پیشنهاد سردبیرکاربرد بلاک‌چینمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

چگونه بلاک‌چین در حال بازسازی زنجیره‌های تأمین است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
جولی لانگ

ترجمه: علیرضا خدائی

مزایای شفافیت، امنیت و کارآمدی بلاک‌چین می‌تواند در ده‌ها صنعت هنگام تأمین و مدیریت زنجیره‌های تأمین مفید باشد.

به گزارش اقتصاددیجیتال به نقل از کوین‌دسک؛ آیا تا به حال به پتانسیل واقعی فناوری بلاک‌چین فراتر از ارتباط آن با امور مالی فکر کرده‌اید؟ بلاک‌چین شفافیت، امنیت و کارآمدی را ارائه می‌دهد و فرآیندها را متحول می‌کند و فرصت‌های جدیدی را برای کسب‌وکارها در سراسر جهان ایجاد می‌کند. از این رو، مسیرهای رشد مورد انتظار در سال‌های آینده را می‌توان پیش‌بینی کرد.

در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه مزایای بکارگیری بلاکچین می‌توانند برای شرکت‌هایی که این فناوری را فراتر از کاربردهای صرفاً مالی اتخاذ می‌کنند، برتری‌هایی را به همراه داشته باشند.

 بلاک‌چین  در زنجیره‌های تأمین

شفافیت

یک تصور غلط رایج وجود دارد که فناوری بلاک‌چین از شفافیت برخوردار نیست. در واقع، به لطف سیستم دفتر کل توزیع‌شده، ذاتاً شفاف است. هر تراکنش در یک دفتر کل عمومی ثبت می‌شود و امکان شناسایی سریع و آسان محصولات تحت تأثیر را فراهم می‌کند. این شفافیت بلاک‌چین، پاسخگویی و اعتماد را در زنجیره‌های تأمین تقویت می‌کند و اطمینان از ایمنی مصرف‌کننده و اصالت محصول را تضمین می‌کند.

بیشتر بخوانید: امنیت سایبری سنتی در مقابل راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین

سادگی

در حالی که فناوری بلاک‌چین در نگاه اول ممکن است پیچیده به نظر برسد، کسب‌وکارها می‌توانند از توضیحات ساده و کاربردهای عملی بهره‌مند شوند. سازمان‌هایی مانند جنرال الکتریک، آی‌بی‌ام، پی‌پال، آمازون وب‌سرویس، اوبر، جان دیر، ناسا و سایر سازمان‌ها که از علم داده استفاده می‌کنند، با تمرکز بر مطالعات موردی دنیای واقعی و بینش‌های عملی، توانسته‌اند در بخش‌های مختلف به درک مبتنی بر داده دست یابند و از پتانسیل بلاک‌چین برای ساده‌سازی عملیات، ارتقای امنیت و هدایت نوآوری استفاده کنند.

پذیرش جهانی

بلاک‌چین در حال متحول کردن کاربردهای صنعتی از مدیریت زنجیره تأمین و مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا سیستم‌های رأی‌گیری و تأیید هویت دیجیتال است. برای مثال، آمازون وب‌سرویس، ردیابی و رهگیری مدیریت‌شده آمازون را با بلاک‌چین معرفی کرده است که یک سرویس کاملاً مدیریت‌شده است که خودکار برای پاسخگویی به تقاضاهای هزاران برنامه که میلیون‌ها تراکنش را اجرا می‌کنند، مقیاس‌پذیر است. مزایای اضافی استفاده از بلاک‌چین در زنجیره‌های تأمین شامل قابلیت ارتقای‌پذیری، کاهش هزینه، شفافیت و سهولت در خودکارسازی فرآیند است.

بیشتر بخوانید: چگونه فناوری بلاک‌چین در حال متحول کردن کسب‌وکارها است؟

پایداری:

برخی از شرکت‌های بزرگ در حال استفاده از بلاک‌چین برای اهداف پایداری و رفتار عادلانه با کارگران هستند. طبق اخبار اخیر، شرکت موندلیز اینترنشنال، مالک برندهایی مانند اوریو، ریتز، کلیف بار، کادبری و تابلرون، اعلام کرد که به شورای هدرا، نهاد حاکم بر شبکه هدرا، «یک دفتر کل عمومی پایدار برای اقتصاد غیرمتمرکز» می‌پیوندد. شورا انتظار دارد که موندلیز با استفاده از فناوری وب ۳، بتواند بازدهی و پایداری کسب‌وکار را افزایش دهد و در تعامل با مشتریان نوآوری کند.

نتیجه‌گیری

برای کشف فرصت‌های وسیع در حوزه بلاک‌چین هنوز دیر نشده است. با ادامه‌ی تکامل و بلوغ این صنعت، پذیرندگان اولیه می‌توانند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و رشد بازار بهره‌مند شوند. فناوری بلاک‌چین فراتر از امور مالی، پتانسیل فوق‌العاده‌ای دارد و شفافیت، امنیت و کارآمدی را در صنایع مختلف ارائه می‌دهد. کسب‌وکارها می‌توانند با از بین بردن باورهای غلط، پذیرش فرصت‌ها و کسب اطلاعات به روز، از قدرت بلاک‌چین برای هدایت نوآوری، تقویت اعتماد و دستیابی به رشد پایدار بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: فرصت‌های تجاری جدید با ترکیب بلاک‌چین و هوش‌مصنوعی

  • چگونه بلاک‌چین در حال بازسازی زنجیره‌های تأمین است
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا