کاربرد بلاک‌چین

بلاکچین، انقلابی در مدیریت داده های سلامت

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
سینا مناجاتی‌پور

صنعت سلامت با چالش‌های عظیم مدیریت داده مواجه است، داده‌ها باید به طور مؤثر، مدیریت، اداره، تبادل و بررسی شوند، بلاکچین به کمک این فرایند آمده است.

حالا بلاکچین به کمک چالش‌های عظیم مدیریت داده پیچیده در حوزه سلامت  آمده است. در سال‌های اخیر، نقض امنیت داده‌ها به طور فزاینده ای رایج شده و نگرانی‌هایی را در مورد حریم خصوصی ایجاد کرده است. تنها در سال گذشته میلادی، ۸۷ میلیون بیمار در ایالات متحده قربانی نقض داده شدند که بیش از دو برابر تعداد سال ۲۰۲۲ است.

فناوری بلاکچین، که به دلیل ماهیت امن و شفاف خود شناخته شده، به عنوان راه‌حلی بالقوه برای این چالش‌ها در حال ظهور است. با ترکیب بلاکچین با فناوری‌های دیگر، سازمان‌ها سیستم‌های مدیریت داده کارآمدتر و ایمن‌تری را ایجاد می‌کنند که مزایای متعددی را برای بخش مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌دهد.

توانمندسازی بیماران و افزایش حریم خصوصی

مجوعه BurstIQ، یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین به عنوان سرویس، محدودیت‌های روش‌های سنتی مدیریت داده را برجسته می‌کند. این روش‌ها معمولا سیلوهایی را برای محافظت از داده‌ها ایجاد می‌کنند که در نتیجه آنها اتصال و تجزیه و تحلیل اطلاعات در سازمان‌های مختلف دشوار می‌شود. امبر هارتلی مدیر ارشد راهبردی این شرکت توضیح می‌دهد: «بلاکچین، همراه با یادگیری ماشین و فناوری پیشرفته حریم خصوصی، می‌تواند “داده‌های هوشمند” ایجاد کند.»

داده‌های هوشمند مستقیماً حریم خصوصی، مجوزها و تاریخچه را در خود داده‌ها تعبیه می‌کند و کنترل و امنیت بیشتری را ارائه می‌دهد.

شرکت BurstIQ سیستم لایف گراف (LifeGraph)  را بر اساس بلاکچین و اصول داده‌های هوشمند ساخته است و در حال حاضر توسط سازمان‌هایی مانند وزارت بهداشت و تامین مالی مراقبت‌های بهداشتی کلرادو (واقع در آمریکا) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم به مدیریت کیفیت داده، یکپارچگی، حکمرانی و امنیت در بین تامین‌کنندگان، شرکا و برنامه‌های کاربردی مختلف کمک کرده و فرآیندهای مدیریت داده را ساده می‌کند.

نقش بلاکچین در حفظ امنیت کاربران

هارتلی توضیحات خود را اینگونه ادامه داد: «بلاکچین رمزگذاری داده‌ها، امنیت هویت و فناوری پیشرفته حریم خصوصی را تسهیل می‌کند.»

او افزود: «در این روش، بیماران کنترل داده‌ها و هویت خود را به دست می‌گیرند. قراردادهای هوشمند به آنها اجازه می‌دهد تا دسترسی به اطلاعات خاص را به طرف‌های درگیر اعطا کنند، در حالی که محاسبات چند طرفه امن (MPC)، امکان همکاری بدون افشای داده‌های فردی را فراهم می‌کند.»

ایجاد اعتماد در یک سیستم غیرمتمرکز

بروس آن، رئیس پذیرش در شرکت دیگری با عنوان بلاک‌چین پارتیسیا (Partisia Blockchain)، بر پتانسیل اعتمادسازی MPC در یک سیستم غیرمتمرکز تأکید کرد. پارتیسیا، همراه با مجوعه وریدا (Verida)، در حال توسعه یک راه حل مدیریت داده هستند. این روش از MPC و داده‌های بهداشتی خصوصی بیمار استفاده می‌کند.

تصور کنید برخی بیماران از کیف پول‌های Verida برای ذخیره و به اشتراک‌گذاری ایمن داده‌های بهداشتی از منابع مختلف استفاده می‌کنند. این داده‌ها فقط برای کاربر در شبکه Verida رمزگذاری شده و قابل دسترسی است. سازمان‌های تحقیقات بهداشتی، با رضایت بیمار می‌توانند از MPC و به کمک Partisia  برای تجزیه و تحلیل این داده‌ها برای اهداف تحقیقاتی استفاده کنند؛ در حالی که در کل این فرایند، حریم خصوصی افراد حفظ می‌شود.

چالش‌ها و مسیر پیش رو

بلاکچین راه‌حل‌های امیدوارکننده‌ای را حفظ حریم خصوصی بیماران ارائه می‌کند اما چالش‌هایی نیز همچنان باقی مانده‌اند. نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی در مورد بلاکچین‌های سنتی شفاف، رویکردهای جایگزین را ضروری می‌کند.

هارتلی مدیر ارشد راهبردی شرکت BurstIQ تاکید می‌کند که نباید داده‌های بهداشتی در دفترهای کل عمومی ذخیره شود. در عوض، بلاکچین باید بخشی از یک مجموعه خدمات گسترده‌تر با ویژگی‌های حریم خصوصی داخلی باشد.

منبع: تجارت‌نیوز

  • بلاکچین، انقلابی در مدیریت داده های سلامت
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا