اقتصاددیجیتالپیشنهاد سردبیرکسب و کار هوشمند در ایران

بی اعتمادی و اینترنت ضعیف مانع تجارت الکترونیک

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

انجام معاملات در بستر تجارت الکترونیک در کشور طی ۳ سال گذشته از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که این روند صعودی نشان از این واقعیت دارد که تجارت الکترونیک در ایران گسترش بالایی در مدت زمان محدودی را تجربه کرده است.

ارتباط تجارت الکترونیک با توسعه اقتصادی یک کشور موضوع مهمی است که در چند سال گذشته برای بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به‌عنوان یک اصل مهم و غیرقابل انکار مورد توجه قرار گرفته است. در شرایط کنونی که اقتصاد جهانی از مولفه‌های تجارت الکترونیک آثار مثبتی گرفته است به نظر می‌رسد باید به این نکته مهم اشاره کرد که زمینه لازم و برای حضور تجارت الکترونیک در زیرساخت‌های اقتصادی کشور فراهم شود.

انجام معاملات در بستر تجارت الکترونیک در کشور طی ۳ سال گذشته از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که این روند صعودی نشان از این واقعیت دارد که تجارت الکترونیک در ایران گسترش بالایی در مدت زمان محدودی را تجربه کرده است.

حمایت از توسعه زیرساخت‌ها و پلت‌فرم‌ها برای سهولت در تاسیس فروشگاه‌های مجازی آنلاین از پیشنهادهای اساسی برای توسعه تجارت الکترونیکی در ایران است هرچند نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که تا زمانی که مسائل مالیاتی  در استفاده از بستر تجارت الکترونیک در کشور مرتفع نشود توسعه متوازن و قابل توجه در این بازار دور از انتظار خواهد بود.

اما در جهان نمی توان از ذکر این نکته مهم غافل شد که از سال ۲۰۱۲ میلادی به بعد اندازه بازار تجارت الکترونیک در جهان به طور میانگین سالی ۴۰ درصد بزرگتر شده است.

در شرایط کنونی میزان تبادلات الکترونیکی در جهان به بیش از ۵۰ هزار میلیارد دلار رسیده است رقمی که شاید نسبت به ۸ سال گذشته در سال ۲۰۱۲ میلادی بزرگ به‌نظر برسد اما بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که این رقم همچنان می‌تواند روند صعودی را طی کند و حتی به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد دلار هم برسد.

بیان این نکته مهم که ظرفیت‌های قابل توجهی در ایران برای توسعه تجارت الکترونیکی وجود دارد برهیچ کس پوشیده نیست به طوری  از نگاه ناظران، توسعه تجارت الکترونیکی در ایران در دوران پس از تولد و قبل از بلوغ خود قرار دارد.

جمعیت جوان ایران نقش مهمی در توسعه تجارت الکترونیکی

 با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد از جمعیت ایران را افراد زیر ۴۰ سال تشکیل می‌دهند که نقش مهمی در توسعه تجارت الکترونیکی ایفا خواهند کرد اما به اندازه کافی شاهد گسترش تجارت الکترونیک در کشور نبوده‌ایم.

به نظر می‌رسد دولت برای توسعه بازار تجارت الکترونیک در کشور باید در تاسیس فروشگاه‌های بزرگ‌ مقیاس و احتراز از تصدی‌گری مستقیم از طریق بسترسازی مناسب، زمینه‌های رفع موانع، اصلاح و به روزرسانی قوانین تجارت الکترونیکی را بر مبنای نیازهای جدید این حوزه فراهم کند.

از طرف دیگر اعتماد مردم به انجام معاملات آنلاین می تواند بخش مهمی از وظایف دولت باشد به طوری با ایجاد نمادهای اعتمادساز الکترونیکی و توسعه ابزارهای اعتمادساز می‌توان به اعتماد عمومی برای انجام معاملات خود به صورت الکترونیک جامعه عمل پوشانید شاید برای ایجاد اعتمادسازی بین مردم به منظور استفاده از تجارت الکترونیک باید کشورهای موفق را الگو قرار داد.

به طورمثال چین به عنوان یکی از کشورهای ابرقدرت جهان در حوزه اقتصادی طی ۴ سال گذشته سهم تجارت الکترونیک در این کشور بیش از ۳۰ درصد رشد کرده است در مقابل آمریکا که رقیب تجاری چین به شمار می رود طبق آخرین پیش‌بینی‌ها سهم تجارت الکترونیک مورد استفاده مردم این کشور در بهترین حالت به ۲۰ درصد خواهد رسید.

مشکلات اساسی زیرساخت توسعه تجارت الکترونیک حل شود

نیما نامداری از کارشناسان حوزه تجارت الکترونیک کشو درباره روند توسعه تجارت الکترونیک در کشور گفت: امروزه تجارت الکترونیک نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها دارد به طوری که تغییرات و تحول در فناوری باعث شده تا امرزه ۱۰ شرکت بزرگ دنیا را شرکت‌های فناوری تشکیل دهند این در حالی است که در ۱۰ سال گذشته صرفا مایکروسافت در این لیست حضور داشت و سایر شرکت‌ها را غول‌های نفتی تشکیل می‌دادند.

وی مولفه‌های مهم در تجارت الکترونیک را ارزش هر سفارش و تعداد آن عنوان کرد و افزود: تجربه رشد مارکت پلیس‌ها در ایران علی ‌رغم ایزوله بودن فضای کسب و کارها تفاوت چندانی با دنیا ندارد و می‌توان از نمونه‌های مشابه و روندهای جهانی برای رفع مشکلات استفاده کرد تا ایران به سوی توسعه تجارت الکترونیکی قدم بردارد.

نامداری با اشاره به مشکل تامین مالی در تجارت الکترونیکی افزود: بانک‌ها در حوزه تامین مالی به خصوص تامین مالی خرد مشکل دارند و شرکت‌های تجارت الکترونیک برای رشد و تامین مالی در این زمینه با مشکل مواجه هستند و مجبور هستند با پول حاصل از فروش و مشارکت با کسب و کارهای زیر مجموعه به نحوی بازی کنند و آن را در گردش داشته باشند که قوانین مالیات با این موضوع در تضاد است.

وی تاکید کرد: موجود نبودن زیرساخت‌های لازم از جمله پهنای باند و اینترنت از جمله مشکلات توسعه تجارت الکترونیک ایران در کشور است که باید از سوی حاکمیت رفع شود. مسیری که در افزایش سهم بازار تجارت الکترونیک از اقتصاد درحال حرکت به سوی آن هستیم، با چالش‌های بزرگی مواجه است و اقدامات فعالان تجارت الکترونیک برای رشد بازار بسیار مهم و اساسی است.

گزارش از : احمدرضا صباغی؛ تحلیل بازار

محتوی دیگر از اقتصاد دیجیتال و دولت الکترونیکی در اقتصاد الکترونیکی:

اتحادیه اروپا به دنبال بروزرسانی سیاست‌ها در اقتصاد دیجیتال
اقتصاد دیجیتال آینده اقتصاد دنیا است
تاکید بریکس بر استفاده از فناوری دیجیتال برای توسعه کسب و کارها
حمایت معاونت علمی از استارتاپ‌های حوزه بلاکچین و اینترنت اشیا
رونق اقتصادی با حمایت از اقتصاد دیجیتال محقق می‌شود
ماموریت جدی مجلس یازدهم تشکیل کمیسیون فناوری اطلاعات است
لزوم ایجاد زیرساخت‌ اقتصاد دیجیتال و سرمایه‌گذاری‌ هوشمند در شیراز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: رونق اقتصادی با حمایت از اقتصاد دیجیتال محقق می‌شود : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا