اتریوممقاله ارز دیجیتال

اتریوم کلاسیک چیست و تفاوت آن با اتریوم دارد؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

این مقاله به بررسی تفاوت اتریوم با اتریوم کلاسیک می‌پردازد و در خصوص ویژگی‌های خاص‌ آن‌ها، اطلاعاتی مفید ارائه می‌کند.

همین چند سال پیش بود که با بروز دو دستگی در جامعه اتریوم، رمزارز جدیدی‌ به نام اتریوم کلاسیک معرفی شد؛ ارزی بر پایه اتریوم، اما با چهره‌ای بهینه‌تر. احتمالا برای شما هم مانند خیلی از افراد سوال شده که تفاوت این ارز با اتریوم چیست؟ در جواب این سوال باید اشاره کنیم که این دو ارز از ویژگی‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر برخوردار بوده و به دلیل تفاوت عرضه کل، الگوی اجماع، مارکت کپ و… اهمیت مجزایی پیدا می‌کنند.

با اینکه اتریوم با داشتن عرضه نامحدود، از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و بخش‌ بیشتری از بازار را تشکیل می‌دهد، اما این اتریوم کلاسیک است که به جنگ با پادشاه رمز ارزها یعنی بیت کوین رفته است. این مقاله به بررسی تفاوت اتریوم با اتریوم کلاسیک می‌پردازد و در خصوص ویژگی‌های خاص‌ آن‌ها، اطلاعاتی مفید ارائه می‌کند؛ پس اگر به رمز ارزها علاقه‌مند هستید، این مقاله را بخوانید.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در ارزدیجیتال

اتریوم چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

در سال ۲۰۱۴ بود که یک برنامه‌نویس به اسم ویتالیک بوترین که علاقه‌ فراوانی به تکنولوژی بلاک چین و رمز ارزها داشت، پلتفرمی به اسم اتریوم را ایجاد کرد؛ اتریوم که به عنوان یک بلاک چین جدید طراحی شده بود، برخلاف بیت کوین با هدف غیرمتمرکز کردن ابعاد زندگی بشر فعالیت خود را آغاز کرد و توانست در مدت کوتاهی به محبوبیت فراوانی برسد. جالب است بدانید که اتریوم برای پیاده‌سازی هدف اصلی‌اش، از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند؛ در این قراردادها، جایگاه هر گونه واسطه و شخص سومی حذف شده و هر معامله‌ای به صورت شفاف انجام می‌شود.

ارز دیجیتال اتریوم با پیروی از قراردادهای هوشمند و غیر متمرکزسازی آن‌ها، توانست تحولی در صنعت رمز ارزها ایجاد کند و به ارزش و جایگاه مناسبی برسد. شما با استفاده از شبکه اتریوم می‌توانید به خرید و فروش کالا، انتخابات، بازارهای پیش‌بینی، بیمه و … بپردازید و دیگر نگران اعتمادسازی میان دو طرف قرارداد نباشید. چندین سال است که این ارز دیجیتال جایگاه دوم در میان رمز ارزها را پیدا کرده و همواره در حال رقابت با بیت کوین است. با وجود پیشرفت‌های گسترده این ارز دیجیتال، چه اتفاقی باعث ایجاد دو دستگی در جامعه اتریوم شده است؟

سقوط اتریوم با هک شدن، پلتفرم دائو

قبل از بررسی تفاوت‌های اتریوم با اتریوم کلاسیک، خالی از لطف نیست که نگاهی بر سقوط دائو و خلق شدن اتریوم کلاسیک داشته باشیم. The DAO را می‌توان به عنوان یکی از محبوب‌ترین صندوق‌های پوشش ریسک مبتنی بر اتریوم معرفی کرد که از فعالیتی غیرمتمرکز برخوردار است.

جالب است بدانید که این پلتفرم تنها در ماه اول خود توانست بیش از ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کند؛ اما این محبوبیت ماندگار نبود و در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۶ توسط یک هکر ناشناس مورد حمله قرار گرفت. این هکر که به یکی از مشکلات امنیتی دائو نفوذ کرده بود، توانست ۵۰ میلیون دلار از این صندوق سرقت کند.

پس از انتشار خبر هک شدن این پلتفرم، مارکت کپ کل بازار رمزرازها، تنها در عرض چند روز با سقوط عظیمی روبه‌رو شد و ارزش آن از ۱۵ میلیارد دلار به ۱۱ میلیارد دلار کاهش یافت. وجود خلاء امنیتی‌ پیش پا افتاده که هر فردی با مهارت‌های فنی پایه توانایی نفوذ به آن را دارد، آسیب‌پذیری سیستم دائو را به تصویر می‌کشید و ابعاد غیرمتمرکز اتریوم را زیر سوال می‌برد. 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در زمان خروج سرمایه‌گذاران از دائو، فرآیندی که تابع تقسیم معرفی می‌شود، روزنه‌ای در امنیت کل سیستم ایجاد می‌کرد؛ با بروز همچنین روزنه‌ای، هر هکری می‌توانست تنها به جای ارسال درخواست ساده استرداد وجه، یک تابع بازگشتی را اجرا کند که از ویژگی تکرار درخواست قبل از ثبت تراکنش اولیه در بلاک چین، برخوردار باشد.

 در پی این ضعف امنیتی، جامعه فعال دائو از بروز این فاجعه خشمگین شدند و از ویتالیک بوترین، خواستار راه‌حلی مناسب شدند؛ ویتالیک بوترین هم در نهایت تسلیم شرایط به‌وجود آمده شد و هر تراکنش‌ انجام‌شده پس از این حمله را برگشت زد.

خلق شدن اتریوم کلاسیک

پس از بروز فاجعه سال ۲۰۱۶، بازگردانی شبکه اتریوم بی‌سابقه بود و پایه اساسی بلاک چین یعنی برگشت‌ناپذیری تراکنش‌ها را نقض می‌کرد. با اینکه هک‌ این پلتفرم با تاثیرات فاجعه‌باری همراه شد، اما باعث بروز ایده ساخت هارد فورک برای اتریوم را مطرح کرد؛ با روی میز آمدن این ایده، تیمی از توسعه‌دهندگان گردهم‌ آمدند و این مفهوم را بیش از پیش گسترش دادند. در آنجا بود که اتریوم کلاسیک برای اولین بار متولد شد.

به وجود‌ آورندگان این زنجیره، تنها پس از یک هفته راه‌اندازی وبسایت رسمی، توانستند این ارز دیجیتال را با نام ETC در برخی از صرافی‌ها لیست کنند و خبر از به‌ رسمیت رسیدن زنجیره‌ای جدید، در بازار رمزارز را دادند.

نگاهی بر تفاوت و شباهت‌های اتریوم کلاسیک با اتریوم

با اینکه اتریوم کلاسیک بر پایه زنجیره اتریوم طراحی شده و از ویژگی‌های یکسانی برخوردار است، اما در زمینه‌های گوناگونی مانند محدودیت عرضه، تغییر ناپذیری و …با یکدیگر تفاوت پیدا می‌کنند. ما در ادامه این بخش در کنار شباهت‌های این دو ارز دیجیتال، به تفاوت میان آن دو هم می‌پردازیم و با آن‌ها آشنا می‌شویم. 

تفاوت در تغییر ناپذیری

اتریوم به عنوان پلتفرمی فعالیت می‌کند که دسترسی برای تغییر و تعدیل‌سازی تراکنش‌ها را می‌دهد؛ این در صورتی است که در اتریوم کلاسیک، تراکنش‌ها تغییرناپذیر بوده و هیچ کسی قادر به دستکاری تراکنش‌ها در تاریخچه بلاک چین نیست.

تفاوت در میزان عرضه

از دیگر نکات متفاوت میان این دو رمزارز، می‌توان به میزان عرضه متفاوت آن‌ها اشاره کرد؛ اتریوم با این وجود که از قابلیت تولید بی‌نهایت توکن برخوردار بوده، اما دارای یک محدودیت ۴.۵ درصدی رشد تعداد توکن‌های تولیدی است. در طرف دیگر در اتریوم کلاسیک، تعداد توکن‌های آن ۲۳۰ میلیون در نظر گرفته شده و برای همیشه محدود است.

تشابه در تمرکززدایی

هر دو ارز دیجیتال اتریوم و اتریوم کلاسیک به عنوان یک پلتفرم غیر متمرکز طراحی‌ شده‌اند تا هیچگاه توسط یک گروه و واحد خاص اداره نشوند.

تشابه در قرارداد هوشمند

جالب است بدانید که هم ارز اتریوم و هم اتریوم کلاسیک، با اسمارت کانترکت‌ها سروکار دارند. قراردادهای هوشمند برای پیاده‌سازی، نیاز به برخورداری از شرایط خاص و زمان تعیین شده هستند. 

تشابه در ناشناسی

تراکنش‌های اتریوم کلاسیک برخلاف اتریوم قابلیت تغییر ندارد؛ اما هر دوی این شبکه‌ها نوعی استارتاپ بر پایه ناشناسی معرفی می‌شوند. در این بلاک چین‌ها، کلیدهای عمومی یک تراکنش همواره در دسترس است، اما خبری از نام و دیگر جزئیات شخصی نیست. این نوع طراحی اتریوم‌ها، اطلاعات کاربران خود را تضمین می‌کند.

تشابه در دیفای

در کنار اسمارت کانترکت‌ها، هر دوی این شبکه‌ها توانایی پشتیبانی از ماشین مجازی اتریوم و دیگر برنامه‌های غیرمتمرکز را داشته و تراکنش‌هایی امن را به وجود آورده‌اند. 

کلام آخر

در این مطلب با ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک آشنا شدید و تفاوت‌های گسترده آن با اتریوم بررسی شد. حال با وجود بررسی تفاوت و تشابه‌ این دو شبکه، این به شما بستگی دارد که کدام رمزارز را برای استفاده انتخاب می‌کنید. همچنین امکان خرید اتریوم کلاسیک از صرافی در ایران فراهم است. امید می‌رود که مطالب اشاره شده مفید واقع شده و ابهامات شما در خصوص اتریوم کلاسیک را رفع کرده باشند؛ اگر سوالی ذهنتان را درگیر کرده است، فراموش نکنید آن را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: آبان تتر

  • اتریوم کلاسیک چیست و تفاوت آن با اتریوم دارد؟

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا