کسب و کار هوشمند در ایران

کسب و کار‌های اینترنتی تا ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت می کنند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مدیر تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: اگر آسیب کسب و کار‌های اینترنتی تایید شود تا سقف ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت می کنند.

خلیلی مدیر تسهیلات اهرمی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، در یک برنامه رادیویی در خصوص حمایت از کسب و کار های اینترنتی صحبت کرد و گفت.

 در شرایطی کنونی که خبر از حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی است و در برنامه‌های مختلف قرار بود ۵ هزار میلیارد تومان  داده شود، اما خسارتی که به این کسب و کار‌ها وارد شده یک دهم هزینه‌ای است که الان می‌خواهند برایش بگذارند، حال چه تصمیمی در این‌خصوص اتخاذ کردید؟

خلیلی مدیر تسهیلات اهرمی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری: من نمی‌دانم باید چقدر وارد جزئیات شوم، ولی آن چه که مسلم است این است که شرکت‌هایی که کسب و کار‌های اینترنتی یا پلتفرمی داشتن، یکی دو ماه اخیر دچار آسیب شدند، این که می‌گویم کسب و کار‌های پلتفرمی مانند آموزش‌های مجازی، نرم افزار‌های محتوا محور، بازی‌های آنلاین و اینترنتی و از این دست بودند، طبیعتا صندوق نوآوری براساس رسالتی که دارد و همیشه پای کار این گونه حمایت‌ها است چه برای شرکت‌های دانش بنیان و چه شرکت‌های خلاق تسهیلاتی درنظر گرفته که یک بسته تسهیلات حمایتی است که امیدواریم مفید فایده باشد برای شرکت‌هایی که دراین زمینه دارند کار می‌کنند.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

 شما در حقیقت دارید از پلتفرم‌های خدمت رسان و بازی‌ها حمایت می‌کنید که بتوانند دوام بیاورند؟

خلیلی: بله قطعا با دستورالعمل خاصی تسهیلات حمایتی با نرخ‌های مناسبی در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد، مشخصا هم شرکت‌های دانش بنیان نیست، شرکت‌های خلاقی همه که دراین زمینه دچار آسیب شدند، براساس معیار‌ها و ملاک‌هایی میزان آسیب مشخص می‌شود و حمایت‌هایی را از این دوستان خواهیم کرد.

 این شناسایی خیلی مهم است، براساس چه شاخصی است که این شرکت‌های خلاق یا دانش بنیان شناسایی می‌شوند؟ باید چه دلایلی را ارائه کنند که شما بپذیرید و شما چگونه به آن‌ها پرداخت خواهید کرد با چه سود بانکی و چه مدت بازپرداخت؟

خلیلی: این‌ها دو دسته هستند، برای شرکت‌های دانش بنیانی که کسب و کار‌های اینترنتی و پلتفرمی داشتند اگر که تعداد کاربرشان در مهرماه سال ۱۴۰۱ امسال نسبت به مرداد ماه ۲۰ درصد کاهش داشته باشد، کاهش تعداد کاربر داشته باشند، افت حجم ترافیک یا افت تعداد نصب داشته باشند در واقع این معیار آسیب دیدگی می‌شود.

طبق این مصوبه‌ای که ما در نظر گرفتیم، برای شرکت‌های خلاق از آن جا که به نوعی متولی شرکت‌های خلاق، دبیرخانه برنامه توسعه زیست بوم است، ما با هماهنگی که با همین دبیرخانه که مستقر در معاونت علمی ریاست جمهوری است، با این‌ها هماهنگ کردیم و میزان آسیب به تائید این دبیرخانه می‌رسد اگر این دبیرخانه اعلام کند که آسیب براساس همین معیار‌هایی بود که عرض کردم، حداکثر تا شش برابر حقوق و دستمزد مهرماه جاری براساس لیست بیمه را ملاک قرار می‌دهیم و به این شرکت‌ها تا سقف ده میلیارد تومان تسهیلات می‌دهیم.

مبالغ بزرگ‌تر را از طریق منابع داخلی یا منابع بانکی تامین می‌کنیم و شرکت‌های خلاق را از طریق دوتا از صندوق‌های پژوهش و فناوری که برای این کار معین شدند ما این سرویس‌ها را خواهیم داد فقط شرکت‌های خلاق سقفشان حداکثر ۳۰۰ میلیون تومان است این کلیاتش و راجع به نرخ سود هم که فرمودید طبیعتا مواردی که بانک مراجعه می‌کنند و تسهیلاتی که ما در نظر گرفتیم که در واقع از محل بانک پرداخت شود سودهایش ۱۲ درصد است و شرکت‌های خلاقی که قرار است به صندوق‌های پژوهش و فناوری مراجعه کنند نرخ تسهیلاتی که دریافت می‌کنند ۹ درصد است.

پرداخت‌ها یک مرحله‌ای است یعنی چه بانکی چه از منابع داخلی صندوق نوآوری و شکوفایی و چه از طریق صندوق‌های پژوهش، روش پرداخت یک مرحله‌ای است که موارد بانکی مجموع تنفس و بازپرداخت درنظر گرفته شده ۱۲ ماه است و مواردی که به شرکت‌های خلاق قرار است از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری اعطا شود سه ماه تنفس دارد و سه قسط طی نه ماه می‌شود شرایط بازپرداخت.

چیزی که این جا مهم است نحوه پرداخت به این‌ها است، آیا تابع تشریفاتی است که الان رایج است یا تسهیلات ویژه‌ای یا سهل‌تر از رویه‌های دیگر خواهد بود؟

خلیلی: می‌دانید ما الان داریم روی موارد مختلفی کار می‌کنیم که یکی از این موارد تبصره ۱۶ است، تبصره ۱۶ بند ب قانون بودجه ۱۴۰۱ هم چنین شرایطی داشت ما سعی کردیم خودمان را خیلی سریع با شرایط تطبیق دهیم سرعت عمل داشته باشیم و با مینیمم بروکراسی معرفی هایمان به بانک انجام شود یعنی بعضا موردی بوده که با نصف روز بررسی به بانک رفته این مورد هم از آن جایی که اگر دیر شود شاید دیگر فایده‌ای برای شرکت‌ها نداشته باشد و به همین خاطر ما تیم مشخصی را این جا آماده کردیم و بررسی‌ها با مینیمم مراحل اداری و شرکت‌ها پیش ما یک رزومه و سابقه‌ای دارند به همین خاطر با مینیمم مراحل اداری ما سعی می‌کنیم این موارد انجام شود و من قول می‌دهم که مواردی که قرار است به بانک انجام شود با پیگیری‌های خود ما حتما به نتیجه می‌رسد و مواردی که از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری یا احیانا از منابع داخلی صندوق باشد قطعا در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود، چون اگر بیشتر از این طول بکشد شاید فایده‌ای نداشته باشد.

شاید خیلی جالب باشد اگر کسی از شنوندگان ما از زمره دارندگان شرکت‌های خلاقی دانش بنیانی باشند که احیانا پیش شما سابقه‌ای نداشته باشند، آن‌ها چه؟ از این اعتبار برخوردارند که بپیوندند و بهره‌مند شوند؟

خلیلی: قطعا، این که خدمت شما عرض کردم ما با یک مینیمم زمان بررسی می‌فرستیم خوب طبیعتا شرکت‌ها باید بیایند شرکت‌های دانش بنیانی که احیانا پیش ما سابقه‌ای ندارند با مراجعه به سایت فراگیر ما به نام غزال و به روز کردن اطلاعاتشان قطعا می‌توانند در زمره گیرندگان این سرویس قرار بگیرند.

 از زمان اجرایش هم می‌فرمائید؟

خلیلی: از امروز قرار است کلید بخورد.

منبع: خبرنگاران جوان

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا