بیت‌کوینتحلیل ارز دیجیتال

تقاطع صعودی روی نمودار بیت کوین و فانتوم؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

درگیری بین نیروهای نظامی روسیه و اوکراین در این مدت باعث ایجاد نوسانات قیمتی در بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال شده است. روز گذشته پوتین «نیروهای بازدارنده دارای سلاح هسته‌ای» روسیه را به حالت آماده‌باش درآورد که در نوع خود می‌تواند خبر بسیار بدی باشد. از سوی دیگر اما، خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه قرار است مذاکرات میان دو کشور برای برقراری آتش‌بس از امروز آغاز شود؛ حرکتی که می‌تواند به پایان درگیری‌ها در خاک اوکراین منجر شود.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۵، آذر ماه۱۴۰۰

جنگ میان روسیه و اوکراین توجه جامعه ارز دیجیتال را هم به خود جلب کرده، چراکه دولت اوکراین واریز ارزهای دیجیتال را به‌عنوان یکی از روش‌های حمایت از این کشور معرفی کرده است. برخی از کاربران اوکراینی فضای مجازی گفته‌اند کارت‌های اعتباری آنها از کار افتاده است و نمی‌توانند از حساب بانکی خود پول برداشت کنند. بخشی از آنها می‌گویند ارزهای دیجیتال تنها شکلی از پول هستند که همچنان به آن دسترسی دارند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید

با اینکه برخی از تحلیلگران می‌گویند بیت کوین احتمالاً کف قیمتی خود را پیدا کرده است،‌ آخرین گزارش‌های مربوط به بازارهای مشتقه نشان می‌دهد که همچنان برای مشخص‌کردن کف‌های قیمتی زود است. علاوه بر این، داده‌های مربوط به بازار قراردادهای آتی (Futures) اتریوم هم چندان صعودی به نظر نمی‌رسند.

تغییرات کوتاه‌مدت قیمت به‌شدت تحت‌تأثیر تحولات میان روسیه و اوکراین است؛ اما برای آگاهی بیشتر از موقعیت‌های معاملاتی این هفته، باید نگاهی به نمودار ۵ ارز منتخب بازار بیندازیم.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین پس از بازیابی از کف ۳۴٬۳۲۲ دلاری روز ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، دو روز بعد در ۲۶ فوریه (۷ اسفند) به میانگین‌های متحرک روی نمودار (میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه و نمایی ۲۰ روزه) رسید؛ جایی که در آن فروشندگان فعال هستند و در مسیر قیمت مقاومت ایجاد می‌کنند. نکته مثبت این است که خریداران فعلاً تسلیم نشده‌اند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نمودار قیمت بیت کوین (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

شیب میانگین‌های متحرک روی نمودار خنثی و شاخص قدرت نسبی (RSI) در حال نزدیک‌شدن به محور میانی است؛ موضوعی که نشان می‌دهد خریداران در تدارک یک اصلاح صعودی دیگر هستند. اگر خریداران در ادامه بتوانند قیمت را به بالای میانگین‌های متحرک برسانند، بیت کوین در مرحله بعدی با مقاومتی در سطح ۴۵٬۸۲۱ دلار مواجه خواهد شد؛ محدوده‌ای که رسیدن به آن فروشندگان بازار را تحریک خواهد کرد.

از سوی دیگر، اگر قیمت پس از برخورد با این میانگین‌های متحرک به سمت پایین حرکت کند، باید منتظر تثبیت قیمت جایی بین ۳۹٬۶۰۰ تا ۳۶٬۲۵۰ دلار باشیم. شکسته‌شدن حمایت این ناحیه نیز راه را برای اصلاح نزولی قیمت تا سطح ۳۲٬۹۰۰ دلار باز خواهد کرد.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نمودار قیمت بیت کوین (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

در نمای ۴ ساعته بازار، قیمت در محدوده باریک بین ۳۸٬۲۰۰ دلار تا ۳۹٬۶۰۰ دلار نوسان می‌کند. شیب صعودی میانگین متحرک نمایی (EMA) ۲۰ کندلی و حفظ موقعیت شاخص قدرت نسبی بالای محور میانی، نشان‌دهنده برتری نسبی خریداران است.

عبور و بسته‌شدن کندل قیمت بالای ۳۹٬۶۰۰ دلار می‌تواند بیت کوین را تا ۴۱٬۰۰۰ و سپس ۴۲٬۰۰۰ دلار بالا بکشد. با رسیدن قیمت به این سطح، فروشندگان بیش‌ از پیش مقاومت خواهند کرد.

اگر خریداران در عبور از ۳۹٬۶۰۰ دلار موفق نباشند ولی قیمت هم فاصله زیادی با این سطح نگیرد و سقوط عمیقی را تجربه نکند، به این معنی است که احساسات بازار از «فروش در اوج» به «خرید در کف» تغییر کرده است؛ مسئله‌ای که می‌تواند معامله‌گران را به ادامه‌داربودن این حرکت صعودی امیدوار کند.

از طرفی، سقوط و بسته‌شدن کندل قیمت پایین‌تر از ۳۸٬۲۰۰ دلار، به این معنی است که فشار فروش در سطح ۳۹٬۶۰۰ دلار شدید بوده و پس از آن می‌توان منتظر سقوط مجدد قیمت تا ۳۶٬۲۵۰ دلار بود.

لونا (LUNA)

شتاب صعودی قیمت لونا، توکن اصلی شبکه ترا (Terra)، پس از شکسته‌شدن مقاومت خط روند نزولی روی نمودار ۱ روزه، تشدید شد و حمایت خریداران، قیمت را در ۲۵ فوریه (۶ اسفند) به بالای ۷۰ دلار رساند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نمودار قیمت لونا (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

میانگین‌های متحرک در آستانه تشکیل یک تقاطع صعودی هستند و از طرفی، شاخص قدرت نسبی در ناحیه اشباع خرید قرار گرفته است. در مجموع می‌توان گفت بازار تحت‌کنترل خریداران است، اما این احتمال هم وجود دارد که قیمت در کوتاه‌مدت با اصلاحی جزئی یا نوسان محدود در بازه‌ای مشخص مواجه شود.

در صورت نزولی‌شدن بازار، خریداران در ۷۰ دلار قیمت را حمایت خواهند کرد و اگر فروشندگان در شکستن این سطح موفق ظاهر شوند، میانگین متحرک نمایی ۲۰ روز در ۶۰ دلار حمایت بعدی پیش روی قیمت خواهد بود. اگر قیمت پس از برخورد با هریک از این حمایت‌ها مجدداً به‌سمت بالا بازگشت، خریداران این شانس را خواهند داشت که لونا را به ۹۰ دلار برسانند؛ سطحی که فروشندگان احتمالاً با رسیدن به آن فعال‌تر می‌شوند. این را هم اضافه کنیم که این چشم‌انداز صعودی با شکسته‌شدن حمایت میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه بی‌اعتبار می‌شود.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نمودار قیمت لونا (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

همان طور که از نمای ۴ ساعته بازار پیداست، قیمت برای چند روز بین ۴۷ تا ۶۰ دلار در نوسان بود و پس از عبور قیمت از مقاومت این ناحیه، یک حرکت صعودی تازه در بازار آغاز شد. شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی کاملاً صعودی است و شاخص قدرت نسبی در ناحیه صعودی قرار دارد که یعنی خریداران بازار را در دست گرفته‌اند.

اگر در ادامه حمایت میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه حفظ شود، احتمال ادامه‌پیداکردن روند صعودی اخیر بیشتر می‌شود. پس از آن خریداران می‌توانند برای رسیدن به ۸۰ دلار تلاش کنند. البته این حرکت در ادامه در ناحیه بین ۸۴ تا ۸۷ دلار، با مقاومت فروشندگان مواجه خواهد شد. از طرفی، اگر در ادامه روند بازار نزولی شود و قیمت به زیر ۷۰ دلار سقوط کند، می‌توان منتظر اصلاح لونا تا سطح ۶۲ دلار بود.

اولنچ (AVAX)

اولنچ در طول چند روز گذشته در یک کانال نزولی در نوسان بوده است. کندل قیمت در تاریخ ۲۰ فوریه (۱ اسفند) به زیر میانگین‌های متحرک روی نمودار سقوط کرد، اما خریداران کمی بعد در ۲۵ فوریه (۶ اسفند) این سطح را پس گرفتند که نشان‌دهنده فعال‌شدن بخشی از معامله‌گران در کف‌های قیمتی است.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نمودار قیمت اولنچ (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

خریداران اکنون در تلاش‌اند قیمت را به نزدیکی خط روند بالایی کانال نزولی موجود در نمای ۱ روزه بازار برسانند. این مقاومت سطح مهمی است که باید آن را زیر نظر داشته باشیم، چراکه شکسته‌شدن آن می‌تواند تغییر محسوسی در روند کلی بازار اولنچ ایجاد کند. عبور از این سطح در واقع می‌تواند مقدمه‌ای برای جهش قیمت تا ۱۰۰ دلار باشد و اگر خریداران در مسیر خود متوقف نشوند، می‌توان برای رسیدن به ۱۲۰ دلار امیدوار بود.

از طرفی، اگر روند بازار در ادامه نزولی شود و قیمت از مقاومت این کانال فاصله بگیرد، باید منتظر سقوط اولنچ تا میانگین‌های متحرک روی نمودار باشیم. البته اگر قیمت پس از برخورد با میانگین‌های متحرک مجدداً بازیابی شود، احتمال شکسته‌شدن سقف کانال در ادامه بیشتر خواهد شد.

اگر قیمت در ادامه از مقاومت‌های پیش رو فاصله بگیرد و پس از سقوط از سطوح فعلی، حمایت ناحیه ۷۰ دلار از دست برود، این چشم‌انداز صعودی کاملاً بی‌اعتبار خواهد شد.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نمودار قیمت اولنچ (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

در نمای ۴ ساعته بازار اولنچ قیمت بین مقاومت ۸۳ دلاری و میانگین‌های متحرک در نوسان است. شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی خنثی است و شاخص قدرت نسبی هم در نزدیکی محور میانی قرار دارد؛ وضعیتی که نشان‌دهنده تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار است.

‌این تعادل می‌تواند در ادامه به‌نفع فروشندگان تغییر کند؛ البته به این شرط که حمایت سطح ۷۶ دلار شکسته شود. پس از آن باید منتظر سقوط قیمت تا ۷۳ دلار بود. از طرفی هم اگر در ادامه قیمت از سطوح فعلی بازیابی شود و خریداران بتوانند اولنچ را به بالای ۸۳ دلار برسانند، احتمالاً شتاب صعودی قیمت بیشتر می‌شود. این حرکت می‌تواند با جهش قیمت تا مقاومت‌های ۹۷ و ۱۰۰ دلاری همراه باشد.

کازماس (ATOM)

قیمت کازماس در تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند) از نزدیکی حمایت قدرتمند ۲۰ دلاری اصلاح صعودی جدیدی را آغاز کرده بود. این یعنی خریداران در تلاش هستند تا اعتبار کانال بین ۲۰ تا ۴۵ دلار را حفظ کنند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نمودار قیمت کازماس (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

خریداران در تاریخ ۲۶ فوریه (۷ اسفند) موفق شدند قیمت کازماس را به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۲۷ دلار برسانند و در حال حاضر هم در تلاش‌‌اند تا موقعیت خود را بالای این سطح حفظ کنند. شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خنثی است و شاخص قدرت نسبی هم بالای محور میانی قرار دارد. بنابراین می‌توان گفت خریداران در تدارک یک حرکت صعودی جدید هستند.

اگر خریداران در ادامه بتوانند از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ۳۱ دلار عبور کرده و موقعیت خود را بالای این سطح حفظ کنند، می‌توان به جهش قیمت تا ۳۷ دلار امیدوار بود. از سوی دیگر، اگر روند بازار در ادامه نزولی شود و قیمت مجدداً به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه سقوط کند، به این معنی است که فروشندگان با قدرت از مقاومت میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه دفاع می‌کنند. این احتمال وجود دارد که پس از آن قیمت تا ۲۴ دلار هم کاهش یابد.

در نمای ۴ ساعته بازار، خریداران قیمت را به بالای میانگین‌های متحرک و خط روند نزولی روی نمودار رسانده‌اند. شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی صعودی است و شاخص قدرت نسبی در ناحیه مثبت قرار دارد که نشان می‌دهد بازار در دست خریداران است.

اگر قیمت بتواند موقعیت خود را بالای خط روند نزولی روی نمودار حفظ کند، خریداران برای عبور از مقاومت‌های ۳۱ و ۳۴ دلاری تلاش خواهند کرد. از طرفی هم اگر روند بازار در ادامه نزولی شود و قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ کندلی سقوط کند، احتمال کاهش قیمت تا میانگین متحرک ساده ۵۰ کندلی بیشتر می‌شود.

فانتوم (FTM)

فانتوم چند ماهی است که در یک کانال بزرگ بین ۱.۲۴ تا ۳.۳۸ دلار در نوسان است. در تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند) قیمت پس از برخورد با حمایت کف کانال بازیابی شد که نشان می‌دهد خریداران بار دیگر در این سطح فعال شده‌اند.

تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال؛ ۵ ارزی که باید این هفته زیر نظر داشته باشید
نمودار قیمت فانتوم (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

جهش روزهای اخیر، فانتوم را به نزدیکی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روز در ۱.۸۲ دلار رسانده است که به‌عنوان یکی از مقاومت‌های قدرتمند پیش روی قیمت عمل می‌کند. اگر خریداران در ادامه بتوانند از این مقاومت عبور و موقعیت خود را بالای آن حفظ کنند، میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ۲.۱۸ دلار هدف بعدی بازار خواهد بود. شکسته‌شدن این مقاومت نیز می‌تواند راه برای جهش قیمت تا ۲.۶۰ دلار هموار کند.

از طرفی دیگر، اگر قیمت از سطوح فعلی به‌سمت پایین‌ حرکت کند، احتمالاً برای چند روز جایی بین میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و ۱.۲۴ دلار نوسان خواهد کرد. ۱.۲۴ کلیدی‌ترین حمایت قیمت در صورت نزولی‌شدن بازار است، چراکه اگر این مانع از میان برداشته شود، احتمالاً روند نزولی جدیدی در بازار آغاز خواهد شد.

همان طور که از نمای ۴ ساعته بازار فانتوم پیداست، میانگین‌های متحرک به‌تازگی یک تقاطع صعودی را پشت سر گذاشته‌اند که می‌تواند نشانه‌ای برای پایان روند نزولی کوتاه‌مدت قیمت باشد. قیمت اکنون بالای میانگین‌های متحرک قرار گرفته است و اگر بازگشتی را از این سطح آغاز کند به این معنی است که خریداران با رسیدن قیمت به کف فعال‌تر می‌شوند.

هدف بعدی خریداران عبور و حفظ موقعیت قیمت بالای خط روند نزولی روی نمودار خواهد بود و اگر همه چیز درست پیش برود، فانتوم این شانس را خواهد داشت که تا ۲.۱۴ و سپس ۲.۴۰ دلار رشد کند. از طرفی، اگر قیمت در ادامه به زیر میانگین‌های متحرک سقوط کند، اعتبار این چشم‌انداز صعودی از بین خواهد رفت و می‌توان این‌طور برداشت کرد که فروشندگان با جهش قیمت فعال‌تر می‌شوند.

منبع: ارزدیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا