توکن‌های غیر مثلی (NFT)کاربرد بلاک‌چینمقاله

بلاک چین وکس (WAXP)؛ یک بلاک چین NFT با کربن خنثی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
شهریار قلی پور

بلاک چین وکس یک اکوسیستم وب ۳ برای گیمینگ و NFT است. این بلاک چین از زمان آغاز به کار خود طرفداران وفاداری را به خود جذب کرده که شامل بیش از ۱۳ میلیون کاربر و ۲۳ میلیون دلار تراکنش روزانه است.

در این مقاله به بررسی کامل این پروژه خواهیم پرداخت تا دریابیم که آیا این پروژه ارزش سرمایه‌گذاری را دارد یا خیر؟

بلاک چین وکس چیست؟

وکس (WAX) مخفف عبارت Worldwide Asset eXchange به معنی مبادله جهانی دارایی و یک پروژه بدون مصرف کربن است که برای تراکنش‌های تجارت الکترونیکی طراحی شده است. این صرافی به طور خاص برای ترید دارایی‌های دیجیتال شناخته شده است.

بلاک چین WAX بر روی بازی‌های ویدیویی و کلکسیون‌های مجازی متمرکز است. این اکوسیستم در نتیجه نوآوری‌های مستمر خود در این حوزه، به یکی از شناخته شده ترین اکوسیستم‌های وب ۳ تبدیل شده است که همه فاکتورهایی را که یک برند برای راه‌اندازی یک مجموعه موفق NFT نیاز دارد، فراهم می‌کند. در واقع، این اکوسیستم بلاک چینی بیشترین میزان استفاده و تراکنش را در دنیای NFT، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و بازی‌های ویدیویی دارد.

بلاکچین وکس برای سهولت تجارت الکترونیک خود، از مکانیزم اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) که با EOSIO سازگار است، استفاده می‌کند. ترکیب DPoS با EOSIO به این بلاک چین کمک می‌کند تا به سرعت و مقیاس پذیری بیشتری دست یابد.

در حال حاضر، این پلتفرم از بیش از ۳۰ هزار دپ (dApp) و بازار برای بازی‌های ویدئیویی و NFT پشتیبانی می‌کند. پیشرفت سریع این پروژه درجه اول به دلیل حمایت شرکت مادر آن، اُپ اسکینز (OPSkins) است که قبلاً یک برند جهانی پیشرو برای خرید و فروش آیتم‌های دیجیتالی بود.

اعتقاد بر این است که OPSkins عامل اصلی اعتماد بسیاری از شرکت‌های بازی‌سازی بزرگ مانند آتاری، ماتل ((Mattel، سا (SAW) و استریت فایتر (Street Fighter) به بلاک چین WAX است که دارایی‌های دیجیتال خود را در این اکوسیستم ترویج کنند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

تاریخچه بلاک چین وکس

پروژه بلاک چینی وکس توسط ویلیام ای. کویگلی و جاناتان یانتیس در سال ۲۰۱۵ طراحی شد. هدف آنها ارائه یک بلاک چین بود که در آن هرکسی بتواند آیتم‌های مجازی بسازد، بخرد، بفروشد و معامله کند.

در سال ۲۰۱۷، این کانسپت توجه شرکت‌های برتر گیم را به خود جلب کرد و به این برندها یک محیط بلاک چینی پایدار ارائه داد تا کلکسیون‌های NFT خود را در آن راه‌اندازی کنند. برخی از پرکارترین خالقان NFT و توسعه‌دهندگان گیم با بازی‌های ویدیویی و برنامه‌های کاربردی خود وارد میدان شدند و به رشد چشمگیر این شبکه کمک کردند. در یک دوره کوتاه، بلاک چین WAX جایگاه خود را به عنوان پادشاه NFT ها تثبیت کرد.

اوایل سال ۲۰۲۰، WAX به رکورد ۱۰ میلیون کاربر رسید و با ایردراپ ۱۰ میلیون NFT این مناسبت را جشن گرفت. آن زمان، این ایردراپ تقریباً ده برابر بزرگتر از هر ایردراپ دیگری در تاریخ بازار بود. این مراسم با توزیع یادگاری ویلیام شاتنر در بین مردم دنبال شد. به گفته منبع رسمی، تقاضا برای یادگاری‌های ویلیام به قدری زیاد بود که ۱۲۵۰۰۰ عکس دیجیتال او در عرض ۹ دقیقه پس از عرضه به فروش رسید.

در اواسط سال ۲۰۲۰، راه‌اندازی متاورس الین ورلدز Alien Worlds)) روی WAX یکی دیگر از رویدادهای مهم در صنعت بازی‌های مجازی بود. این بازی کاوش فضایی که به عنوان بازی شماره یک و پربازیکن ترین بازی بلاک چین روی زمین شناخته می‌شود، از بسیاری از قابلیت‌های برجسته اکوسیستم WAX بهره می‌برد.

نوآوری‌های این پروژه تا به امروز نیز ادامه دارد. به عنوان مثال، VIRL NFT یکی از مشهورترین محصولات روی بلاک چین WAX است که مالکیت فیزیکی دارایی‌ها را ارائه می‌کند. هر NFT به یک دارایی فیزیکی واقعی گره خورده است. می‌توانید مالک آن باشید، مالکیت آن را منتقل کنید یا آن را در ازای کالای فیزیکی بفروشید.

VIRL NFT ها منحصر به فرد هستند و قابلیت‌هایی خاص مانند یکپارچه سازی گیم-اپلیکیشن، ابزارهای بازاریابی و قابلیت‌های تجارت مجازی را ارائه می‌دهند. علاوه بر این، هر یک از این NFT ها بر روی بلاک چین دوست دار محیط زیست وکس ایجاد می‌شود و NFT های با کربن صفر تولید می‌شود.

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در فین‌تک (فناوری مالی)  

بلاک چین وکس چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین وکس از پ الگوریتم اجماع DPoS استفاده می‌کند که در آن گروهی از تولیدکنندگان بلاک فرآیند تولید بلوک را مدیریت می‌کنند. این تولیدکنندگان بلوک تحت عنوان وکس گیلد WAX Guilds)- به معنی انجمن وکس) شناخته می‌شوند.

هر سی ثانیه یک بلاک در بلاک چین WAX تولید می‌شود. تنها یک وکس گیلد در هر زمان مجاز به تولید یک بلوک خاص است. برای بهبود کارایی شبکه، هر وکس گیلد یک مهلت زمان مشخص دارد که طی آن می‌تواند بلاک را تولید کند. پس از اتمام این مهلت، بلوک حذف می‌شود. برای جلوگیری از پرش از بلوک، بلاک چین هیچ پاداشی به وکس گیلدهایی که تنها ۵۰ درصد یا کمتر از بلوک‌های برنامه‌ریزی‌شده خود را تولید می‌کنند، ارائه نمی‌دهد.

برای افزایش مشارکت کامیونیتی در انتخاب وکس گیلدها، از یک مدل توکنومیک استفاده می‌شود که اعضای کامیونیتی را قادر به استیک کردن (سپرده گذاری)، دریافت پاداش و رأی دادن می‌کند. اگر توکن WAXP در کیف پول خود داشته باشید، می‌توانید یک کیف پول سازگار با اتریوم را متصل کرده و توکن‌های WAXP را به WAXE تبدیل کنید. توکن‌های WAXE و ETH را در استخر نقدینگی WAXE-ETH واریز کنید تا توکن‌های استخر نقدینگی WAXE-ETH را به دست بیاورید.

سپس می‌توانید در ازای دریافت توکن‌های WAXG و ETH، توکن‌های استخر نقدینگی WAXE-ETH خود را سپرده گذاری (استیک) کنید. می‌توانید از توکن‌های WAXG برای رأی دادن استفاده کنید، اما همچنین می‌توانید آن‌ها را بسوزانید تا در ازای آن، ETH بیشتری از PiggyBank Pool دریافت کنید.

برای جلوگیری از دوبار خرج شدن توکن‌ها، WAX از فناوری تاب آور خطای بیزانس استفاده می‌کند. این فناوری وکس گیلدها را از امضای دو بلوک در یک ارتفاع بلوک (Block Height) یا یک زمان (Time Stamp) جلوگیری می‌کند. هر کسی که دو بلوک را امضا کند توسط هولدرهای توکن WAX جریمه و تعلیق می‌شود.

بلاک چین WAX علاوه بر استفاده از الگوریتم اجماع DPoS، از ترکیبی از قراردادهای هوشمند و تولیدکننده اعداد تصادفی RNG)) استفاده می‌کند. فناوری RNG توسط توسعه دهندگان اپلیکیشن غیر متمرکز برای ایجاد یک نتیجه تصادفی برای یک دارایی استفاده می‌شود. این به حل مشکل مرتبط با RNG های سنتی که اغلب از مقادیر ناعادلانه و غیر تصادفی زیان می‌بینند، کمک می‌کند.

قابلیت‌های بلاک چین وکس

وکس یک اکوسیستم وب ۳ برای بازی‌های ویدئویی و NFT است. این پروژه تمامی چیزهایی که یک برند برای راه‌اندازی یک مجموعه موفق NFT نیاز دارد، ارائه می‌دهد. WAX Developer Hive مستندات کامل، شروع سریع و نمونه کدها را به توسعه دهندگان ارائه می‌دهد. برای بازیکنان بازی‌های ویدئویی، این بلاک چین راهی آسان برای مالکیت دارایی‌های دیجیتال قدیمی و جدید فراهم می‌کند.

در ادامه چند دلیل دیگر برای اعتماد کردن به اکوسیستم WAX را شرح خواهیم داد.

بلاکچین کربن خنثی

Worldwide Asset eXchange یک بلاک چین کربن خنثی است. این یک برتری بزرگ است، زیرا WAX تقریباً ۶۶۴۵۴ برابر انرژی کمتری از بیت کوین مصرف می‌کند. از نظر عددی، شبکه اصلی WAX از ۴۷۳.۰۴ مگاوات ساعت برق مصرف می‌کند و ۲۱۱ تن دی اکسید کربن در سال منتشر می‌کند که تنها کسری ناچیز از آن چیزی است که یک بلاک چین قدیمی منتشر می‌کند.

بلاکچین هایی مانند بیت کوین و اتریوم از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند. با افزایش ارزش BTC و ETH، کاربران به تجهیزات استخراج سنگین‌تر نیاز پیدا می‌کنند که افزایش این رقابت برابر با انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر در جهان خواهد بود.

خوشبختانه، بلاک چین WAX در مقایسه با ETH یا BTC کمتر از ۰.۰۱ درصد کربن تولید می‌کند. اعتبارات کربن حاصله برای حمایت از انواع پروژه‌های سبز در سراسر جهان استفاده می‌شود. در حال حاضر، NFT های بلاکچین وکس به جبران تقریباً ۴ میلیون تن انتشار کربن در مقایسه با اتریوم کمک کرده‌اند.

مکانیسم اجماع اثبات سهام

بلاک چین WAX از مکانیزم اجماع اثبات سهام محول شده (DPoS) استفاده می‌کند که ترکیبی از PoW و PoS است. در DPoS، می‌توانید توکن‌های خود را به دیگران واگذار کنید و به آنها قدرت اعتبارسنجی تراکنش‌ها را بدهید. این قدرت رأی متناسب با تعداد توکن‌ها تعیین می‌شود. با این وضعیت، نیازی به مبارزه برای سلطه محاسباتی ندارید زیرا مصرف انرژی در بلاک چین WAX نسبتاً پایدار است.

کیف پول WAX Cloud

WAX Cloud Wallet یک ابزار مفید است زیرا با آن نیازی به مدیریت کلیدهای خصوصی خود ندارید و هم در دستگاه‌های تلفن همراه و هم در دسکتاپ قابل دسترس است. جدا از قابلیت ارسال و دریافت ارز دیجیتال، می‌توان از آن برای ذخیره NFT ها نیز استفاده کرد. همچنین می‌توانید WAX Cloud Wallet را به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) متصل کنید. این کیف پول به شما امکان می‌دهد رمزارزهای خود را استیک کنید و به وکس گیلدها رأی دهید.

وکس لبز

WAX Labs یک منبع مالی است که در آن پیشگامان و ایده پردازان WAX ایده‌ها را زنده می‌کنند. هر کسی می‌تواند یک طرح تجاری ارائه دهد. فقط کافی است یک طرح پیشنهادی تهیه کنید. اگر برنامه‌ای دارید، باید تمام اسناد، ایده‌ها و اطلاعات دقیق که به رأی دهندگان اجازه می‌دهد تا امکان‌سنجی پروژه را به طور کامل ارزیابی کنند را تهیه کنید.

پس از ارائه طرح پیشنهادی، همه حق رأی دادن به پروژه را دارند. هر چه یک فرد توکن‌های WAX بیشتری در اختیار داشته باشد، رأی او وزن بیشتری دارد. برای اینکه پروژه شما بودجه دریافت کند، ۱۰٪ از رأی دهندگان ثبت نام شده باید رأی دهند و نیمی از رأی دهندگان باید با این پیشنهاد موافقت کنند.

بلاک اکسپلورر WAX

WAX Block Explorer سوابق تراکنش‌های فردی در بلاک چین وکس را ارائه می‌دهد.

هنگامی که WAX Block Explorer در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، تراکنش‌های بیشتری را نسبت به هر بلاک چین دیگری پردازش می‌کرد. همچنین این اولین بلاک چین کاربرپسندی است که به کاربران اجازه می‌دهد تراکنش‌ها را به صورت بصری مشاهده کنند. ویژگی‌های تعاملی سه‌بعدی آن به شما این امکان را می‌دهد که داده‌ها را بدون نگرانی در مورد شرایط فنی درک کنید.

اگر NFT دارید، می‌توانید رندر سه بعدی آن را به همراه جزئیات مالکیت، سوابق تراکنش و داده‌های مرتبط مشاهده کنید.

NFT های بلاکچین وکس

WAX اولین NFT های کربن خنثی را در جهان معرفی کرده است. درست مانند NFT های مرسوم، VIRL NFT ها به اشیاء فیزیکی گره خورده‌اند. با این حال، آنها دوست دار محیط زیست هستند، چراکه وقتی یکی را می‌فروشید، بنیاد جنگل ملی به ازای هر ۱ دلاری که برای NFT خرج می‌شود، یک نهال درخت می‌کارد. این طرح ابتکاری با هدف کاهش ردپای کربن بلاکچین وکس تا رسیدن به انتشار صفر کربن اجرا شده است.

NFT های این بلاکچین هم در بازارهای اولیه و هم در بازارهای ثانویه قابل معامله هستند و اکثر آنها در بازارهای ثانویه فروخته می‌شوند. AtomicHub، Collectibles.io و Myth.Market تنها چند نمونه از بازارهای ثانویه‌ای هستند که می‌توانید در آنها NFT های بلاکچین وکس را با توکن‌های WAX خریداری کنید.

NFT های وکس در بازارهای اولیه محدود هستند و معمولاً در عرض چند دقیقه پس از عرضه به فروش می‌رسند. بنابراین، فروش‌های آتی را در کانال‌های رسمی شبکه‌های اجتماعی زیر نظر داشته باشید. برای خرید NFT در بازار اولیه می‌توانید از توکن بومی WAX یا کارت اعتباری خود استفاده کنید.

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز

بلاک چین WAX یک محیط هدفمند و کارآمد را برای تولید و استقرار اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فراهم کرده است. اگر یک برنامه نویس هستید، می‌توانید از Developer Hive برای دسترسی به آموزش‌های پیشرفته، راهنماهای شروع سریع، سمپل‌ها و مرجع‌های API برای توسعه اپلیکیشن خود استفاده کنید.

بلاک چین WAX کاملاً با قراردادهای هوشمند EOSIO سازگار است. این یعنی می‌توانید دپ‌های EOSIO خود را در شبکه اصلی WAX مستقر کنید. شما همچنین حق دریافت حساب‌های بلاک چین رایگان و هزینه‌های گس ارزان‌تر را دارید.

حاکمیت

همانطور که به طور خلاصه ذکر شد، سه نوع توکن مشتقه از WAX وجود دارد: WAXP، WAXG و WAXE.

WAXP توکن کاربردی پروتکل و WAXE نسخه ERC-20 آن است. WAXE را می‌توان با نسبت ۱۰۰۰ به ۱، به WAXP تبدیل کرد.

در مقابل، WAXG توکن حاکمیتی پلتفرم است که با استیک کردن WAXE به دست می‌آید. این توکن به کسانی داده می‌شود که WAXE-ETH خود را در استخر نقدینگی WAX-ETH سپرده گذاری یا استیک می‌کنند. همانطور که در بالا ذکر شد، می‌توانید از WAXG برای مشارکت در رأی‌گیری‌ها استفاده کنید یا آنها را در ازای دریافت ETH بسوزانید.

نقشه راه بلاک چین وکس

شورای مشورت وکس مسئول ایجاد نقشه راه آینده این پروژه است. اعضای آن شامل مدیرانی از آتاری، یونیتی، مارول و دیگر شرکت‌های نرم‌افزاری برجسته هستند. اعضای شورا نظرات خود را در مورد اهداف توسعه پروژه ارائه می‌کنند.

نقشه راه بلاکچین WAX با تحولات جدید در معرض تغییر است. جدیدترین نقشه راه و به‌روزرسانی‌ها معمولاً در وب‌سایت رسمی ارسال می‌شود. در گذشته، این تیم به‌روزرسانی‌ها را به صورت سالانه منتشر می‌کرد.

برخی از تحولات اخیر نقشه راه ۲۰۲۱ شامل همکاری با شرکت بازی‌سازی کپ کام Capcom)) و ساخت یک پل اتریومی برای پشتیبانی از آلت‌کوین‌ها است. به همین منظور، این تیم فعالانه روی بهبود کیف پول WAX Cloud، تکمیل پروژه‌های دیفای موجود و پشتیبانی از انواع ارتقا یافته توکن‌های ERC کار می‌کند.

توکنومیکس WAXP

مدل توکنومیکس WAX یک مدل ترکیبی از بلاکچین‌های وکس و اتریوم است و هدف آن استفاده از بهترین ویژگی‌های هر دو زنجیره است. این مدل به دارندگان توکن WAX کمک می‌کند تا از موفقیت WAX در بازار NFT و موفقیت اتریوم در فضای دیفای بهره مند شوند.

طراحی بین بلاک چینی، عنصر اصلی بلاک چین WAX به شمار می‌رود. به عنوان مثال، عملیات NFT، مانند ساخت و خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال، روی WAX انجام می‌شود. با این حال، هر سرمایه‌ای که از فعالیت‌های تجاری NFT ایجاد می‌شود، به شبکه رو به رشد خدمات مالی موجود در اکوسیستم اتریوم منتقل می‌شود. هرچند WAX از نظر فعالیت تجاری NFT از اتریوم پیشی نگرفته است، اما رشد NFT در WAX به عنوان برنامه‌های اولیه آنها قابل توجه است.

پیش بینی قیمت WAXP

WAXP توکن بومی بلاکچین WAX است. از اواسط سال ۲۰۲۲، این توکن با قیمتی حدود ۰.۱۰ دلار معامله می‌شود. در نوامبر ۲۰۲۱ و در جریان ریزش ارزهای دیجیتال، قیمت آن به ۰.۹۰ دلار رسید. از آن زمان، قیمت در پیروی از روند کلی بازار با افت همراه بوده است.

طبق وبسایت DigitalCoinPrice، قیمت WAX احتمالا تا سال ۲۰۲۳ به ۰.۲۳ دلار خواهد رسید. تیم Gov Capital Investor نیز خوش بین است و پیش بینی می‌کند که قیمت این توکن تا سال ۲۰۲۷ از ۴ دلار فراتر رود.

WAXP را از کجا خریداری کنیم

WAXP در انواع صرافی‌های ارز دیجیتال در سراسر جهان از جمله بای بیت (Bybit) لیست شده است. اگر به این پروژه علاقه دارید، در اینجا نحوه خرید آن در صرافی Bybit آورده شده است.

مرحله ۱: یک حساب کاربری در وب‌سایت رسمی Bybit ایجاد کنید.

مرحله ۲: پس از ثبت نام، WAXP را با استفاده از USDT به عنوان ارز پایه خریداری کنید. پلتفرم Bybit راه‌های متعددی را برای خرید USDT ارائه می‌دهد تا بتوانید آن را با WAXP مبادله کنید.

مرحله ۳: برای خرید USDT، روی Buy Crypto در بالای پلتفرم Bybit کلیک کنید. از منوی کشویی، گزینه One-Click Buy را انتخاب کنید یا روش پرداخت مورد نظر خود را انتخاب کنید. شما می‌توانید USDT، ارز پایه را با استفاده از کارت اعتباری، انتقال بانکی، صرافی ارز دیجیتال یا P2P خریداری کنید. اگر USDT را در کیف پول دیگری دارید، می‌توانید آن را به صرافی Bybit نیز منتقل کنید.

مرحله ۴: پس از خرید USDT، زمان تعویض آن با WAXP است. برای مبادله USDT با WAXP، روی Trade در منوی بالا کلیک کنید و Spot Trading را انتخاب کنید. می‌توانید WAXP را جستجو کنید یا روی این لینک کلیک کنید تا مستقیماً به صفحه ترید اسپات WAXP/USDT منتقل شوید.

مرحله ۵: مقدار WAXP مورد نظر خود را انتخاب کنید و روی خرید کلیک کنید.

جمع بندی

وقتی صحبت از بازی ویدئویی، NFT و دارایی‌های دیجیتالی می‌شود، بلاک چین های کمی می‌توانند با بلاک چین وکس رقابت کنند. همچنین نقشه راه جدید آن از مشارکت وکس با اتریوم و جامعه رو به رشد توسعه دهندگان خبر می‌دهد. در حال حاضر، WAX برجسته ترین اکوسیستم وب ۳ برای دارایی‌های دیجیتال است و همانطور که در این مقاله از نظر گذراندیم، دلایل متعددی برای سرمایه‌گذاری در WAXP وجود دارد.

سوالات متداول

آیا بلاک چین WAX سرمایه‌گذاری خوبی است؟

در مقایسه با بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال پرمخاطب دیگر، بلاک چین وکس یک اکوسیستم پر رونق است که نسبت به بسیاری از همتایان معروف خود به نقاط عطف بزرگ‌تری دست یافته است. تنها در عرض پنج سال، هزاران دنبال کننده NFT و برندهای معروف بازی سازی این پروژه حمایت کردند.
اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، بلاک چین WAX یک چارچوب عملی برای پروژه‌های آینده خود ایجاد خواهد کرد. وکس دارای پایه‌های محکم، یک تیم عالی، یک نقشه راه قابل اجرا، فاندامنتال قوی و کاربردی است.

کربن خنثی در وکس به چه معنی است؟

NFTهای کربن خنثی آن اولین ابتکار در صنعت ارز دیجیتال است که احتمالاً به رفع بدنامی آن در مصرف انرژی کمک می‌کند.
اگر به دنبال یک بلاک چین تثبیت شده هستید که هنوز به پتانسیل کامل خود نرسیده است، WAX یک گزینه بسیار مناسب است.

منبع: فکت کوینز

این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی است و اقتصادالکترونیکی هیچ پیشنهادی مبنی بر سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌کذاری در این حوزه ندارد.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا