سلامت و پزشکی هوشمند

تشخیص اوتیسم در کودکان به کمک هوش مصنوعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

به‌تازگی پژوهشگران موفق شده‌اند از طریق الگوریتم ماشینی هوش مصنوعی اوتیسم را در مراحل ابتدایی در کودکان شناسایی کنند و این موضوع کمک بزرگی به پزشکان در این خصوص خواهد بود.

به بیان مشروح‌تر، یک پژوهش جدید در  npj Digital Medicineتوانسته است با انجام یک کارآزمایی بالینی، نتایجی را به دست آورد که نشان‌دهنده وجود یک نرم‌افزار یادگیری ماشینی هوش مصنوعی (AI) در قالب یک دستگاه پزشکی (SaMD)  است که توانست اختلال طیف اوتیسم (ASD) را در کودکان خردسال ارزیابی و شناسایی نماید.

در حقیقت، اوتیسم یک اختلال در کل بدن است. اختلالی که بیماری‌های مشترکی از جمله اضطراب، افسردگی، نقص توجه، بیش فعالی، اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، اختلالات خواب، اختلالات گوارشی، مشکلات خوردن و تغذیه و تشنج را شامل می‌شود. طبق آمار به‌دست‌آمده از سازمان بهداشت جهانی (WHO) پسران چهار برابر بیشتر از دختران احتمال دارد به بیماری اوتیسم مبتلا شوند. همچنین این سازمان، تخمین می‌زند که در سراسر جهان از هر ۱۰۰ نفر کودک، یکی از اختلالات طیف اوتیسم رنج می‌برد. این آمار در حالی است که شبکه نظارت بر اوتیسم و ناتوانی‌های رشدی (ADDM) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا  (CDC)عنوان کرده است که از هر ۴۴ کودک هشت ساله آمریکایی، یک کودک بیماری اوتیسم دارد. این تحقیق در سال ۲۰۱۸ انجام گرفته است.

همچنین پژوهش‌ها عنوان کردند که یک نرم‌افزار در قالب یک دستگاه پزشکی به نام Cognoa ASD Diagnosis Aid ارزیابی شده است. این دستگاه پزشکی که از یادگیری ماشینی هوش مصنوعی بهره می‌برد، قادر است با استفاده از یک تلفن همراه برای مراقبان و همچنین پورتال‌هایی برای تجزیه و تحلیل ویدئو و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی فعالیت داشته باشد.

در واقع، الگوریتم یادگیری ماشین هوش مصنوعی برای طبقه‌بندی داده‌های معاینات مبتنی بر علائم اوتیسم توسط دنیس وال، دانشیار اطفال و علوم داده‌های زیست پزشکی استانفورد و بنیانگذار علمی  Cognoaایجاد شد. این الگوریتم ابتدا در آزمایشگاه دکتر وال توسعه داده شده است. طبقه‌بندی هوش مصنوعی دکتر وال بر اساس مطالعات او که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، حیرت‌آور بود. طبق این مطالعات که در مورد کودکان مشکوک به اوتیسم انجام گرفت، مشخص شد که ۹۲ درصد از کودکان، اوتیسم نداشتند!

به جرئت می‌توان گفت با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، ابزاری برای پزشکان در دسترس قرار گرفت که جان بیماران زیادی را نجات داد. از جمله این خدمات، تشخیص دادن کودک دارای اوتیسم بر اساس مشاهدات دست اول است.

در مراحل بعد، بر اساس مطالعات انجام‌شده در خصوص دستگاه پزشکی مجهز به هوش مصنوعی، مشخص شد که این دستگاه قادر است در تشخیص اختلال طیف اوتیسم (در کودکان بین سنین ۱۸ تا ۷۲ ماه) نیز به متخصصان پزشکی کمک کند و این تشخیص را ارزیابی نماید. تشخیص‌های علمی این دستگاه مجهز به هوش مصنوعی با تشخیص بالینی انسان بر اساس معیار‌های DSM-۵ مقایسه شد و چندین پزشک متخصص، نتایج درست آن را تأیید کردند.

مطالعات نشان داد که الگوریتم یادگیری ماشین هوش مصنوعی توانست از میان ۴۲۵ شرکت‌کننده مشکوک به بیماری اوتیسم، تشخیص دهد که ۳۲ درصد آن‌ها اوتیسم دارند یا اوتیسم ندارند. به عبارت دیگر، دستگاه پزشکی مجهز به هوش مصنوعی، پیش‌بینی کرد که ۹۸.۴ درصد کودکان، مبتلا به اوتیسم هستند و ۷۸.۹ درصد آن‌ها مبتلا به اوتیسم نیستند.

با توجه به گزارش اوتیسم اسپیکز در مطالعات اپیدمیولوژیک آمار و نتایج جالب‌توجهی به دست آمد:

۱- ۵۴ تا ۷۰ درصد از مبتلایان به اوتیسم حداقل به یک بیماری روانی مبتلا بوده‌اند.

۲- شایع‌ترین نشانه‌های روانی در میان افراد اوتیستیک، اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی است.

۳- ۳۰ تا ۶۱ درصد از افراد مبتلا به اوتیسم دارای بیش‌فعالی هستند که این مقدار بیشتر از حدود ۶-۷ درصد از جمعیت عمومی مبتلا به بیش‌فعالی از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا است.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا