بازاریابی دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

تبلیغات در بازی‌های موبایلی؛ استراتژی خاص در دیجیتال مارکتینگ

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

آگهی تبلیغاتی که در حین بازی در صفحۀ گوشی‌تان نشان داده می‌شود، همان تبلیغات در بازی‌های موبایلی است و به چندین روش انجام می‌شود در این مقاله بررسی می‌شود.

شما مشغول بازی کال اف دیوتی (call of duty) یا کلش اف کلنز (clash of clans) هستید. اگرچه این فقط یک بازی است؛ اما تصور می‌کنید که افرادِ داخل بازی، نشان‌دهندۀ جنگنده‌های واقعی هستند و شما در نبرد واقعی می‌جنگید. گرافیک به‌قدری باکیفیت و دقیق است که محو بازی شده‌اید.

این فقط یک حس کوتاه و کوچک نسبت به بازی موبایلی بود. وقتی بازی‌ها اینقدر طرفدار دارند چرا نباید از این بستر برای تبلیغ یا درآمدزایی استفاده شود؟!

سازندگان و توسعه‌دهندگان یک اپلیکیشن دوست دارند از روشی برای تبلیغ استفاده کنند که بازدهی بیشتری داشته باشد. تبلیغات در بازی های موبایلی یکی از این روش‌ها است.

تبلیغات در بازی های موبایلی چیست؟

آگهی تبلیغاتی که در حین بازی در صفحۀ گوشی‌تان نشان داده می‌شود، همان تبلیغات در بازی های موبایلی است.

برای اهدافی مثل افزایش نصب اپلکیشن، هم می‌توانید با تبلیغات در اپ استورها برای نمونه کافه بازار به‌عنوان یکی از اپ‌استور‌های ایرانی این کار را انجام دهید و خود را در معرض دید کاربران بیشتری قرار دهید و هم با تبلیغات در بازی‌های موبایلی این امکان را دارید که نصب‌های بیشتری را نصیب خود کنید. تبلیغاتِ درون بازی‌ روشی برای افزایش درآمد نمایش‌دهندگان اپلیکیشن نیز هست که در مقابل، مزایایی هم برای تبلیغ‌دهنده دارد. هرچه کاربرانِ بیشتری این تبلیغات را مشاهده کنند، امکان نصب و در نتیجه افزایش درآمد برای نمایش‌دهنده یا پابلیشر دارد؛ از طرفی تبلیغ‌دهنده هم به اهداف بازاریابی خود (آگاهی از برند،‌ افزایش فروش یا دانلود و نصب اپلیکیشن)‌ می‌رسد.

اما چه سودی برای کاربران دارد؟

دیدن تبلیغات در بازی های موبایلی این امکان را فراهم می‌کند تا بازی‌ها برای بازیکنان رایگان باقی بمانند و با کسب امتیاز به مراحل بالاتری از بازی دست پیدا کنند و این برایشان بسیار لذت‌بخش است. برای همین است که تعامل بازیکنان با تبلیغات درون بازی بسیار بالا است.

  • مزایای تبلیغ در بازی موبایلی، عبارتند از:
  • افزایش آگاهی از برند؛
  • افزایش نصب برنامۀ تبلیغ‌دهنده؛
  • افزایش فروش؛
  • افزایش تعداد کاربران

نکته: فراموش نکنید که بهترین جا برای انجام تبلیغات، جایی است که بازدیدکنندگان زیادی دارد. تبلیغ در بازی موبایلی همانند تبلیغ در یک اتوبان بزرگ و پر رفت‌وآمد است.

انواع تبلیغات در بازی های موبایلی

تبلیغ در بازی های موبایلی به چندین روش انجام می‌شود. شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط اپلیکیشن خودتان و هزینۀ تبلیغ، یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید:

تبلیغات در کافه بازار

همان طور که همه می‌دانیم کافه بازار یکی از اپ استورهای ایرانی است که کاربران زیادی هم دارد. جالب است بدانید که شما می توانید در این اپ استور هم تبلیغات کنید و اپلیکیشنتان را به کاربران معرفی کنید:

 تبلیغات جایزه‌ای (Rewarded Ads)

تبلیغات جایزه‌دار، محبوب‌ترین نوع تبلیغات در بازی‌های موبایلی هستند. در این تبلیغات، کاربر این امکان را دارد که با تماشای یک تبلیغ بتواند جوایزی کسب کند. به‌عنوان مثال امتیاز یا جان اضافی بگیرد.

تماشای این تبلیغات اختیاری است و به همین علت کاربران حس منفی نسبت به آن ندارند. بر اساس تحقیقات، ۸۲ درصد از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، تبلیغات جایزه‌ای را مؤثرترین قالب تبلیغاتی می‌دانند.

اگر به تصویر زیر نگاه کنید متوجه خواهید شد منظور از این نوع تبلیغ در بازی چیست.

تبلیغات جایزه‌دار بیشتر به‌صورت ویدئویی پخش می‌شوند. به این صورت که ویدئویی چند ثانیه‌ای از برنامۀ شما برای مخاطب پخش می‌شود. چون در این نوع تبلیغ، امکان مسدود کردن یا حذف کردن توسط کاربر (در چند ثانیۀ اول) وجود ندارد، کاربر به‌عبارتی مجبور به دیدن تبلیغ شما می‌شود و در ازای آن جایزه دریافت می‌کند.

محتوی بیشتر از دیجیتال مارکتینگ:

تبلیغات بینابینی (Interstitial Ads)

وقتی تبلیغات بینابینی در یک بازی ظاهر می‌شوند، کل صفحۀ نمایش گوشی را در اختیار می‌گیرند. این نوع تبلیغات ممکن است تصویری، متنی یا ویدئویی باشند. به‌طور کلی، تبلیغات ویدئویی گزینۀ بهتری برای جذب کاربر است.

پس از تماشای این تبلیغات برای مدتی (مثلاً ۵ ثانیه)، کاربران می‌توانند آن را ببندند و به بازی خود ادامه دهند.

نکته این است که تبلیغات بینابینی، قالب تبلیغاتی مورد علاقۀ بازیکنان نیست. چون این تبلیغات، صفحۀ نمایش بازی را دربرگرفته و ادامه بازی را مختل می‌کنند. به همین دلیل است که در فروشگاه‌های اپلیکیشن، نظراتی مانند: “بازی عالی، اما تبلیغات بیش از حد است” را می‌بینید.

برای کاهش این مشکلات و جلب رضایت کاربر، بهتر است توسعه‌دهندگان در هنگام انتشار تبلیغ، نکات زیر را رعایت کنند:

  • انتشار تبلیغ در هنگامی که کاربر بازی را روی pause می‌گذارد
  • انتشار تبلیغ طبق رفتار کاربر؛
  • کاهش مدت زمان تبلیغ.

به‌عنوان مثال تصویر زیر نمونه‌ای برای تبلیغ بینابینی است که وسط بازی نمایان شده است:

تبلیغات قابل پخش (Playable Ads)

به تبلیغ جذابی که داخل یک بازی پخش می‌شود، تبلیغات قابل پخش گفته می‌شود. این نوع تبلیغ یک طمع کوچک به حساب می‌آید که کاربر در طول بازی آن را می‌بیند.

مخاطبان می‌توانند با این تبلیغات تعامل داشته باشند و یک نسخۀ نمایشی از بازی تبلیغ شده را بازی کنند. مدت زمان این تبلیغ معمولاً از ۱۵ ثانیه تا یک دقیقه طول می‌کشد. هنگامی که مینی گیم تمام می‌شود، پیام دعوت به اقدام یا Call to action که همان دعوت به نصب است نشان داده می‌شود.

تبلیغات قابل پخش نوعی تبلیغات بینابینی است، تنها با یک تفاوت که کاربران، تبلیغ قابل پخش را بیشتر از تبلیغات بینابینی دوست دارند. از طرفی چون نرخ تبدیل بالایی دارد این نوع تبلیغ مورد علاقۀ تبلیغ‌دهندگان هم هست.

تبلیغات offerwall

تبلیغات offerwall نوع دیگری از تبلیغات موبایلی درون بازی هستند. در این تبلیغات هم درست مانند تبلیغات ویدیویی جایزه‌دار، برای بازیکنان جوایزی در نظر گرفته می‌شود.

تبلیغات آفروال مانند فروشگاه‌های کوچک در بازی هستند. در این فروشگاه‌ها، بازیکنان با فهرستی از پیشنهادها روبرو می‌شوند و یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنند. موارد زیر نمونه‌هایی از این تبلیغات است که در بازی‌ها ممکن است با آن‌ها مواجه شده باشید:

  • انجام یک نظرسنجی؛
  • تکمیل مرحله پنجم در یک بازی؛
  • نصب یک بازی دیگر.

تبلیغات بنری

تبلیغات در بازی موبایلی طی دهۀ گذشته تغییرات قابل توجهی داشته است. با این وجود، برخی از ویژگی‌هایی که در گذشته وجود داشته، هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. تبلیغات بنری یکی از این موارد است.

تبلیغات بنری، تبلیغاتی هستند که در گوشه‌های صفحه نمایش، معمولاً در بالا یا پایین ظاهر می‌شوند و ممکن است به‌صورت متن، تصویر متحرک (gif)، تصویر ثابت یا قسمتی از ویدئو باشند.

این نوع تبلیغات اغلب در طول بازی نمایش داده می‌شوند. به همین دلیل برای کاربران ایجاد مزاحمت نمی‌کنند. اما چرا تبلیغ کنندگان از تبلیغات بنری بسیار استفاده می‌کنند؟ چون نسبت به سایر قالب‌های تبلیغاتی ارزان‌تر بوده و تهیه و آماده‌سازی آن آسان‌تر است.

نکته: تبلیغات همسان در بازی موبایلی از انواع تبلیغات بنری است. این تبلیغات با قالب کلی اپلیکیشن هماهنگ هستند و کاربر کمتر متوجه تبلیغاتی بودن آن‌ها می‌شود.

ادیوری، پلتفرم تبلیغات در بازی‌های موبایلی

یکی از پلتفرم‌های تبلیغات در موبایل، ادیوری است. ادیوری بیش از هزاران کمپین تبلیغاتی درون بازی اجرا کرده و با انجام تبلیغات بهینه و هوشمند قادر است پربازده‌ترین نتایج را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن رقم بزند. شما می‌توانید در ادیوری انواع تبلیغات را با کمک مشاوران انجام دهید و به اهداف بازاریابی خود برسید.

سخن آخر

تبلیغ در بازی‌های موبایلی یعنی شما در زمان و مکانی جلوی دید مخاطب قرار می‌گیرید که او سرگرم بازی کردن است. جالب نیست؟

در این مقاله، در مورد تبلیغات درون بازی موبایلی با شما صحبت کردیم و انواع آن را شناختیم. اگر می‌خواهید سریعاً رشد اپلیکیشن خود را ببینید از این نوع تبلیغات غافل نشوید.

منبع: برنا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا