رسانه دیجیتالکسب وکار هوشمند در جهان

شگرد ماسک برای جذب تولیدکنندگان محتوا توییتر

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

 ایلان ماسک، مالک توییتر به‌تازگی با انتشار یک توییت از تقسیم درآمد خود از تبلیغات این شبکه اجتماعی در بخش پاسخ‌های توییت‌ها با تولیدکنندگان محتوا خبر داد.

این در حالی است که چندی پیش شرکت املاک کالیفرنیا، مالک ساختمانی که مقر اصلی شرکت توییتر است، از کمپانی ایلان ماسک به‌خاطر عدم پرداخت اجاره‌ این ساختمان شکایت کرده است. هرچند ماسک از ابتدای خرید این شبکه اجتماعی، جنجال‌های زیادی را به پا کرد و تصمیمات هیجانی او تا جایی پیش رفت که باعث شد بیش از ۵۰۰تبلیغ‌کننده توییتر از زمان تصاحب این شرکت توسط ماسک، پرداخت هزینه برای تبلیغات در این شبکه اجتماعی را متوقف کنند.

شرایط پیش آمده سبب شد درآمد روزانه این شرکت تا ۱۷ ژانویه، به کمتر از ۴۰ درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته برسد. کاهش درآمد قابل‌توجه توییتر باعث شد دو هفته پیش ماسک با انتشار توییتی اعلام کند که توییتر در حال کار روی یک اشتراک جدید و گران‌تر برای سرویس توییتر بلو است.

رقابتی بر سر محتوا

با وجود اینکه ایلان ماسک از تقسیم درآمد توییتر با تولیدکنندگان محتوا خبر داده است، هنوز اطلاعات دقیقی درباره نحوه عملکرد او برای این کار در دسترس نیست. البته نکته قابل توجه آن است که کاربران برای به دست آوردن این درآمد باید مشترک سرویس توییتر بلو باشند؛ سرویسی که خرید اشتراک ماهانه‌اش برای کاربران ۸ دلار و اشتراک سالانه آن ۸۴ دلار هزینه دارد. با این همه اما هنوز معلوم نیست که تولیدکنندگان محتوا چگونه می‌توانند از توییت‌های خود درآمد داشته باشند.

اما با توجه به رابطه نه چندان مناسب توییتر با تبلیغ‌دهندگان، احتمالا درآمد نسبتا بالایی نصیب تولیدکنندگان محتوا نمی‌شود. بد نیست بدانید که کاربران تا قبل از این هم می‌توانستند از طریق قابلیت‌هایی مانند Tips و Super Follows، در توییتر درآمدزایی کنند و اشتراک‌گذاری درآمدهای تبلیغات راه جدیدی برای آنها به حساب می‌آید.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

این امکان جدید توییتر تنها به نفع کاربران نبوده و توییتر نیز سهم خود را از آن دریافت می‌کند؛ چرا که مالک این شبکه اجتماعی قصد دارد تا رقابت جدی‌تری با پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب، اینستاگرام و تیک‌تاک داشته باشد و از آنجا که تمام این شبکه‌ها از امکان مشابهی برای پرداخت هزینه به تولیدکنندگان محتوا بهره‌مند هستند، این اقدام جدید برای توییتر به‌شدت لازم بود. برای مثال یوتیوب در ازای دیده شدن بیشتر ویدئوها، به تولیدکنندگان محتوا مبلغی پرداخت می‌کند که این مبلغ به نسبت میزان دیده شدن ویدئوها و مدت زمان فعالیت کاربران و تعداد دنبال‌کنندگانشان در این پلتفرم متغیر است.

متا، شرکت مادر شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ نیز چندی پیش از امکان جدید خود برای تولیدکنندگان محتوا در اینستاگرام رونمایی کرد. بر اساس این طرح کاربرانی که در اینستاگرام تولید محتوا می‌کنند، قادر خواهند بود برای محتوای صفحه خود حق اشتراک ماهانه بگیرند و این‌گونه به درآمدزایی برسند.

اینستاگرام اعلام کرده بود که سرویس اشتراک اینستاگرام، به کاربران و تولیدکنندگان محتوا این قابلیت را می‌دهد تا ارتباط عمیق‌تری با دنبال‌کنندگان خود داشته باشند و همزمان با ارائه محتوای اختصاصی، درآمد بیشتری کسب کنند. تیک‌تاک نیز چند روش و ابزار داخلی را در پلتفرم خود برای درآمدزایی کاربران تعبیه کرده است.

ابزارهایی همچون «هدایای» مجازی یا صندوق تولیدکنندگان محتوا (Creator Fund) که بر اساس آن، به کاربرانی با حداقل ۱۰ هزار دنبال‌کننده و با میزان بازدید ۱۰۰ هزار برای ویدئوها در بازه زمانی ۳۰ روزه، مبالغی پرداخت می‌شود. یکی دیگر از راه‌های پرطرفدار کسب درآمد از تیک‌تاک، تبلیغ آهنگ‌ها در ویدئوهاست. بازاریاب‌های موسیقی و آهنگ به‌طور مداوم به کاربران تیک‌تاک مبالغی را پرداخت می‌کنند تا آهنگ مدنظر را تبلیغ و بتوانند آن را به اصطلاح وایرال کنند.

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسب‌وکار دیجیتال

البته تیک‌تاک در یکی از پست‌های وبلاگی خود نوشته بود که به کمک برنامه جدیدی با نام TikTok Pulse، تبلیغات مورد نظر در کنار ۴ درصد از ویدئوهای برتر در تیک‌تاک اجرا خواهند شد. تولیدکنندگان و ناشران محتوایی که در حال حاضر حداقل ۱۰۰ هزار دنبال‌کننده داشته باشند، این امکان را خواهند داشت تا در این برنامه افزایش درآمدی تیک تاک حضور داشته باشند. حالا توییتر نیز امیدوار است تا با تقسیم درآمد خود از تبلیغات کاربران بیشتری را جذب خود کند.

در سودای یک شبکه پرداخت

ایلان ماسک در حالی تصمیم گرفته است که درآمد تبلیغات این شبکه اجتماعی را با تولیدکنندگان محتوا تقسیم کند که هنوز اجاره ساختمانی را که مقر اصلی توییتر است، پرداخت نکرده. شرکت املاک کالیفرنیا، مالک ساختمانی که مقر اصلی شرکت توییتر است، از کمپانی ایلان ماسک به‌خاطر عدم پرداخت اجاره‌ای به مبلغ ۱۳۶هزار و ۲۵۰دلار شکایت کرده. این شرکت روز شانزدهم دسامبر به توییتر تذکر داده بود که اجاره معوقه خود را ظرف پنج روز پرداخت کند. اما عدم توجه به پرداخت اجاره باعث شد تا حالا کار به دادگاه بکشد.

به گزارش بلومبرگ، شرکت‌California Property Trust به‌دنبال عدم پرداخت اجاره طبقه سی‌ام ساختمان هارتفورد در شماره ۶۵۰ خیابان کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکو، از توییتر شکایت کرده و این شکایت، در دادگاه عالی شهرستان سان‌فرانسیسکو ثبت شده است.

البته ایلان ماسک از زمان به دست گرفتن سکوی رهبری این شبکه اجتماعی بارها برای کاهش هزینه‌ها گام‌های متفاوتی برداشته است. عدم پرداخت اجاره تنها به ساختمانی که مقر اصلی این شرکت است ختم نمی‌شود، نیویورک‌تایمز نیز پیش‌تر گزارش داده بود که این شرکت در چند وقت اخیر اجاره بسیاری از شعب خود در کشورهای مختلف را پرداخت نکرده است.

به‌نظر می‌رسد توییتر با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند، چرا که بیش از ۵۰۰ تبلیغ‌کننده توییتر از زمان رهبری سکوی ریاست این شرکت توسط ایلان ماسک در سال میلادی گذشته، پرداخت هزینه برای تبلیغات را متوقف کرده‌اند. این شرایط سبب شد درآمد روزانه این شرکت در ۱۷ ژانویه ۴۰ درصد کمتر از همین زمان مشابه در سال گذشته باشد. زوئه شیفر، گزارشگر نشریه «پلتفرمر» چندی پیش از کاهش ۴۰ درصدی درآمد توییتر نسبت به سال گذشته خبر داد.

با این حال توییتر به‌طور رسمی نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداد. از طرفی، گزارش مالی سالانه این شرکت نیز هنوز منتشر نشده است. خبری که توسط سایت خبری «اینفورمیشن» نیز منتشر شد، تصدیق‌کننده این موضوع است.

به گزارش این وب‌سایت خبری، به کارکنان تو‌ییتر اعلام شده است که از زمان‌ واگذاری مالکیت این شرکت به ایلان ماسک در ماه اکتبر، بیش از ۵۰۰ تبلیغ‌دهنده برتر این پلتفرم، تبلیغات خود را متوقف کرده‌اند. تبلیغات منبع اصلی درآمد توییتر است؛ چرا که بیش از ۹۰ درصد از درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۱ از این طریق به دست آمد.

با این همه مشتریان مهم این شبکه اجتماعی مانند آئودی و فایزر، پس از اتمام معامله ۴۴ میلیارد دلاری توییتر توسط ماسک، تبلیغاتشان را در این شبکه اجتماعی متوقف کردند. شرکت‌های بزرگ دیگر نیز که تبلیغاتشان را در این شبکه اجتماعی منتشر می‌کردند، در واکنش به اخراج هزاران نفر از کارمندان و ارائه سرویس پولی توییتر بلو که منجر به جعل هویت شرکت‌ها توسط کلاهبرداران شد، تبلیغاتشان را در این شبکه اجتماعی متوقف کردند.

با این همه ماسک دائما تصمیمات متفاوتی برای این شبکه اجتماعی می‌گیرد و به‌طور کلی از زمانی که ایلان ماسک مالک توییتر شد، این شرکت به‌دنبال راه‌های جدیدی برای افزایش درآمد خود بوده است؛ تا جایی که در گزارش جدید فایننشال تایمز، اعلام شد توییتر به‌دنبال دریافت مجوزهای لازم برای تبدیل‌ شدن به یک پلتفرم پرداخت است. آن‌طور که پیداست ماسک علاقه‌ دارد برای رقابت با اپل پی (Apple Pay) و پی‌پال (PayPal)، توییتر را به یک پلتفرم پرداخت تبدیل کند. بر اساس گزارش فایننشال تایمز، ماسک چند ماه گذشته نیز به برنامه‌های خود برای تبدیل توییتر به یک بانک مدرن و ورود به بازار پرداخت اشاره کرده بود.

او از این ایده بلندپروازانه به عنوان یک فرصت تحول‌ساز یاد کرد که با وجود آن کاربران می‌توانند در این شبکه اجتماعی پرداخت‌های مالی خود را انجام دهند. از آن زمان تاکنون، جزئیات بیشتری در مورد این طرح فاش نشده است، اما توییتر همچنان به‌طور فعالانه روی آن کار می‌کند.

در ادامه گزارش فایننشال تایمز اشاره شده بود که «استر کرافورد»، مدیر بخش مدیریت تولید تو‌ییتر، روی زیرساخت سرویس جدید کار می‌کند. علاوه‌ براین، گفته شد که ماسک می‌خواهد توییتر را به یک سوپر اپ تبدیل کند. شنیده‌ها و شایعات نشان می‌دهند پلتفرم پرداخت جدید تو‌ییتر ابتدا با ارزها و روش‌های پرداخت معمولی کار می‌کند، اما همان‌طور که انتظار می‌رود این شرکت در آینده برنامه‌هایی برای اضافه‌ کردن پشتیبانی از ارزهای دیجیتال دارد. بعضی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که برنامه ماسک برای تبدیل توییتر به یک شبکه پرداخت، اقدامی در راستای حمایت از ارز محبوبش «دوج کوین» باشد.

به‌طور کلی تصمیمات هیجانی اخیر ماسک باعث شده است توییتر متحمل خسارت‌های جبران‌ناپذیری شود. با این حال بلندپروازی‌های ماسک پایانی ندارد و مشخص نیست سرنوشت این شبکه اجتماعی محبوب چه خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا