انقلاب صنعتی چهارمیادداشت

تحول بی مرز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

دکتر قربانعلی تنگ شیر مدرس دانشگاه

کلاوس شواب بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید: انقلاب چهارم صنعتی می تواند بشریت را به یک آگاهی جمعی اخلاقی جدید مبتنی بر درک سرنوشت مشترک برساند.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

انقلاب صنعتی تحولی است که با سرعت باورنکردنی مرزها را در سراسر جهان پشت سر می‌گذارد. انقلابی بدون مرز که امکانات بی حد و حصری را پیش روی بشر خواهد گذاشت البته تحت تاثیر پیشرفت در محاسبات، قدرت اتصال و تعامل، هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی و سایر فناوری های نو آور برای یک تغییر اساسی و بزرگ در نحوه زیستن، شرایط کاری، روابط ما با یکدیگر و با تکنولوژی جهت توسعه انسانی است.

دکتر-قربانعلی-تنگ-شیر-مدرس-دانشگاه

نباید انقلاب چهارم صنعتی را تنها به عنوان تغییر در دنیای فناوری محدود کنیم بلکه باید فرصت باشد برای رهبران، سیاست‌گذاران و اقتصادانان تا به تحولی بر دامنه فناوری اما فراتر از اینترنت را درک کند و از آن به عنوان بستری برای توسعه اقتصادی و کسب و کارها بهره بگیرند که می‌تواند سبک زندگی و کیفیت زندگی ملت ها را دگرگون کند.

 انقلاب چهارم صنعتی تعامل در حوزه های فیزیکی دیجیتالی و  بیولوژیکی است که بیانگر تغییرات اساسی در شیوه زندگی، کار ارتباطات بشر است به کمک اینترنت اشیا و اینترنت سیستم ها که در حال ایجاد شدن است. در انقلاب چهارم صنعتی باعث ارتقای کیفیت زندگی برای جمعیت جهان و افزایش سطح درآمد عمومی برای شهروندان است که بتوانند از مزایای دنیای متصل به تکنولوژی و تولیدات محصولات و خدمات جدید این فناوری بهره مند شدند.

 کار در فضای هوشمند اشیاء به کارآمدتر و سازمانهایی که تعامل بیشتری ایجاد می کنند و آمادگی بیشتر را برای مقابله با بلایای طبیعی و حفظ محیط زیست و ذخایر طبیعی از دیگر مزایای ارزشمند این تحول بی مرز است البته باید گفت که هر پدیده نوظهور و ناشناخته خطراتی نیز به همراه دارد.

توسعه زیرساخت و امنیت اطلاعات باید توسعه یابد توسط کشورهایی که هزینه زیادی دارد. تنش های اجتماعی زیاد می‌شود و بازارکار تغییرات زیادی خواهد داشت از جمله مثلاً مهارت کم/ درآمد اندک و مهارت زیاد/ درآمد بالا زیرا باید کمک کرد  برای تامین مالی زیرساخت‌ها و اهمیت آن جهت بهره مندی بیشتر از انقلاب چهارم صنعتی از بین رفتن بعضی از مشاغل و فراموش خواهند شد و مشاغل جدید جایگزین خواهند شد چون سرعت توسعه بشدت زیاد و غیرقابل باور خواهد بود و افراد به ناچار باید در حد بالاتر از متوسط بتوانند از این تکنولوژی ها استفاده کنند البته به کمک فناوری های بنیادین این تحول جهانی به شرح زیر استفاده کنیم.

۱- اینترنت اشیا: برقراری ارتباط بین دنیای فیزیکی و دیجیتال و اتصال دستگاه ها به هم
۲- کو بات ها یا همان روبات ها:  هم کاری برای تعامل فیزیکی با انسان در محیط های کاری
۳- کلان داده اطلاعات:  قدرت تبدیل داده ها به اطلاعات امکان مدیریت و تغییر داده ها
۴- چاپ سه بعدی و چهاربعدی: این فناوری چاپ کمک به توسعه و فروش کالا خواهند نمود در معماری ،پزشکی ،مهندسی اهمیت فرایندی پیدا خواهد کرد و به طور خلاصه باید گفت که در آینده خیلی نزدیک روبات ها و هوش های مصنوعی جایگزین عامل انسانی شده و در نهایت منجر به بیکاری بشر شود.

کلاوس شواب بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید: انقلاب چهارم صنعتی می تواند بشریت را به یک آگاهی جمعی اخلاقی جدید مبتنی بر درک سرنوشت مشترک برساند. یا بشر آینده را تا مرز نابودی پیش ببرد و مفاهیم سنتی بشریت مانند کار، اجتماع، خانواده ،هویت را به خطر بیاندازد.

 انتخاب با ماست

منبع: شارا

بیشتر از انقلاب صنعتی چهارم (Industry 4.0) در اقتصاد الکترونیکی:
برای توسعه اتوماسیون دیجیتال؛ همکاری گوگل و زیمنس برای تولید ابزار هوش مصنوعی صنعتی
فناوری‏های دیجیتال و هوشمندسازی
چگونه هوش مصنوعی باعث رشد بهره وری اقتصادی می‌شود؟
راه‌ورسم معدن‌کاری در دنیای جدید
با کاربردهای بلاکچین در صنعت سینما آشنا شوید!
۴ شرکتی که با استفاده از اینترنت اشیاء، کشاورزی دیجیتال را توسعه دادند بشناسیم
انقلاب فناوری با معجزه «اینترنت نانو اشیا»

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 7، فروردین ماه 1400 : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: دبیر پنجمین دوره کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیا اعلام کرد: تلاش فولاد مبارکه برای راه‌اندازی کارخانه هوشمند : پایگاه خبری اقتصاد الکترون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا