بانکداری دیجیتالهوش مصنوعی

بهره‌گیری از فناوری‌ هوش مصنوعی در نظام بانکداری کشور

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

در راستای به کارگیری هوش مصنوعی در بورس‎ها و بانک‌ها و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان فناوری مالی با رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد. در این نشست شرایط به کارگیری هوش مصنوعی در حوزه های مالی چون بورس و بانکداری بررسی شد. دکتر صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در این دیدار با تأکید بر نقش فناوری در بانک‌ها و امور مالی، لازمۀ پیشرفت در این زمینه را هم‌فکری و هم‌افزایی دانست. او با آرزوی تداوم این نشست‌ها، اذعان کرد پیشرفت در بانکداری بدون فناوری‌های نوین ممکن نیست.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

او با اشاره به تجربیاتش در دوران ریاست بر سازمان بورس و اوراق بهادار گفت در آن دوران ابتدا به گسترش تالارهای بورس به صورت فیزیکی می‌اندیشیدم اما پس از آن نتیجه گرفتم باید به سمت توسعه فضای برخط حرکت کرد. همانطور که گسترش فضای برخط در بورس منجر به دسترسی آسان مردم به آن شد، در مورد نظام بانکی هم با گسترش فضای برخط، خدمت‌رسانی تسهیل می‌شود. او در این نشست خاطرنشان ساخت در سال‌های اخیر در حوزۀ فناوری‌های جدید چون بلاکچین شاهد پیشرفت هستیم. وجود چنین فناوری‌هایی نظام بانکداری را متحول کرده و نحوۀ خدمت‌رسانی‌ها را تغییر می‌دهد. امری که بخشی از تحول در نظام بانکداری محسوب می‌شود. بر همین اساس اعتبارسنجی‌ها به طریق دیگر صورت می‌گیرد.

تسهیل در امور بانکداری با هوش مصنوعی

در سطح جهان نیز پلتفرم‌های فناورانه موجب تسهیل در امر بانکداری شده‌اند. در بانک مرکزی ایران نیز گسترش حوزۀ فناوری مالی و نوین پیگیری می‌شود. دکتر صالح آبادی یادآور شد تعاملات بانک مرکزی با حوزه‌های فناوری باید گسترش پیدا کنند.

او مباحثی همچون کاهش بهای تمام شده پول، انجماد دارایی‌های بانک‌ها و لزوم خروج این منابع از انجماد و اعتبارسنجی، به عنوان مهم‌ترین مباحث در نظام بانکی اشاره کرد. به گفتۀ صالح آبادی تسهیلات بانک‌ها باید به شخص حقیقی و حقوقی معتبر اعطا شود و شرط وثیقه معتبر از اجرای تسهیلات برداشته شود. مسائل از این پس به جای پول، باید با اعتبار افراد برطرف شوند. امروز در شبکه بانکی کشور قراردادهای هوشمند، ساپ‌تک، نظارت بر مصرف تسهیلات در شبکه بانکی، هوش مصنوعی، بلاکچین و… از جمله دستاوردهای مهم محسوب می‌شوند. دستاوردهایی که ما را به بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در بانکداری نزدیک کرده است. همچنین شاهد عملیاتی شدن امضای دیجیتال، سفته الکترونیکی، احراز هویت غیرحضوری و… در بانک‌های ایران هستیم.

او ضمن اعلام حمایت از نخبگان حوزه فناوری افزود به عنوان سیاستگذار باید بستری برای رشد نوآوری‌ها فراهم کنیم؛ چرا که این امر به رشد نظام مالی کشور کمک خواهد کرد. صالح آبادی ابراز امیدواری کرد این جلسه سرآغازی برای تحول دیجیتال در نظام بانکداری باشد. او همچنین پیشنهاد تشکیل کارگروه تخصصی فین‌تک‌ها با محوریت شرکت ملی انفورماتیک و با حضور افرادی از حوزه فناوری و بانکداری را خواستار شد. در این صورت شرکت‌های خصوصی می‌توانند موضوعات را در این کارگروه بررسی کنند و برای تصمیم‌گیری نهایی به بانک مرکزی اعلام نمایند. همچنین رئیس بانک مرکزی خبر داد که اخیراً سندباکس بانک مرکزی تصویب شده و با محوریت شرکت ملی انفورماتیک رونمایی خواهد شد. در این نشست فعالان فناوری‌های مالی ایران نیز دغدغه‌های خود را بیان کردند و به طرح مباحثی چون نقش فین‌تک‌ها در تنظیم نظام بانکی، اصلاح نظام کارمزدی، تنظیم‌گری هوشمند و …. پرداختند.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا