اتریوم

دغدغه‌های اتریوم از زبان تیم بیکو؛ مسیر پیش رو تا به‌روزرسانی مرج اتریوم چگونه است؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
علی ابراهیمی

چند روز پیش جمعی از توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم اعلام کردند به‌روزرسانی مرج اتریوم (ادغام) این شبکه احتمال دارد در ماه آگوست (مرداد) انجام شود. طی این به‌روزرسانی سازوکار اجماع شبکه از اثبات کار به طور کامل به اثبات سهام مهاجرت خواهد کرد. تیم بیکو (Tim Beiko)، یکی از توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم در مورد زوایای مختلف این به‌روزرسانی اطلاع‌رسانی کرده است.

تیم بیکو (Tim Beiko)، یکی از توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم به تازگی در مجموعه‌ای از توییت‌ها تغییراتی که پس از به‌روزرسانی مرج در شبکه رخ خواهد داد را بررسی کرده است. بیکو از کاربران درخواست کرد تا برنامه‌ها و پروتکل‌های مختلف را امتحان کنند تا مطمئن شوند چیزی مشکلی ندارد. علاوه بر این از آنها خواست تا در صورت مشاهده هرگونه مشکلی، آن را به توسعه‌دهندگان اطلاع دهند.

بله! ویژگی‌های مختلف را در شبکه آزمایشی امتحان کنید و اگر چیزی مبهم یا خراب است برای ما کامنت بگذارید، چرا که احتمالا تنها کاربری نیستید که با آن مشکل مواجه شده است.

(آگاهی از) زاویه دید کاربران و روش برخورد آن‌ها با شبکه بسیار مفید است!

توییت تیم بیکو
توییت تیم بیکو؛ منبع: توییتر

مرج یا ادغام، به روزرسانی مهمی است که طی آن الگوریتم اجماع شبکه اتریوم به اثبات سهام تغییر خواهد کرد. طبق گزارش قبلی  ، نام شبکه جدید، چندی پیش از اتریوم ۲ به لایه اجماع (Consensus Layer) تغییر کرد و به احتمال زیاد قرار است مهاجرت به لایه اجماع در ماه آگوست (مرداد) انجام پذیرد.

در مدت اخیر، به‌روزرسانی مرج در چندین شبکه آزمایشی اجرا شده است تا اطمینان حاصل شود که هیچ مشکلی بین کلاینت‌ها وجود ندارد. همچنین توسعه‌دهندگان با این اجراهای آزمایشی می‌خواهند ببینند آیا مشکلی برای برنامه‌های شبکه اتریوم پس از ادغام نهایی به وجود خواهد آمد یا اینکه بدون اخلال به کار خود ادامه خواهند داد.

البته بیکو در توییتی جداگانه اعلام کرد چنین مشکلاتی نادر هستند چراکه ۹۹٪ از تغییرات در لایه پروتکل رخ خواهد داد و هیچ تغییری در لایه برنامه‌ها انجام نخواهد شد.

توییت تیم بیکو
سمت کاربر و اپلیکیشن‌ها عمدتا از اثر تغییرات مرج ایزوله هستند؛ منبع: توییتر
به‌روزرسانی مرج اتریوم

بیکو در این توییت‌ها از توسعه‌دهندگان خواست تا دو تغییر مهمی که قرار است پس از به روزرسانی در نحوه کار قراردادهای هوشمند رخ دهد را مد نظر قرار دهند. نخستین تغییر، همانطور که بنیاد اتریوم نوامبر سال گذشته در پستی به آن پرداخت، تغییر در روش انتخاب تصادفی از میان ولیدیتورها در بیکن‌چین (Beacon Randomness) است که این تغییر برای عوض کردن شیوه اجماع در شبکه اتریوم ضروری است.

تغییر دوم در تغییر زمان بلاک‌ها (Block Time) است که قرار است از ۱۳ به ۱۲ ثانیه کاهش یابد. در نتیجه این تغییر، قراردادهای هوشمندی که از زمان بلاک‌ها به عنوان شاخص استفاده می‌کنند، سریع‌تر اجرا خواهند شد.

بیکو ابراز اطمینان کرد که با وجود تاخیر در اجرای به‌روزرسانی مرج، مشکلات احتمالی به یک حوزه خاص محدود شده‌است: جدای از آزمایش بین کلاینت‌ها و دو مورد خاص، عمده خطرات در اختلال عملکرد ابزارها و مسیرهای ارتباطی زیرساختی شبکه است.

جهت مشاهده ودانلود فایل pdf ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

تیم بیکو در پایان اعلام کرد در صورت بروز هرگونه مشکل در طول آزمایش به‌روزرسانی مرج و شدو فورک‌ها، به‌روزرسانی Merge برای امنیت بیشتر شبکه به تعویق خواهد افتاد. وی افزود: در هر مرحله، اگر مشکلی پیدا کنیم، پیش از حرکت رو به جلو آن را برطرف خواهیم کرد. تنها در آن صورت است که شبکه اصلی را به گواه اثبات سهام منتقل می‌کنیم.

یکی از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران، آزادسازی اترهای قفل شده و همچنین سود حاصل از آنها در بیکن چین و فروش آنها است. در همین راستا، کورپی (Korpi)، یکی از تحلیلگران مطرح دیفای روز دوشنبه در توییتی اعلام کرد پس از مرج، اتر کاربران آزاد نخواهد شد و نیاز است تا ارتقا دیگری صورت بگیرد.

علاوه بر این، کورپی معتقد است اتر کاربران کم کم آزاد می‌شود و همه آنها یک جا به کاربران داده نخواهد شد. همچنین وی مدعی است کوین‌هایی که در بیکن چین اتریوم استیک شده‌اند معمولا آن بخشی از دارایی اتر کاربران است که برای نگه‌داشتن در دراز مدت کنار گذاشته شده است و در صورت آزادسازی هم فشار فروش قابل ملاحظه‌ای را به اتر وارد نخواهد کرد.

در حال حاضر، ۱۲.۶ میلیون ETH در بیکن چین اتریوم استیک شده است. راه‌اندازی بیکن چین، یکی از اولین گام‌هایی بود که در دسامبر سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) در راستای مهاجرت شبکه به اثبات سهام برداشته شد.

منبع:  میهن بلاکچین و به نقل از کوین تلگراف،

دغدغه‌های اتریوم از زبان تیم بیکو؛ مسیر پیش رو تا به‌روزرسانی مرج چگونه است؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا