آموزش و همایش دیجیتالفناوری بلاک چین

بلاک‌چین و آغاز تغییرات جدید در دانشگاه

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
مترجم : مونس نظری

دانشگاهیان می‌توانند سهام پتنت‌ها و نتایج تحقیقات خود را از طریق توکن‌ها بفروشند و عموم مردم نیز به راحتی قادر به خرید آنها بوده و آنها را تأمین مالی کنند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که بلاک‌چین چگونه در عالم آکادمیک و دانشگاه و حتی ورای آن تغییر ایجاد می‌کند.

ابتدا مقدمه‌ای بر رابطه بلاک‌چین و دانشگاه:

بلاک‌چین و دانشگاه

اولین بلاک‌چین برای بیت‌کوین ساخته شد و تنها برای ارسال و دریافت ارز قابل استفاده بود. قراردادهای هوشمند را نمی‌شد روی آن تولید کرد و اساساً وسیله‌ای برای پردازش‌کردن پرداختی‌ها بود.

اما دیری نگذشت که ساخت اتریوم در این مهم تغییر ایجاد کرد. بدین ترتیب که پروتکل اتریوم، بلاک‌چین‌ها را از پردازنده‌هایی جهت (فقط) پرداخت، به هر پردازنده دیگری گسترش داد. و به همین دلیل هم هست که جهان شاهد افزایش فوق‌العاده‌ای در شمار محصولات ساخته‌شده روی بلاک‌چین بوده است.

حالا اپلیکیشن‌های بازی، برنامه‌های مالی، ان‌اف‌تی‌ها و حتی محصولات متاورسی وجود دارند که همگی روی بلاک‌چین ساخته شده‌اند. و هیچ دلیلی هم وجود ندارد که این گستره، قابل بسط‌یافتن به فضای دانشگاه نباشد. در حال حاضر شواهدی موجودند دال بر اینکه این گسترش، همین حالا هم آغاز شده است.

در سال ۲۰۱۷ کالج مرکزی نیومکزیکو، اولین دانشگاهی بود که مدرک دیجیتال دانشجویان را از طریق بلاک‌چین صادر کرد. MIT و مؤسسه فناوری جورجیا نیز حالا بیت‌کوین را در فضای دانشگاه می‌پذیرند.

MIT همچنین بلاک‌سرت‌ها را توسعه داده است. (برنامه‌ای که قادر است گواهی‌های مبتنی بر بلاک‌چین را بنویسد، تأیید و ایجاد کرده و صادر نماید.)

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

بلاک‌چین قادر است نحوه نگهداری سوابق را تغییر دهد

ثبت سوابق سیستم‌های توزیع‌شده‌ای نظیر بلاک‌چین بهتر از هر روش دیگری قادر به انجام آن هستند. دفتر کل توزیع‌شده در سراسر سیستم این اطمینان را می‌دهد که سیستم قادر به هک‌شدن و یا تغییر نیست.

نگهداری سوابق در دانشگاه دشوار است؛ زیرا که اساساً این سوابق بی‌پایان هستند. فرآیند تأیید نیز روندی فرساینده است؛ بدین جهت که دانشگاهیان باید ساعاتی طولانی را صرف بررسی آنها کنند تا مطمئن شوند همه‌چیز مرتب است.

حال اگر بلاک‌چین به فرایندهای ثبت سوابق دانشگاه معرفی شود، در این فرایند تغییر ایجاد خواهد شد. اول آنکه این روش می‌تواند مدارک را تحت کنترل دانش‌جویان درآورد؛ تا خودشان بتوانند سوابق خویش را بازیابی کنند. آنها در این سیستم قادر خواهند بود بدون کمک واسطه، هویت خود را در سیستم تأیید نمایند.

بنابراین حتی اگر مؤسسه مورد نظر سوابق خود را از دست بدهد، این اعتبارات نابود نخواهند شد. در عین حال فناوری بلاک‌چین برای دادن اعتبار نیز کاربرد دارد. امروزه اعتباربخشی مؤسسات در بسیاری از کشورها، کار دشواری‌ست؛ و یک دفتر کل توزیع‌شده می‌تواند به ساده‌سازی این فرایند کمک کند.

به عنوان مثال آژانس‌های نظارتی به راحتی می‌توانند کیفیت مؤسسات را از طریق سوابق خویش تأیید نمایند. همچنین که به سهولت قادرند مدارک تحصیلی معلمان شاغل در آن مؤسسه را تأیید نمایند.

شاید مهم‌ترین مزیت بلاک‌چین، مفید بودن آن در حل مشکلات مالکیت معنوی باشد. اگر مؤسسات، سوابق خود را روی بلاک‌چین نگهداری کنند، بررسی اینکه آیا یک اختراع یا ایده آن‌قدری منحصربه‌فرد هست که به عنوان مالکیت معنوی به ثبت برسد، کار بسیار ساده‌ای است.

و در حالی که شبکه‌های متمرکزی چون Researchgate در این امر کارآیی دارند، اما همان‌ها هم هنوز به اندازه بلاک‌چین کارآمد نیستند. ضمن آنکه شبکه‌هایی ازین دست معایب ذاتی یک سیستم متمرکز را نیز دارند.

در نهایت بلاک‌چین می‌تواند دستاوردهای آموزشی فرد را در طول زندگی‌اش به ثبت برساند. بلاک‌چین به عنوان یک رزومه مادام‌العمر قابل تأیید بوده و تقلب در آن تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در بلاک‌چین

بلاک‌چین می‌تواند فاندینگ دانشگاهی را دموکراتیزه کند

یکی از مشکلات بزرگی که محققان دنیای امروز با آن مواجه‌اند، نحوه دریافت بودجه و کمک‌های مالی است. امروزه محققان برای دریافت بودجه پروژه‌های خود باید از چندین مجرا عبور کنند. کمک‌های بلاعوضی که آنها برای پروژه‌های خود استفاده می‌کنند اغلب به اتحادیه‌هایی [که ممکن است منافع سیاسی داشته باشند] ربط پیدا می‌کند. از این رو انجمن‌هایی ازین دست تنها به محققانی فاند می‌دهند که به دنبال تحقیقاتی با انگیزه‌های ایدئولوژیک باشند.

داشتن چنین رویکردی به تحقیقات انجام‌شده، به علم آسیب می‌زند. این بدان معنی است که محققانی که تحقیقات غیرمستقیم انجام می‌دهند، کمک‌هزینه‌ای نیز دریافت نمی‌کنند. همان‌طور که این معنا را می‌رساند که بشریت قادر به کسب و دریافت دستاوردهای ذهنی گروهی از محققان نخواهند بود.

و این موضوع در خارج از سیطره دانشگاه نیز صادق است. تیم‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها اغلب بر بهبود پروژه‌های موجود تمرکز دارند. و شمار بسیار اندکی از شرکت‌ها می‌خواهند دست به کار شده و تحقیقات فناوری آسیب‌زا را تأمین مالی کنند.

از این رو ما با وضعیتی مواجهیم که در آن نهادهای دولتی و خصوصی، بودجه تحقیقات و فناوری‌های مخرب را تأمین مالی نمی‌کنند. مؤسسات دولتی نیز به آنها کمکی نمی‌رسانند؛ چرا که ممکن است از نظر سیاسی مضر باشد. مؤسسات خصوصی نیز معمولاً حواس‌شان به خطرات مالی هست.

با این حال فناوری بلاک‌چین می‌تواند این مشکل را به راحتی حل نماید. دانشگاهیان می‌توانستند سهام پتنت‌ها و نتایج تحقیقات خود را از طریق توکن‌ها بفروشند و عموم مردم نیز به راحتی قادر به خرید آنها بوده و آنها را تأمین مالی کنند. و این موضوع از بسیاری جهات هیچ تفاوتی با آنچه دولوپرها و بنیان‌گذاران امروز انجام می‌دهند، ندارد.

یک محقق می‌تواند توکنی را در بلاک‌چین ایجاد کند و آن را به اعضایی که به نتایج تحقیقاتش علاقمند هستند، بفروشد. و بدین ترتیب از بودجه‌ای که کسب می‌کند برای پیگیری تحقیقات خود استفاده نماید.

و این امر فضای تحقیقات را دموکراتیزه می‌کند و گروه تازه‌ای از محققان ایجاد می‌کند که تنها در اختیار عموم مردم هستند؛ نه در خدمت منافع سیاست‌هایی خاص.

بلاک‌چین می‌تواند پرداخت‌ها را ساده‌تر کند

دفتر کل توزیع‌شده کاربردهای نویدبخشی برای پردازش پرداخت‌ها دارند. مثلاً اینکه آنها ابزارهایی فوق‌العاده‌ای برای افراد فاقد حساب بانکی بوده و روش‌هایی یکپارچه برای انجام پرداخت‌های فرامرزی فراهم می‌کنند. اگر این شبکه در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد پردازش پرداخت‌ها هم برای دانشجویان و هم مؤسسات ساده‌تر خواهد شد.

به عنوان مثال کالج‌های آنلاین مجبور نخواهند بود خود را درگیر مسائل مربوط به پرداخت‌های فرامرزی کنند. آنها می‌توانند پرداخت‌ها را از طریق استیبل‌کوین‌ها پردازش کنند. و این موضوع تضمین می‌کند که مؤسسات فراگیرتر بوده و ظرفیت بیشتری نیز برای آموزش خواهند داشت.

بلاک‌چین می‌تواند مشکلات منابع انسانی دانشگاه را حل کند

دانشگاه مانند هر حوزه دیگری، دردسرهای منابع انسانی خود را دارد. مؤسسات چطور می‌توانند اطمینان یابند که بهترین فرد را برای استخدام انتخاب کرده‌اند؟ آنها چگونه می‌توانند به طور مداوم بر عملکردهای افراد نظارت نمایند؟

این فرایندهای پرزحمت باعث شده که پیکره اداری مؤسسات دانشگاهی در سراسر جهان فلج شود. و این یکی دیگر از مشکلاتی است که دفاتر کل توزیع‌شده، در صورت پیاده‌سازی درست، قادر به حل آن هستند.

در صورت ذخیره اعتبارنامه‌ها در دفاتر کل عمومی، منابع انسانی می‌توانند بهترین فرد را برای یک شغل پیدا کرده و استخدامش کنند. در نهایت اینکه شرکت‌ها با استخدام بهترین افراد خواهند توانست در زمان و هزینه‌های خویش صرفه‌جویی نمایند.

و این راه‌کارها در مجموع باعث می‌شود ارزیابی میزان شایسته و حرفه‌ای بودن بخش منابع انسانی در همه‌جا، سریع‌تر و ساده‌تر اتفاق بیفتد. همچنان که سوگیری‌های ناشی از رابطه بد شخصی خاص با کارفرما تعدیل شده و بدین ترتیب کارفرمایان دیگر نخواهند توانست سوابق کارمندی خاص را عطف به گذشته‌اش زیر سؤال ببرند.

قراردادهای هوشمند می‌توانند مشکلات اداری را حل کنند

هزاران مشکل اداری تنها در صورت پیاده‌سازی صحیح قراردادهای هوشمند، قابل حل خواهند شد. به عنوان مثال امتحانات، دروس و مواردی ازین دست در قراردادهای هوشمند قابل رمزنگاری‌اند و در صورت تحقق شرایطی خاص قابل فعال‌شدن‌اند.

بدین ترتیب دانشجویان می‌توانند یادگیری را با سرعت خودشان هماهنگ کنند و فرایند آموزشی‌شان را تنها قوانینی ویژه و شفاف است که محدود می‌کند.

جدای آنکه شبکه بلاک‌چین می‌تواند فضای ذخیره‌سازی بیشتری را در اختیار دانشگاه‌ها قرار بدهد. زیرا در حالی که مؤسساتی وجود دارند که ظرفیت کافی برای تأمین فضای ذخیره‌سازی خود دارند، مؤسساتی دیگر هستند که فاقد این ظرفیت بوده و در این موارد می‌توان از بلاک‌چین به عنوان جایگزینی ساده استفاده کرد.

منبع: فرازدیلی

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا