اپلیکیشن و نرم افزاررسانه دیجیتالهوش مصنوعی

ترجمه هم‌زمان با عینک‌های گوگل

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

ترجمه هم‌زمان، قابلیت جدید عینکهای گوگل به شمار می‌آید؛ شرکت آلفابت، ده سال پس از معرفی «گوگل گِلَس»، نوع جدیدی از عینک‌های هوشمند تولید کرده است که دارای قابلیت ترجمه می‌باشد.

از نمونۀ اولیه و کاربردی این عینک که هنوز نامی بر آن گذاشته نشده است، در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان I/O این هفتۀ گوگل رونمایی شد، اما این شرکت هنوز تاریخ دقیقی برای فروش این عینک معین نکرده است.

اولین عینک گوگل مجهز به دوربین فیلمبرداری بود که نگرانی‌های زیادی در مورد حریم خصوصی افراد ایجاد کرد. وجود دوربین باعث شده بود عینک گوگل شبیه به آن‌چه در فیلم‌های علمی تخیلی می‌بینیم باشد، اما عینک‌های جدید ظاهری معمولی دارند.

ترجمه هم‌زمان، قابلیت جدید عینک‌های گوگل در روزهای اخیر رونمایی شد؛ نمایشی کوتاه از این عینک جدید برای نشان دادن قابلیت چشمگیر آن در ترجمه کافی بود، اما به جزئیات بیشتری اشاره نشد. گوگل به این مورد نیز اشاره نکرد که آیا دستگاه جدید مجهز به دوربین خواهد بود یا خیر.

ترجمه هم‎زمان، قابلیت جدید عینک‌های گوگل است و با رونمایی از این عینک، نحوۀ کارکرد آن نیز مشخص شد: فردی که از عینک استفاده می‌کند می‌تواند با فردی با یک زبان دیگر صحبت کند و کلماتی که می‌شنود را به زبان خودش روی لنز عینک ببیند. هنگام استفاده از آن، این عینک می‌تواند کلام افرادی را که به زبانی مشابه حرف نمی‌زنند، ترجمه کند. این عینک در حال حاضر قابلیت ترجمۀ زبان‌های انگلیسی، چینی، اسپانیایی و زیان اشارۀ آمریکایی را دارد.

این وسیلۀ جدید یکی از چندین محصول در حال توسعه است که در کنفرانس در معرض دید عموم قرار گرفت. بنا به گفتۀ گوگل، هدف از ساخت این محصولات، برقراری ارتباط بهتر بین خدمات گوگل و فعالیت‌های دنیای واقعی است؛ ترجمه هم‌زمان، قابلیت جدید عینک‌های گوگل، امکان جستجوی پویاتر را نیز مهیا می‌کند؛ برای مثال، در جست‌وجو یا نمایش نقشه‌ها می‌توان از جدیدترین قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره‌مند شد.

ادی چانگ، مدیر بخش محصولات گوگل، در مورد عینک جدید به توسعه‌دهندگان گفت: «فناوری که با آن سروکار داریم به ما این قابلیت را می‌دهد موانعی که تفاوت زبان‌ها پیش می‌آورند را از بین ببریم. اختراع این عینک محصول سال‌ها پژوهش در مورد گوگل‌ترنسلیت است.» چانگ در ادامه اضافه کرد که این محصول می‌تواند «زیرنویس‌هایی برای تمام دنیا» فراهم کند.

سایر محصولات جدید

علاوه بر ترجمه هم‌زمان، قابلیت جدید عینک‌های گوگل، این شرکت محصولات جدیدی را نیز رونمایی کرده است؛ گوگل اعلام کرده است تا اواخر سال ۲۰۲۳، یک تبلت جدید به نام پیکسل تبلت و نسخه‌ی جدید پیکسل واچ را ارائه خواهد داد. فروش بیشتر چنین وسایلی می‌تواند به گوگل کمک کند سود خود را به گونه‌ای افزایش دهد که فراتر از کسب و کارهای تبلیغاتی رود..

یکی از کارمندان گوگل در حال معرفی محصولات جدید گوگل در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان I/O. 11 مه ۲۰۲۲.

طبق گزارش شرکت IDC، سهام شرکت آلفابت در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند بسیار کوچک و زیر یک درصد است. در حال حاضر، موانع قانونی مربوط به سلطۀ گوگل بر نرم‌افزارهای تلفن همراه و سایر زمینه‌ها، پیشرفت این شرکت با معرفی محصولات جدید را تحت‌الشعاع قرار داده است.

ترجمه همزمان عینک گوگل

علاوه بر این‌ها، گوگل قابلیت‌های جدید نرم‌افزاری برای کمک به خرید نیز معرفی کرده است. مثلاً، یکی از آن‌ها به کاربران اجازه می‌دهد از اقلام موجود در یک فروشگاه فیلم گرفته و سپس آن را در گوگل جست‌وجو کند تا ببیند از بین فروشگاه‌هایی که صاحبانشان سیاه‌پوست هستند، کدام یک این لباس را می‌فروشند. نرم‌افزار دیگری با جست‌وجوی عکس یک محصول میان فروشگاه‌های اطراف، آن را برای مشتری پیدا می‌کند.

اواخر امسال، قابلیت جدید گوگل مَپس در شهرهای بزرگ ترکیبی از نمای خیابان و تصاویر هوایی را نشان خواهد داد. بنا به گفتۀ گوگل، این ویژگی «برای ایجاد نمای دیجیتالی غنی از دنیا» طراحی شده است.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا