پیشنهاد سردبیرکاربرد بلاک‌چینمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتالهوش مصنوعی

فرصت‌های تجاری جدید با ترکیب بلاک‌چین و هوش‌مصنوعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده: جان لی

موسسه گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تاثیر اقتصادی بلاک‌چین تا سال ۲۰۲۵ به ۱۷۶ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۳۰ به ۳.۱ تریلیون دلار خواهد رسید، انتظار می‌رود بازار هوش‌مصنوعی نیز تا سال ۲۰۲۵ به ۱۳۴.۸ میلیارد دلار برسد.

به گزارش اقتصاد دیجیتال به نقل از datasciencecentral؛ بلاک‌چین و هوش‌مصنوعی برای کسب‌وکارها سودمند هستند. مدل‌های هوش‌مصنوعی با پردازش داده‌ها، استخراج بینش‌های ارزشمند و اتخاذ تصمیم‌گیری به یاری صاحبان کسب‌وکار می‌آیند. از طرف دیگر، بلاک‌چین با تضمین یکپارچگی و صحت داده‌ها، اعتماد را میان مشارکت‌کنندگان شبکه برقرار می‌کند.

با مطالعه ادامه این مقاله، با مزایا، چالش‌ها و کاربردهای ادغام هوش مصنوعی و بلاک‌چین آشنا خواهید شد و خواهید آموخت که چگونه این ترکیب قدرتمند می‌تواند کسب‌وکار شما را متحول سازد.

بلاک‌چین یک سیستم امن و غیرقابل تغییر برای ثبت اطلاعات است، در حالی که تحلیل داده‌ها به کشف بینش‌های ارزشمند از داده‌ها کمک می‌کند. این مقاله به بررسی چگونگی بهبود تصمیم‌گیری با استفاده از ترکیب بلاک‌چین و تحلیل داده‌ها می‌پردازد.

بیشتر بخوانیم: مردم چگونه از هوش مصنوعی مولد (GenAI) استفاده می‌کنند؟

بلاک‌چین و تحلیل داده‌ها

ترکیب هوش‌مصنوعی و فناوری بلاک‌چین برای کسب‌وکارها بسیار مفید است. در این مقاله به بررسی مزایای ترکیب این دو تکنولوژی قدرتمند خواهیم پرداخت.

بهبود تصمیم‌گیری

ادغام بلاک‌چین و هوش‌مصنوعی به سازمان‌ها امکان تصمیم‌گیری بهتر می‌دهد. الگوریتم‌های مورد استفاده در هوش مصنوعی با پردازش حجم عظیمی از داده‌ها، بینش‌ها و الگوهای مفیدی را کشف می‌کنند.

کسب‌وکارها قادرند با به‌دست آوردن این بینش‌ها نسبت به عملیات خود، به تصمیم‌گیری مبتنی بر داده دست یابند که منجر به بهبود کارایی و رقابت‌پذیری می‌شود. شفافیت و قابلیت حسابرسی بلاک‌چین به تسهیل این فرآیند کمک می‌کند.

افزایش امنیت

بستر بلاک‌چین یک پلتفرم امن برای ذخیره و انتقال داده‌ها است. با کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی که به بررسی و شناسایی فعالیت‌های متقلبانه می‌پردازند، امکان حفظ یکپارچگی تراکنش‌ها وجود دارد. مدل‌های هوش مصنوعی با یافتن و جلوگیری از خطاها در کد زیربنایی، قابلیت اطمینان قراردادهای هوشمند را افزایش می‌دهند. این امر به تضمین اجرای دقیق مفاد قرارداد کمک می‌کند.

بیشتر بخوانیم: کارمندانی که مهارت هوش مصنوعی دارند می‌توانند حقوق بالاتری دریافت کنند

احراز هویت پیشرفته

بلاک‌چین و هوش‌مصنوعی، احراز هویت را بهبود می‌بخشند. برای ارائه دسترسی امن به پلتفرم‌های دیجیتال برای کاربران، در مدل‌های هوش مصنوعی از داده‌های بیومتریک، تشخیص چهره و الگوهای رفتاری برای تجزیه و تحلیل و تأیید هویت کاربران استفاده می‌شود.

فناوری دفتر کل توزیع‌شده (بلاک‌چین) امکان ذخیره‌سازی امن اعتبارنامه‌های احراز هویت را فراهم می‌کند. با ایجاد سیستم‌های مدیریت هویت غیرمتمرکز، نیاز شرکت‌ها به تکیه بر پایگاه‌داده‌های متمرکز که بالقوه آسیب‌پذیر هستند، برطرف می‌شود.

تقویت دگرگون‌کننده

راه‌حل‌های هوش‌مصنوعی با تجزیه و تحلیل و اتصال سریع داده‌ها، هوش شبکه‌های بلاک‌چین را تقویت می‌کنند.

بلاک‌چین با فراهم کردن دسترسی به حجم عظیمی از داده‌های داخلی و خارجی، قابلیت مقیاس‌پذیری هوش‌مصنوعی را افزایش می‌دهد و در نتیجه منجر به بینش‌های ارزشمند می‌شود. این امر همچنین موجب بهبود قابلیت اعتماد و شفافیت داده‌ها می‌گردد.

بیشتر بخوانیم: حقایق ابتدایی در مورد بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال که سرمایه‌گذاران باید بدانند

بررسی برجسته‌ترین موارد استفاده از بلاک‌چین و هوش‌مصنوعی

هوش‌مصنوعی و بلاک‌چین در صنایع مختلفی مانند امور مالی، علوم زیستی، بازارهای هوش مصنوعی و متاورس (محیط مجازی فراگیر) دارای پتانسیل هستند. بیایید به کاربردهای اصلی آنها بپردازیم.

زنجیره تأمین

هوش‌مصنوعی و بلاک‌چین با دیجیتالی کردن فرآیندها، ارائه بینش و تضمین ذخیره‌سازی ایمن داده‌ها، زنجیره تأمین را متحول می‌کنند.

با دیجیتالی کردن گردش کار کاغذی و استفاده از بلاک‌چین، امکان ردیابی کالاها از تولید تا تحویل به صورت لحظه‌ای فراهم می‌شود. شفافیت، ریسک‌ها را کاهش می‌دهد و اعتماد بین مشارکت‌کنندگان ایجاد می‌کند و از بروز تقلب جلوگیری می‌کند. هوش‌مصنوعی و بلاک‌چین به بهینه‌سازی مدیریت موجودی، لجستیک و به حداقل رساندن هزینه‌ها کمک می‌کنند.

استفاده از هوش مصنوعی (AI) با قراردادهای هوشمند تقویت می‌شود. هوش مصنوعی در قراردادهای هوشمند وظایفی مانند شناسایی موجودی و ایجاد سفارش با تامین کنندگان خارجی را به صورت خودکار انجام می‌دهد. این امر موجب بهبود کارایی می‌شود.

تحلیل داده‌ها

هم افزایی هوش‌مصنوعی و بلاک‌چین، تحلیل داده‌ها را با استفاده از داده‌های امن، قابل اعتماد و دقیق بهبود می‌بخشد. فناوری بلاک‌چین با ذخیره‌سازی غیرمتمرکز، یکپارچگی داده‌ها را تقویت می‌کند. از آنجایی که مدل‌های هوش مصنوعی به داده‌های قابل اعتمادی دسترسی دارند، دیگر نگرانی در مورد صحت و یا اعتمادپذیری داده‌ها وجود ندارد.

هوش‌مصنوعی می‌تواند از بلاک‌چین برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده کند. این امر همکاری و همچنین تصمیم‌گیری مبتنی بر داده را تسهیل می‌کند.

قراردادهای هوشمند بلاک‌چین، تحلیل داده‌ها را خودکار می‌کنند. استفاده از هوش مصنوعی در قراردادهای هوشمند، امکان شناسایی الگوها و پیش‌بینی را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانیم: پیشرفت‌های بلاک چین به نوآوری‌های بیشتر در CBDCها منجر می‌شود

بلاک‌چین و هوش‌مصنوعی: نمونه‌های دنیای واقعی

شرکت‌هایی مانند BurstIQ، SingularityNET، Fetch.ai، Matrix AI، Althea AI و Bext360 در حال استفاده از هوش مصنوعی و بلاک‌چین برای بهبود فرآیندها و پیشبرد نوآوری هستند.

BurstIQ: مراقبت‌های بهداشتی

BurstIQ، یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی، یک راه‌حل انقلابی به نام «کیف پول سلامت» ارائه می‌دهد که به صورت آنلاین در دسترس است. این پلتفرم با ادغام هوش‌مصنوعی، فناوری بلاک‌چین و حجم عظیمی از داده‌ها، اطلاعات بیماران را مدیریت می‌کند.

کیف پول BurstIQ به پرسنل پزشکی این امکان را می‌دهد تا به صورت ایمن به پرونده‌های پزشکی الکترونیکی بیماران خود دسترسی داشته باشند و در برنامه‌های سلامت شرکت کنند. این پلتفرم به متخصصان پزشکی این امکان را می‌دهد که داده‌های بیماران را به منظور تحقیقات به اشتراک بگذارند.

استفاده از فناوری بلاک‌چین از محرمانه بودن اطلاعات بیماران محافظت کرده و حریم خصوصی آنها را حفظ می‌کند. این رویکرد، بین اشتراک‌گذاری داده‌ها و حفظ حریم خصوصی تعادل ایجاد می‌کند و به این ترتیب امکان پیشرفت تحقیقات پزشکی را بدون به خطر انداختن اطلاعات محرمانه فراهم می‌کند.

NFT و هوشمندی متاورس: شامل Matrix AI و Althea AI

Matrix AI و Althea AI ابزارهای هوش مصنوعی را برای آواتارهای متاورس توسعه می‌دهند. Althea AI در حال حاضر در حال توسعه پروتکلی برای توکن‌های غیرقابل تعویض هوشمند (iNFT) است. NFTها می‌توانند از طریق یادگیری ماشینی، یاد بگیرند که به نشانه‌های ارائه شده توسط کاربران پاسخ دهند.

Matrix AI به کاربران این امکان را می‌دهد تا آواتارهای بسیار واقع‌گرایانه‌ای برای متاورس ایجاد کنند. این نرم‌افزار برای ایجاد آواتارهای دقیق، ویژگی‌های صورت، ساختار بدن و الگوهای صوتی را تجزیه و تحلیل می‌کند. این امر باعث افزایش غوطه‌وری در متاورس می‌شود.

بیشتر بخوانیم: هوش مصنوعی و بیت‌کوین چگونه دنیا را تغییر می‌دهند؟

چالش‌های تقاطع هوش‌مصنوعی و بلاک‌چین

هوش‌مصنوعی و بلاک‌چین پتانسیل‌های زیادی دارند، اما برای پیاده‌سازی موفق آنها نیاز به رفع چالش‌هایی وجود دارد. بیایید به طور خلاصه به هر یک از این موارد بپردازیم.

۱. نیازهای محاسباتی بالا: ادغام راه‌حل‌های هوش مصنوعی که به قدرت محاسباتی قابل توجهی نیاز دارند، با بلاک‌چین‌های غیرمتمرکز، می‌تواند باعث تشدید مشکلات موجود در مقیاس‌پذیری و کارایی شود. برای غلبه بر موانع، نیاز به نوآوری و زیرساخت‌های قدرتمند است.

۲. حفظ حریم خصوصی و داده‌ها: فناوری بلاک‌چین تضمین می‌کند که داده‌ها غیرقابل تغییر و شفاف باشند، اما این امر با هزینه‌ی دائمی شدن داده‌های ذخیره‌شده و دسترسی بالقوه برای همه طرف‌های درگیر همراه است. در حوزه‌های حساسی مانند بهداشت و درمان و امور مالی، نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی داده‌ها وجود دارد. اعتماد و پذیرش گسترده فناوری‌های هوش مصنوعی و بلاک‌چین به یافتن تعادلی بین حریم خصوصی داده‌ها و شفافیت وابسته است.

۳. سازگاری بین سیستم‌ها: به دلیل سرعت بالای تغییرات در هر دو حوزه، در چارچوب‌ها و فرمت‌های داده‌ای که استفاده می‌شوند، به اندازه کافی یکنواختی و استانداردسازی وجود ندارد. ایجاد استانداردها و پروتکل‌ها برای قابلیت همکاری بین فناوری بلاک‌چین و هوش مصنوعی ضروری است. این امر به هم‌افزایی و مقیاس‌پذیری سریع‌تر منجر می‌شود.

بیشتر بخوانیم: چگونه بلاک‌چین برنامه‌های فین‌تک را متحول می‌کند؟

غلبه بر چالش‌ها و نگاه به آینده

۱. مقیاس‌پذیری و عملکرد:

برای تحلیل مؤثر داده، رسیدگی به مسائل مقیاس‌پذیری در فناوری بلاک‌چین ضروری است. پیشرفت‌ها و الگوریتم‌های بهینه‌سازی شده، مقیاس‌پذیری را بهبود می‌بخشند.

۲. قابلیت همکاری:

تلاش‌ها برای بهبود قابلیت همکاری بلاک‌چین و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده همچنان ادامه دارد. ادغام بدون‌مشکل، استخراج بینش را بهبود می‌بخشد.

نتیجه‌گیری

بلاک‌چین و تحلیل داده‌ها می‌توانند با شفافیت و داده، تصمیم‌گیری را متحول کنند. سازمان‌ها با استفاده از امنیت، غیرقابل تغییر بودن و منابع داده غیرمتمرکز بلاک‌چین، می‌توانند بینش‌هایی را به دست آورند که منجر به افزایش کارایی و نوآوری در بخش‌های مختلف شود. ادغام فناوری برای شکل‌دهی به آینده تحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری بسیار مهم است.

بیشتر بخوانیم: چهار مهارت مورد نیاز برای توسعه ذهنیت دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۱۷ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا