اقتصاددیجیتالبیت‌کویندولت دیجیتالمقاله ارز دیجیتال

بیت کوین کشورهای در حال توسعه را از فقر نجات می دهد؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
 حسین قطبی

نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد از ۲۲ تا ۲۶ می ۲۰۲۲ در حال برگزاری است. رهبران برای بحث در مورد برخی از بزرگترین مسائل اقتصادی جهان در این نشست، گرد هم آمده‌اند. یکی از موضوعات مورد بحث در این نشست، این است که آیا ارز دیجیتال می‌تواند به اقتصادهای نوظهوری که با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک کند؟ و بیت کوین کشورهای در حال توسعه را از فقر نجات می دهد؟

 نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در حال برگزاری است و رهبران سراسر جهان بینش خود را در مورد وضعیت اقتصاد جهانی به اشتراک می‌گذارند. معاون مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول (IMF)، گیتا گوپینات (Gita Gopinath)، در میزگردی که اوایل روز چهارشنبه برگزار شد، اظهار داشت که جهان پس از عواقب همه‌گیری، بهبودهای بسیار متفاوتی دارد. این اقتصاددان می‌گوید: «اقتصادهای پیشرفته تا سال ۲۰۲۴ به جایی که در غیاب همه‌گیری همه‌گیر می‌رسیدند، بازخواهند گشت. اساساً هیچ ضرری در تولید وجود ندارد. اما اقتصادهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه ۵ درصد کمتر از جایی خواهند بود که در غیاب همه‌گیری می‌بودند».

با توجه به اینکه اقتصادهای نوظهور با بار عمده این همه گیری مواجه هستند، این سوال مطرح می شود که آیا ارزهای دیجیتال می‌توانند به این کشورها کمک کنند؟ زمانی که السالوادور اقدام به اعلام بیت کوین به عنوان یک ارز قانونی کرد، جهان حیرت زده شد. صندوق بین المللی پول حتی تا آنجا پیش رفت که از ملت خواست، دولت را از تصمیم خود منصرف کنند. با این حال، این موضوع باعث شد، کارشناسان در سراسر جهان متعجب شوند که چرا کشورهای در حال توسعه نسبت به همتایان ثروتمند خود، برای پذیرش ارزهای دیجیتال بازتر هستند.

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

اخیراً، جاناتان ویتلی (Jonathan Wheatley) از فایننشال تایمز در پادکستی که توسط این رسانه خبری اجرا می‌شود، این موضوع را توضیح داده است. آنچه ما دیدیم این است که “پذیرش در مکان‌هایی که مردم لزوماً به پول ملی اعتماد ندارند، بسیار زیاد می‌شود”.

این خبرنگار اضافه کرد که کشورهای در حال توسعه، مستعد تورم فرار یا تورم غیرقابل پیش بینی هستند. بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده تا حدودی مردم را از این آشفتگی در می‌آورند. ویتلی همچنین اظهار داشت که در کشورهایی که ارزش پول ملی به شدت تغییر کرده است، نوع ریسک ارز دیجیتال قابل قبول است.

جهت مشاهده ودانلود فایل pdf ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

کلام آخر

به طور خلاصه، فرض اینکه ارز دیجیتال می‌تواند وضعیت اقتصادی کشورهای در حال توسعه را به سمت بهتر شدن تغییر دهد، بیهوده نیست. با این حال، بدون شواهد ملموس، چنین ادعاهایی تنها می‌توانند حدس و گمان باقی بمانند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

منبع: اقتصادآنلاین

بیت کوین کشورهای در حال توسعه را از فقر نجات می دهد؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا