بیمه دیجیتال

تحول دیجیتال در دستور کار صنعت بیمه

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

آیین‌نامه‌ها را در راستای تحول دیجیتال که در دستور کار صنعت بیمه است تدوین شده و در دست اقدام است. همچنین بازنگری در آیین‌نامه نود که در آن جایگاه‌های کلیدی کارکنان صنعت بیمه مشخص می‌شود، اخیرا در دستور کار بوده است

مجید بهزادپور، رییس کل بیمه مرکزی ایران با حضور در استودیوی برنامه تهران ۲۰ درباره وضعیت صنعت بیمه در ایران گفت: اعتقاد دارم که از ظرفیت کامل صنعت بیمه هنوز به طور کامل استفاده نشده است، چون یکی از شیوه‌هایی است که به واسطه آن می‌توان به اقتصاد کمک کرد.

بهزادپور افزود: بیمه صنعت است، چراکه پیچیدگی و‌ گستردگی دارد. درواقع محصولات متنوعی در این عرصه وجود دارد و هم مجموعه‌ای از بنگاه‌های اقتصادی در این حوزه فعالیت می‌کنند. انتظار دارم که با برنامه‌های پیش‌بینی شده بتوانیم ظرفیت قابل قبولی را به عرصه ظهور برسانیم.

رییس کل بیمه مرکزی ایران درخصوص برنامه‌های دولت سیزدهم برای پیشبرد اهداف این حوزه گفت: به نظرم اگر بنا را بر اهداف سند تحول دولت سیزدهم مستقر کنیم، می‌بینیم که یکی از موضوعات سند تحول، صنعت بیمه است و قانون‌گذاری برای آن ۲۲ محور را مشخص کرده است. برای اولین بار است که یک سند بالادستی با این جزییات به صنعت بیمه می‌پردازد. اگر بخواهم به چند سرفصل اصلی این حوزه بپردازم باید توسعه صنعت بیمه، تحول خدمات دیجیتال، مردمی کردن صنعت بیمه برای تسهیل خدمات و حل معضلات عمومی مردم، کاهش تصدی و روان‌سازی مقررات و توسعه نیروی انسانی اشاره کنم.

اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در فین‌تک (فناوری مالی)  

وی با اشاره به این نکته که دولت سیزدهم به ارائه خدمات دیجیتال توجه ویژه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: خدمات بیمه در بخش‌های گوناگون وسیع است؛ بالای ۲۷ میلیون نفر از بیمه شخص ثالث، ۱۷ میلیون نفر از بیمه تکمیلی و ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سایر رشته‌های بیمه استفاده می‌کنند. بیمه صنعتی است که با مردم ارتباط دارد. اگر ارائه خدمات را دیجیتال کنیم روند اقدامات تسهیل می‌شود.

بهزادپور پیرامون مردمی‌سازی و خدمات دیجیتال ادامه داد: در ارتباط برای اینکه تحول دیجیتال را به یک تعداد پروژه مشخص تبدیل کنیم آن‌ را در دسته‌های مختلف تعریف کردیم. یکی از آنها سامانه «کروکی آنلاین» است که کار مشترک بیمه و پلیس است و نهایتا تا اول اسفند رونمایی می‌شود. بر اساس این سامانه تصادفاتی که احتیاج به کروکی دارد به صورت برخط به مراجع مختلف مانند قوه قضاییه، بیمه و پلیس گزارش می‌شود. تجهیزات اجرای سامانه خریداری شده و صرفا کارهای انتهایی آن مانده است.

رییس کل بیمه مرکزی ایران ادامه داد: یکی از دیگر پروژه‌های دیجیتال ما این است که ریسک‌های رانندگان را در بیمه شخص ثالث پیش‌بینی کنیم.

همچنین طراحی سامانه بیمه نامه برای گزارش تصادفات زیر میلیون تومان است. در این سامانه مردم خودشان گزارش تصادف را ثبت می‌کنند. سوییچ بیمه هم پروژه دیگری است که الان هم در حال استفاده برای بازیگران عرصه بیمه به صورت برخط است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث مردمی کردن چند پیشنهاد را مشخص کردیم که در پروژه‌های دولتی سهیم بشویم. این فرایند دو بعد دارد. یک بعد آن سرمایه‌گذاری مستقیم و دیگری ارزیابی و مدیریت ریسک است که می تواند با اطمینانی که ایجاد می‌کند جذب سرمایه را به همراه داشته باشد.

در ادامه یونس مظلومی، عضو شورای عالی بیمه به صورت تلفنی درباره این سوال که آیا آیین‌نامه های اجرایی بیمه در مردمی شدن صنعت بیمه توانسته شرایط بهتری ایجاد کند، گفت: مکانیزم بیمه بر اساس آیین‌نامه‌هایی است که در شورای بیمه تدوین و ابلاغ می‌شود. هرآنچه در بیمه می‌بینید اعم از خدمات و کمک به دولت حاصل این آیین‌نامه است. درواقع تمام این آیین‌نامه‌هایی که در دستور کار شورای بیمه است در راستای تسهیل و بهینه‌سازی خدمات و حمایت از حقوق بیمه شوندگان و کارگزاران بیمه و واسطه‌های برخط  است.

مظلومی افزود: این آیین‌نامه‌ها را در راستای تحول دیجیتال که در دستور کار صنعت بیمه است تدوین شده و در دست اقدام است. همچنین بازنگری در آیین‌نامه نود که در آن جایگاه‌های کلیدی کارکنان صنعت بیمه مشخص می‌شود، اخیرا در دستور کار بوده است.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

بهزادپور درباره روند ارزیابی شاخص‌های بیمه گفت: در حوزه‌های مختلف شاخص ارزیابی داریم.

در بیمه شخص ثالث و غیره هر کدام ۷۰ رشته مصوب بیمه داریم و اجازه فعالیت به شرکت‌ها دادیم. مهمترین چالش ما جلب اعتماد مردم است. در پرداخت خسارات اصلی‌ترین موضوع این است که به مردم اعتماد می دهیم. صنعت بیمه در بروز خسارت کنار مردم قرار دارد؛ لذا رضایت مردم مهم است. بنابراین برای مجوعه‌ای که ۵۲ میلیون مورد خسارت را پرداخت کرده است، ۴۰۰۰ مورد شکایت عدد زیادی نیست و شاید ما دستگاهی هستیم که کمترین شکایت را داریم.

این مقام مسئول درباره عملکرد بیمه در حوادث طبیعی گفت: من فکر می‌کنم در بحث زلزله و حواد طبیعی یکی از موضوعات مهم بیمه است. خوشبختانه باتوجه به قانون و تاسیس صندوق مربوطه هر واحد مسکونی که انشعاب برق دارد به نحوی قرارداد بیمه را اجرا می‌کند. از ابتدای امسال آیین‌نامه صندوق نهایی شد و ما دو ماه پیش اولین پرداخت خسارت را انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اولین دستگاه‌هایی که برای بازدید به زلزله‌زدگان خوی رفت همکاران ما در صندوق بودند. در حال حاضر در جمع بندی و برآورد خسارات هستند و به زودی مبالغی پرداخت می‌شود. همچنین به صورت جداگانه قراردادهایی با شرکت‌های بیمه‌ای بسته شده و آننها هم در حال ارزیابی هستند تا بعد از برآورد هزینه، خسارت پرداخت بشود.

بهزادپور درباره توجه بیمه به رشد و نوآوری گفت: ما یک مرکز نوآوری تاسیس کردیم. سه‌شنبه‌های نوآوری را بنا نهادیم. در حال حاضر در ۷ هفته  ۲ یا ۳ محصول را معرفی می‌کنیم. همینطور با ساماندهی شرکت‌های متقاضی در سال جاری ۶ شرکت بیمه جدید تاسیس شد؛ این در حالی است که در ۱۰ سال گذشته تنها ۴ شرکت بیمه تاسیس شده بود.

منبع: نود اقتصادی

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا