متاورسمقاله کسب و کار دیجیتالهمایش و نمایشگاه

تجارت در متاورس: انسان دیجیتال به شکل یک سرویس به کار گرفته می‌شود

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مفهوم متاورس تقریبا ۲ سال است که مطرح شده و بخش‌های مختلف فناوری سعی کردند تا تجربه‌های مختلفی را در این دنیای مجازی اجرایی کنند حال کارشناسان حوزه فناوری در پنل تجارت در متاورس که در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه تلکام برگزار شد به مفاهیم تجارت و قانونگذاری در این صنعت پرداختند که از میان آنها می‌توان به کسب‌وکارهای ایجاد شده حول محور NFT‌ها اشاره کرد.

فرهاد وارث، مشاور تحول دیجیتال سازمان مدیریت صنعتی با اشاره نوآوری‌های ساختار شکن گفت: یکی از قدیمی‌ترین نوآوری‌ها نشرالکترونیکی است که بعد از آن مهرهای اصلی صنعت نشر و بسیاری از محدودیت‌های آن حذف شدند. همچنین وقتی این تکنولوژی‌های ساختارشکن وارد می‌شوند مدل کسب‌وکار عوض می‌شود. مثل کاری که اسنپ با آژانس‌های تاکسی کرد. او با اشاره به ساختارشکنی هوش مصنوعی گفت: فناوری‌های قبلی یکی بعد از دیگری کسب‌وکار را تحت تاثیر قرار می‌دادند اما هوش مصنوعی همه جنبه‌های کسب‌وکار را تغییر می‌دهد.

وارث در مورد ویژگی‌های ماهیتی این حوزه گفت: کار بلاک‌چین تمرکز زدایی از فناوری اطلاعات است و اساس این فناوری تکثیر و تمرکززدایی از اطلاعات است. امنیت بالای این سیستم‌های توزیع‌شده باعث شد ما پول را روی بلاک‌چین ببریم. از سال ۲۰۰۹ بیت‌کوین وجود دارد از آن زمان ناسا و خیلی شرکت‌ها هک شده‌اند اما بیت‌کوین هک نشده است که امنیت آن را نشان می‌دهد. از سال ۲۰۱۵ اتریوم باعث شد ما بتوانیم هر چیزی را روی بلاک‌چین قرار دهیم که یکی از نمونه‌های آن NFT است.

وارث در ادامه به موضوعات تجاری در متاورس اشاره کرد و گفت: هدف متاورس حذف خط بین دنیای فیزیکی و مجازی است. متاورس یک مفهوم است و فناوری نیست. ما بازی‌های متاورس داریم که لزوما نباید با عینک و موارد دیگر باشد. مانند اکسی اینفینیتی و استپ‌ان که در دنیای فیزیکی راه می‌روید و در دنیای مجازی سنجش می‌شود. شما می‌توانید بر اساس میزان تحرکی که داشته‌اید درآمد کسب کنید. حتی دارایی‌های این بازی‌ها به دلیل NFT ارزشمند است.

او در مورد جنبه‌های مختلف دنیای مجازی گفت: متاورس اجازه می‌دهد آموزش مجازی به سطح خیلی بالاتری ارتقا پیدا کند و در این دنیای مجازی ما دانشگاه‌هایی داریم که به جای یونیورسیتی به آنها متاسیتی گفته می‌شود. صنعت مد و فشن نیز در متاورس رونق بسیاری دارد. به عنوان مثال نایکی حدود ۸۰۰ هزار دلار کفش مجازی فروخته است یعنی شما وقتی در متاورس راه می‌روید باید لباس شما برند باشد تا جایگاه شما را نشان دهد. صنعت مد برای انسانک‌ها یا آوارتارها در متاورس جایگاه ویژه‌ای دارد. مثلا وقتی به یک برند مراجعه می‌کنید تا نمایندگی آن را در متاورس دریافت کنید لباس شما نشان‌دهنده جایگاه و ثروت شما است و می‌تواند مورد ارزیابی قرار بگیرد.

او در مورد حضور برندهای مطرح در دنیای متاورس گفت: BMW‌ نسخه یکی از ماشین‌های دنیای فیزیکی خود را در متاورس عرضه کرده است یا فورد فقط یک ماشین ویژه برای متاورس عرضه کرده است. حتی در این دنیا شما می‌توانید انسان‌های دیجیتالی را استخدام کنید که برای شما کار کنند مثلا مدیریت یک رویداد را انجام دهند یا در فروشگاه، پاسخگوی مشتریان باشند. به ترکیب هوش مصنوعی و آوتار متاهیومن یا انسان دیجیتال می‌گویند که مخفف آن Dhaas به معنی انسان دیجیتال به شکل یک سرویس است.

محمد رهایی مشاور دانشگاه امیرکبیر در بخش دیگری از این پنل با اشاره به چالش‌های موجود در کشور در مورد قانون‌گذاری فضای مجازی به چالش‌هایی که نبود قوانین ایجاد کرده است اشاره کرد و با توجه به تحولات این حوزه گفت: یکی از مشکلاتی که در تجارت در فضای مجازی داریم قانون است. ما از سال ۹۶ تا الان چندین تغییر بزرگ در زمینه رمزارزها را تجربه کرده‌اییم. این در حالی است که هنوز مشخص نیست بانک مرکزی متولی است، یا مرکز پژوهش‌های مجلس یا کارگروه اقتصاد دیجیتال وزارت صمت. به دلیل همین مشکلات، تعداد زیادیی از نخبگان مهاجرت کردند. افراد هنوز نمی‌دانند اگر یک کسب‌وکار در این حوزه ایجاد کنند چه سرنوشتی خواهد داشت.

او در ادامه با توضیح چالش‌های این حوزه و اثرات آن گفت: مردم یک تصور فانتزی دارند که تجارت در دنیای رمزارزها یا متاورس یک سکوی پرش است. این در حالی است که ساختارهای ما اصلا آمادگی این موارد را ندارند. حتی سواد قانونی کافی برای رسیدگی به این چالش‌ها را نداریم. در دانشگاه امیرکبیر به نظر ما رسید که مهمترین موضوع تحقیق و توسعه است به همین دلیل تلاش کردیم یک سند جامع ایجاد کنیم که بتواند مرجعی برای تمام تصمیم‌گیران این حوزه باشد.

رهایی در مورد سند تدوین شده که با کمک نهادها‌ی مختلف تدوین شده است گفت: مدل‌سازی‌هایی انجام شد و در آن تمام متغیرهای علت و معلولی مورد بررسی قرار گرفتند. در مدلی که ایجاد شده است بیش از ۲۵۰ متغیر وجود دارد و مشخص کردیم تغییر در هر شاخص چه تاثیری روی موارد دیگر خواهد داشت. برای تهیه این مدل با بیش از ۳۰ نفر از خبره‌های این حوزه مصاحبه کرده‌ایم تقریبا تمام متغیرها را در آن دیده‌ایم. اگر این مدل مبنای قانونگذاری باشد امیدواریم تا ۱۰ سال آینده یک فضای امن برای کسب وکارها ایجاد کند. تمام کسانی که می‌خواهند در این اکوسیستم تنظیم‌گری کنند می‌توانند موارد مربوط به حوزه خود را ببینند.

منبع: پیوست

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا