم به ورزش استفاده می‌کند. به عنوان مثال داستان بازی Dustland Runner OliveX در ویران‌شهری روایت می‌شود که در آن سرنوشت جهان به شخصیت اصلی بستگی دارد که از یک منظره جهنمی ‌می‌گذرد تا یک بسته را تحویل دهد. در دنیای واقعی، بازیکنان با استفاده از گوشی‌های هوشمند در دست و هدفون در گوش در حال دویدن هستند. همچنین یک بازی به نام Dustland Rider در متاورس برای دوچرخه‌سواران و با تم تناسب ‌اندام نیز در دست ساخت است.

«کیث رومجان» هم‌بنیانگذار و مدیرعامل OliveX در بیانیه‌ای به کوین‌تلگراف گفت: «ما در مورد راه‌اندازی بازی Dustland Runner خود در iOS بسیار هیجان‌زده هستیم. در نهایت می‌توانیم قدرت و پتانسیل بازی خود را نشان دهیم و مردم را به تفریح و فعال ماندن تشویق کنیم». این بازی برخلاف بسیاری از رقبای خود، برای شروع نیازی به سرمایه‌گذاری در NFT ندارد، اما در نهایت بازیکنان باید حداقل یکی از Kettlemine NFTs خود را داشته باشند تا شروع به کسب درآمد کند. لازم به ذکر است که تا ماه مه ۲۰۲۲، یک Kettlemine NTF در OpenSea متعلق به Animoca، قیمت متوسطی معادل ۰.۰۰۱۴ اتر (ETH)، کمی ‌کمتر از ۴ دلار دارد. این شرکت به کوین‌تلگراف گفت که جزئیات سیستم درآمدی آن به زودی معرفی خواهد شد و در نهایت، با وجود علاقمندان به تناسب ‌اندام که تا این حد به دنیای رمزارز جذب شده‌اند، گفت: «امیدواریم با ارتقا خدمات و حمایت‌های شرکا، محیطی خلاقانه برای بازیکنان ایجاد کنیم که روحیه همکاری را ارتقا دهد؛ چرا که این چیزی است که یک خانه معمولی را به خانه‌ای آسوده تبدیل می‌کند».

منبع: آی تی ایران،

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا