اقتصاددیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتالهوش مصنوعی

بودجه‌ هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ چقدر افزایش می‌یابد؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

در ماه‌های گذشته بحث بودجه‌ هوش مصنوعی برای پژوهش و گسترش فناوری‌های این رشته بسیار داغ شده است. بر اساس پژوهش‌های «شرکت بین‌المللی داده» باید انتظار داشته‌ باشیم که در سه سال آینده، شرکت‌های منطقه «خاوردور و اقیانوسیه» به شکل چشم‌گیری، بودجه‌ هوش مصنوعی خود را در پژوهش و تولید سیستم‌های هوش مصنوعی افزایش دهند. این افزایش بودجه‌ های هوش مصنوعی، در راستای هدف آن‌ها برای بهبود کارایی کارکنان و سرعت بخشیدن به تصمیم‌گیری‌های آن‌هاست.

شرکت بین‌المللی داده پیش‌بینی می‌کند که بودجه‌ های تولیدی و پژوهشی سیستم‌‌های هوش مصنوعی در منطقه شرق آسیا از ۱۷.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۳۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵، با نرخ رشد مرکب سالانه ۲۵.۲ درصد افزایش خواهد یافت. این پژوهش، نشان می‌دهد تا چه اندازه تولید سرویس‌های هوش مصنوعی در این منطقه افزایش قابل توجه داشته است و همین موجب افزایش بودجه هوش مصنوعی شده.

در همین راستا، انتظار می‌رود که صنعت بانک‌داری نیز در سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های هوش مصنوعی پیشرو باشد؛ چرا که با استفاده از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، خطرات انواع کلاهبرداری کاهش می‌یابد و آن‌ها آسان‌تر کشف و تجزیه‌وتحلیل می‌شوند. پس از آن دولت‌های ایالتی و محلی نیز، پژوهش‌های فناوری‌های هوش مصنوعی را در برنامه‌های ایمنی عمومی و واکنش اضطراری قرار داده‌اند.

کسب‌وکارهای خدمات حرفه‌ای نیز در زمینه بودجه هوش مصنوعی و بودجه‌های پژوهش و تولید فناوری‌های هوش مصنوعی، تلاش خود را بسیار بیشتر کرده‌اند و از تمام فناوری‌های این حوزه، مخصوصاً چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و دستیارهای مجازی استفاده می‌کنند.

شرکت بین‌المللی داده به نوآوری و اتوماسیون هوشمند تجاری در کمک به شرکت‌ها برای بهینه‌سازی و ساده‌سازی وظایف پیچیده تجاری اشاره می‌کند. وینایکا ونکاتش، تحلیل‌گر ارشد بازار در این شرکت می‌گوید: «افزایش مقررات دولتی و اجبارات مربوط به اعتماد، استحکام و استفاده اخلاقی از بودجه هوش مصنوعی باید توسط سازمان‌ها مورد توجه قرار گیرد. از طرفی صنایع مشتری محور، مانند خدمات مسافرتی، هتل‌داری و گردشگری در رسیدگی به این دستورات دولتی پیشرو خواهند بود.»

شرکت بین‌المللی داده پنج فناوری اصلی هوش مصنوعی که در کشورهای حوزه شرق آسیا، به آن‌ها بودجه‌های کلان اختصاص داده‌اند را شناسایی کرده است. این پنج فناوری عبارت‌اند از:

  1. سرویس‌های خدمات مشتری
  2. امنیت عمومی و مدیریت بحران
  3. سیستم‌های توصیه‌گر و تقویت‌کننده‌های فرآیند فروش
  4. نوآوری و اتوماسیون کسب‌وکارهای هوشمند
  5. تجزیه‌وتحلیل و بررسی تقلب و کلاهبرداری

بودجه هوش مصنوعی در پنج موردی که گفته شد، مجموعاً ۶.۱ میلیارد دلار یا ۳۴.۵ درصد از کل هزینه‌های هوش مصنوعی در منطقه را تشکیل می‌دهد.

این فناوری‌ها به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا تجربه بهتری به مشتری ارائه کنند و در همین‌حال در زمان مشتری صرفه‌جویی شود. از طرفی بسیاری از تغییراتی که به خاطر همه‌گیری بیماری کرونا به‌وجود آمده همچنان باقی خواهند ماند و انتظار می‌رود که سرویس‌های از راه دور مبتنی بر هوش مصنوعی همچنان باقی بمانند و با شتاب بیشتری هم به پیشرفت خود ادامه دهند.

در همین راستا «جسی دانکینگ کای» معاون مرکز تحقیقات محاسبات و هوش مصنوعی آسیا/اقیانوسیه می‌گوید: «در بلند مدت، با ورود سیستم‌های گوناگون و شروع تجربه‌های جدید هوش مصنوعی در مدریت بحران، سطح اطمینان سازمان‌های خریدار فناوری‌های هوش مصنوعی افزایش می‌یابد و به همین‌خاطر آن‌ها بودجه هوش مصنوعی را هر روز بیشتر می‌کنند.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا