فناوری بلاک چینکاربرد بلاک‌چینمقالهمقاله کسب و کار دیجیتال

تحول در کسب و کار با استفاده از بلاک چین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

آیا تحول در کسب و کار با استفاده از بلاک چین، ممکن است؟ ابتکاراتی که به کمک هوش مصنوعی به دست آمده‌اند، در کنار مزیت‌های آن، جای هیچ شکی باقی نگذاشته‌اند که آینده متعلق به هوش مصنوعی است، اما آیا واقعا این فناوری همان معجزه‌ای است که همۀ مشکلات را رفع می‌کند؟

تحول در کسب و کار با استفاده از بلاک چین، ایده‌ای است که هنوز شرکت‌های بزرگ نسبت به استفاده از آن تردید دارند. برخی نسبت به هوش مصنوعی خوش‌بین و برخی دیگر نگرانی‌هایی در مورد آن دارند، اما افرادی زیادی هم هستند که معتقدند هوش مصنوعی مانند نوشداریی، تمام مشکلات تجاری را درمان می‌کند.

ابتکاراتی که به کمک هوش مصنوعی به دست آمده‌اند، در کنار مزیت‌های آن، جای هیچ شکی باقی نگذاشته‌اند که آینده متعلق به هوش مصنوعی است، اما آیا واقعا این فناوری همان معجزه‌ای است که همۀ مشکلات را رفع می‌کند؟

شوبهنگی واشیست، تحلیلگر مدیریتی شرکت گارتنر، در پیشنهاد می‌گوید: «یک قدم به عقب برداریم و مشکل را از اول دوباره درک کنیم. اولین قدم، تحلیل مورد کاربرد و تعیین حد و حدود مشکل کسب‌وکار است. نباید بارش فکری/ایده‌پردازی اولیه را صرفاً محدود به کسب‌وکار نمود، بلکه باید از گروه‌های متنوعی از ذی‌نفعان نیز نظرخواهی کرد. برای درک هرچه بهتر مشکل کسب‌وکار باید از مشارکت گروه‌های فناوری اطلاعات، علوم داده و نمایندگانی از ادارات مربوطه بهره برد. زیرا صرفاً با فهم کامل مشکل متوجه می‌شویم که هوش مصنوعی می‌تواند راه چاره باشد یا یک روش سنتی و خودکارسازی ساده هم کفایت می‌کنند.

پس از این که این گروه‌ها به درک درستی از مشکل رسیدند، قدم بعدی ارزیابی راهکارهای موجود می‌باشد و باید از ساده‌ترین آن‌ها شروع کرد.»

بنابراین به عقیده واشیست، باید تحول در کسب و کار با استفاده از بلاک چین را محدود به بررسی مشکلات و ساختار شرکت کرد و پس از آن برای ورود هوش مصنوعی در ساختار مدیریتی تصمیم گرفت.

وی در این‌باره افزود: «شرکت‌هایی را دیده‌ام که با استفاده از اِکسل، انجام رگرسیون‌های ساده و کدنویسی با زبان‌های برنامه‌نویسی R و پایتون، کار خود را پیش برده‌اند. آن‌ها نیاز به ابزارهای پیچیدۀ دیگری برای اجرای این مدل نداشته‌اند. بنابراین می‌توان برای جلوگیری از پیچیده شدن شرایط، راحت‌ترین و مطلوب‌ترین راه‌حل را در نظر بگیریم.»

علاوه بر این، برای این که منابع، بی‌دلیل صرف توسعۀ مدل مناسب هوش مصنوعی نشود، شرکت‌ها می‌بایست رویکردشان در رابطه یا هوش مصنوعی را مشخص یا برای استفاده از آن قوانینی وضع کنند.

تحول در کسب و کار با استفاده از بلاک چین، شروع مخاطره آمیزی در این عرصه داشته است؛ شرکت بیمۀ دیجیت که یک شرکت بیمۀ عمومی است، قوانین سختگیرانه برای استفاده از هوش مصنوعی وضع کرده و اغلب، از روش‌های سنتی یا خودکارسازی‌های ساده بهره می‌گیرد. این شرکت تنها زمانی به هوش مصنوعی روی می‌آورد که ماهیت مشکل کسب‌وکار قابل پیش‌بینی باشد یا به جز یادگیری عمیق، راه دیگری برای پرداختن به آن نیابد؛ اگر مشکل منشأ دیگری داشت، شرکت سراغ خودکارسازی ساده خواهد رفت.

تحول در کسب و کار با استفاده از بلاک چین، همچنین مورد استقبال شرکت دیجت قرار نگرفته است؛ ویشال شاه، مدیر مرکز علوم دادۀ شرکت دیجت توضیح می‌دهد که: «در زمینۀ سفرهای هوایی، اگر پروازی تأخیر داشته باشد، خسارت مشتری را جبران خواهیم کرد. بدین‌منظور، باید پیشاپیش تأخیر پروازها را چک ‌کنیم. برای حل چنین مشکلی استفاده از خودکارسازی کافی است. کار ما این بود که این مشکل را با یک واسطه تلفیق و سپس موتور خودکارسازی طراحی کردیم که به طور منظم تأخیرها را بررسی می‌کند. پس از آن، در صورت بروز تأخیر، به سراغ جبران خسارت خواهیم رفت.»

اما تعداد اندکی از شرکت‌های بیمه به دنبال فناوری بلاک‌چِین و مدل‌های پیچیدۀ دیگر برای حل این مشکل رفته‌اند. این شرکت‌ها در چنین شرایطی، سعی دارند به این مسئله هم از زاویۀ مشتری و هم شرکت‌های هواپیمایی نگاه کنند و در نتیجه، از شیو‌ه‌های قراردادی ثابت برای اعتبارسنجی و تصمیم‌گیری بهره می‌گیرند.

ویشال شاه اشاره می‌کند که: «به نظر ما، استفاده از بلاک‌چِین کار بیهوده‌ای بود، چون یک خودکارسازی ساده هم می‌توانست مشکل را رفع کند.»

با این حال، با توجه به رشد سریع و چشمگیر (استفاده از) داده‌ها در تصمیم‌گیری‌ها، خودکارسازی به تنهایی نمی‌تواند همیشه مشکلات را حل کند. در نتیجه، تلفیق خودکارسازی و هوش مصنوعی گزینۀ مناسب‌تری است و تحول در کسب و کار با استفاده از بلاک چین را ممکن می‌کند.

شیوۀ تیم شرکت بی.اِن.وای مِلون برای کنترل طراحی‌های نرم‌افزاری خود، در وهلۀ اول، ارزیابی کارایی روش‌های سنتی خودکارسازی و برنامه‌نویسی بود.

نیتین چَندِل، رئیس و مدیر اجرایی شرکت فناوری بی.اِن.وای مِلون در هندوستان در توجیه این تصمیم می‌گوید: «چون نمی‌خواهیم بیشتر از آن‌چه نیاز است، انرژی و منابع صرف طراحی یا پرداختن به یک راهکار کنیم.»

چَندِل در ادامه اشاره می‌کند که شرکت وی با کمک هوش مصنوعی یا بدون آن، در مواردی که امکان و سهولت آن وجود دارد، از عوامل دیگری نظیر بازدهی اطلاعات یا چشم‌انداز آینده استفاده می‌کند. از سویی دیگر، در مواردی، شرکت‌ها در وهلۀ اول خودکارسازی را گزیده بودند، اما در نهایت بعد از ۳ یا ۴ ماه، به خاطر افزایش داده‌ها، وادار به استفاده از هوش مصنوعی شدند. بنابراین تحول در کسب و کار با استفاده از بلاک چین امری ناگزیر است که دیر یا زود چشم‌انداز اقتصادی آینده را شکل می‌دهد.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا