پیشنهاد سردبیرگفت و گومقاله کسب و کار دیجیتالهوش مصنوعی

تعمیم نابرابری بواسطه توسعه هوش‌مصنوعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

با از بین رفتن میلیون‌ها شغل و شکاف درآمد بین نیروی کار متوسط و مهارت بالا بسیار زیاد خواهد شد و احتمالاً شرایطی پیش خواهد آمد که در بین تقسیم‌بندی‌های طبقاتی، دسته‌ای فناوری ممتاز را طراحی، آموزش و استفاده می‌کنند و الگوریتم‌ها را شامل می‌شوند.

بسیاری از افراد هنوز هم با شنیدن واژه هوش مصنوعی به ربات‌ها فکر می‌کنند و تصور می‌کنند که منظور از هوش مصنوعی همان ربات‌های بی احساسی هستند که برای انجام راحت تر کارها طراحی شده‌اند و قرار است در آینده جای انسان‌ها را بگیرند. مسئول این نوع تفکر فیلم‌های علمی و تخیلی است، اما واقعیت با آنچه که تصور می‌شود، تفاوت دارد.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

هوش مصنوعی که امروزه از آن یاد می‌شود در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. البته این قابلیت تفکر با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم تا حد زیادی تفاوت دارد، اما در حقیقت سعی دارد تا از آن تقلید کند. امروزه شاید هوش مصنوعی به آن شکلی که تصور می‌کنیم وجود نداشته باشد، اما باز هم بسیاری از کارهایی که روزانه مانند جستجوی اینترنت یا گشت و گذار در صفحات شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهیم ناشی از هوش مصنوعی است. برای بررسی بیشتر این موضوع با سینا تفنگچی، پژوهشگر حوزه رسانه و تکنولوژی‌های نوین گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آینده هوش مصنوعی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هوش مصنوعی تقریباً بر هر صنعت و هر انسانی تأثیر می‌گذارد. این فناوری باورنکردنی، موارد مفید و سؤال‌برانگیزی را وارد زندگی ما کرده است و در دو دهه آینده تأثیرات بیشتری ایجاد خواهد کرد. به گفته ری کورزویل، یکی از مشهورترین آینده‌پژوهان، هوش کامپیوترها تا سال ۲۰۲۹ از هوش انسان برخوردار خواهد شد. وی می‌گوید: سال ۲۰۲۹ زمانی است که هوش مصنوعی در یک آزمون تورینگ معتبر قبول شود به سطح هوش انسانی برسد.

هوش مصنوعی تا چه اندازه باتولیدات صنعت سینما در این مورد شباهت دارد؟

فیلم‌هایEx Machina ، Transcendence و Her جنبه تاریک هوش مصنوعی در آگاهی انسان را نشان می‌دهند و دانشمندان، سیاستمداران و فناوران روی آن حساس شده‌اند این در حالی است که هوش مصنوعی نه‌تنها وضعیت مردمی را بهبود خواهد بخشید بلکه باعث پیشرفت‌های اساسی در قرن حاضر می‌شود.

هوش مصنوعی چه تأثیری در علم پزشکی دارد؟

در حال حاضر از هوش مصنوعی در علم پزشکی استفاده می‌شود تا به بهبود ژنتیک، محیط و سبک زندگی فرد برای پیشگیری یا درمان بیماری خاصی کمک کند. درمان‌های دیجیتال، داروهای طراحی‌شده و تشخیص بهتر باعث شده است که درمان‌ها مقرون به‌صرفه‌تر، در دسترس‌تر و دقیق‌تر باشند و انسان زندگی طولانی و سالم‌تری را پیش رو داشته باشد.

آیا هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی کاربرد دارد؟

بله، هوش مصنوعی در انجام وظایف مربوط به شناخت الگو بسیار عالی کار می‌کند. وقتی صحبت از پیش‎‌بینی و برنامه‌ریزی در هنگام پرواز مطرح می‌شود اتومبیل‌های مدرن از انسان بهتر عمل می‌کنند هرچند تا پیش از سال ۲۰۳۵ دسترسی به این فناوری غیرممکن است. پیش‌بینی می‌شود که با استفاده از اتومبیل‌های خودمختار، سوانح رانندگی مهلک به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و مرگ ناشی از خطای راننده به خاطره‌ای تبدیل می‌شود.

دستیار مجازی هوش مصنوعی چیست؟

دستیارهای مجازی هوش مصنوعی مانند سیری، الکسا، بیکسبی و سایر برنامه‌هایی که از پردازش زبان طبیعی برای درک و انجام وظایف محوله توسط انسان استفاده می‌کنند زندگی را آسان‌تر کرده و استفاده‌پذیری هرچه بیشتری را به وجود آورده اند. این دستیاران مجازی می‌توانند در صورت اتصال به ربات‌ها نقش مهم‌تری در زندگی بشری ایفا کنند.

پیش‌بینی شما از توسعه هوش مصنوعی در افزایش تسهیلات به انسان‌ها چیست؟

استفاده گسترده از رابط‌های مغز و ماشین باعث گسترش هوش انسان می‌شود و انسان توانایی حل بسیاری از مسئله‌های پزشکی ازجمله معلولیت، نابینایی و اعتیاد را پیدا می‌کند. استفاده از موارد قابل کاشت برای برنامه‌ریزی مجدد زیست‌شناسی انسان به ما امکان ارتقای خود در چند سال آینده را می‌دهد.

آیا هوش مصنوعی محدودیت‌هایی را برای زندگی انسان‌ها به وجود آورده است؟

بله، استفاده گسترده از هوش مصنوعی توسط شرکت‌های بزرگ فناوری موجب از بین رفتن حریم خصوصی شده است. سیستم اعتباری اجتماعی چین این نظارت را نه‌تنها به دنیای دیجیتال، بلکه به تمام جنبه‌های زندگی گسترش داده و در مورد رفتار و قابل‌اعتماد بودن شهروندان قضاوت کرده و کنترل شدید بر جمعیت را اعمال می‌کند.

آیا هوش مصنوعی در جنگ کاربرد داد؟

بله، در جنگ بزرگ بعدی، هوش مصنوعی می‌تواند عامل تعیین‌کننده برد و باخت در جنگ‌ها باشد. با استفاده از وسایل نقلیه زیر آب بدون سرنشین، مجموعه دستگاه‌های رباتیک هوشمند، هواپیماهای بدون سرنشین، ربات‌ها و موشک‌های هدایت دقیق، برتری جنگ مدرن توسط فناوری تعیین می‌شود. در این شرایط، ربات‌ها به‌مراتب سریع‌تر، قوی‌تر، دقیق‌تر و بسیار بهتر از انسان‌ها عمل می‌کنند و می‌توانند جایگزین سربازها شوند.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین مشاغل مختلف باشد؟

بله، گیب دالپورتو تخمین زده است که تا سال ۲۰۳۰ یک میلیارد نفر به دلیل رشد هوش مصنوعی، شغل خود را از دست خواهند داد و همه‌گیری کووید -۱۹ نیز به تسریع این روند کمک کرده است. متأسفانه این روند تکنولوژیک اجتناب‌ناپذیر است و احتمالاً ضمن افزایش نابرابری، در دست گرفتن قدرت توسط جامعه کوچک‌تری را نیز شامل می‌شود.

آیا توسعه هوش مصنوعی باعث گسترش نابرابری می‌شود؟

بله، با از بین رفتن میلیون‌ها شغل و شکاف درآمد بین نیروی کار متوسط و مهارت بالا بسیار زیاد خواهد شد و با توجه به اعلام سازمان ملل، «۷۱ درصد از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که در شرایط نابرابر به سر می‌برند» احتمالاً شرایطی پیش خواهد آمد که در بین تقسیم‌بندی‌های طبقاتی، دسته‌ای فناوری ممتاز را طراحی، آموزش و استفاده می‌کنند و الگوریتم‌ها را شامل می‌شوند. حتی اگر هوش مصنوعی نتواند موجودیت بشر را تهدید کند بازهم باید برای استفاده هرچه مطلوب‌تر از آن در مسیر قانون‌گذاری و هدایت مطلوب چشمانی باز داشته باشیم.

منبع: ایمنا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا