دولت دیجیتالکاربرد بلاک‌چین

ضرورت استفاده از بستر بلاک‌چین در فعالیت‏‏‌های بنادر ایران

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
مهرداد اسماعیلی؛عضو حقیقی انجمن حسابداران خبره ایران و فدراسیون بین‌المللی حسابداران

استفاده از بلاک‌چین در حوزه بنادر می‌تواند به بهبود سرعت و کارآیی فعالیت‌‌‌های بنادر در ایران کمک کند.

بستر بلاک‌چین (Blockchain) یک فناوری ایمن و قابل اطمینان است که به کمک آن می‌توان اطلاعاتی را با استفاده از بلوک‌‌‌های متصل به یکدیگر، ذخیره کرد و به اشتراک گذاشت. بلاک‌چین قابلیت ثبت و نگهداری اطلاعات را با استفاده از شبکه‌‌‌های پخش داده توزیع‌شده دارد.

این فناوری به دلیل قابلیت اطمینان بالا و برخورداری از امنیت قوی، مورد استفاده در بسیاری از صنایع و کسب‌و‌کارها قرار گرفته است. از طریق این فناوری، می‌توان به روشی امن و شفاف اطلاعاتی را ثبت کرد و به اشتراک گذاشت که قابلیت تغییر و تحریف ندارند.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در بلاک‌چین

این فناوری در حوزه بنادر نیز قابل استفاده است و می‌تواند به بهبود سرعت و کارآیی فعالیت‌‌‌های بنادر در ایران کمک کند. استفاده از بلاک‌چین در بنادر ایران می‌تواند به طرح‌‌‌ریزی بهتر مسیر حمل‌ونقل بارها، ارتقای امنیت و شفافیت در فرآیندهای گمرکی و همچنین بهبود ارتباطات بین بنادر، حمل‌‌‌ونقل‌‌‌کنندگان و سایر نهادها کمک کند.

با استفاده از بستر بلاک‌چین، اطلاعات مربوط به وضعیت بار، وضعیت پرداخت، مشخصات فنی و سایر اطلاعات مرتبط با فعالیت‌‌‌های بنادر می‌تواند به روشی سریع و دقیق در اختیار کاربران قرار گیرد و از آنجا که این فناوری قابلیت تغییر و تحریف اطلاعات را ندارد، اطمینان بیشتری به مشتریان و سایر نهادهای حاضر در زنجیره حمل‌‌‌ونقل بار به ارمغان می‌‌‌آورد.

همچنین در حوزه بنادر نیز از این فناوری می‌توان استفاده کرد تا فرآیند انتقال کالا و خدمات را بهبود بخشید و سرعت آن را افزایش داد. برای مثال، با استفاده از بستر بلاک‌چین، می‌توان اطلاعات مربوط به ورود و خروج کالاها به بنادر را به صورت شفاف و قابل اعتمادی ثبت و ذخیره کرد. همچنین از این فناوری می‌توان برای ارتقای امنیت بارنامه‌‌‌ها، کاهش تقلب در تراکنش‌‌‌های بین‌المللی، افزایش شفافیت و کاهش هزینه‌‌‌های اداری و مدیریتی استفاده کرد.

به طور خاص، بستر بلاک‌‌‌چین می‌تواند در بهبود خدمات گمرکی و پرداخت الکترونیکی هزینه‌‌‌های حمل‌ونقل کمک کند. در سیستم گمرکی، بلاک‌‌‌چین می‌تواند به عنوان یک دفترچه رسمی برای ثبت و نگهداری اطلاعات گمرکی به کار رود و در پرداخت هزینه‌‌‌های حمل‌ونقل، بستر بلاک‌‌‌چین می‌تواند یک واسط برای پرداخت ایمن و شفاف بین فرستنده و گیرنده کالا باشد.

بنابراین  بهره‌‌‌گیری از بستر بلاک‌چین می‌تواند بهبودی در سرعت و کیفیت فعالیت‌‌‌های بنادر در ایران ایجاد کند و به کاهش هزینه‌‌‌های مربوط به این فعالیت‌‌‌ها کمک کند. با این حال، برای اجرای این پروژه‌‌‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری و همکاری بین بخش خصوصی و دولتی است.

منبع: دنیای اقتصاد

  • ضرورت استفاده از بستر بلاک‌چین در فعالیت‏‏‌های بنادر ایران

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا