توکن‌های غیر مثلی (NFT)

امروز با توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) چه می توانید بکنید؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

NFT مورد توجه گیمرها، هنرمندان، مصرف کنندگان لوکس و علاقه مندان به ارزهای دیجیتال قرار گرفته، با این حال استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض همچنان در حال گسترش است.

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT ها) که با نام “NFTs” نیز شناخته می شوند، دارایی های دیجیتال منحصر به فرد، غیرقابل تقسیم و بسیار کمیابی هستند که در بازی، هنر و تضمین اصالت کالاهای لوکس مفید واقع می شوند. از زمان موفقیت کریپتوکارنسی ها در اواخر سال ۲۰۱۷، استفاده از NFT ها به سرعت رشد نموده و عملکرد بلاک چین را در بخش هایی فراتر از امور مالی و رمزارز ثابت کرده است.

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) دارایی های دیجیتال منحصر به فرد و غیرقابل تقسیم هستند که در بلاک چین ها ایجاد می شوند. منحصر به فرد بودن هر NFT را می توان با برچسب منحصر به فرد آن اثبات کرد که با استفاده از کدهای رمزنگاری خاص ایجاد شده است و هیچ توکنی را نمی توان با توکن دیگری معاوضه کرد. به این ترتیب، NFT ها با دارایی های غیرقابل معاوضه مانند بیت کوین یا ارز های فیات مانند دلار آمریکا متفاوت می باشند. یک بیت کوین همیشه مانند هر بیت کوین دیگری در گردش است و به این ترتیب، واحدهای بیت کوین می توانند مبادله شوند.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در بلاک‌چین

اکثر NFT ها با استفاده از استاندارد توکن ERC – ۷۲۱ ساخته می شوند، یک شناسه سازگار با اتریوم که توسط توسعه دهندگان کریپتوکارنسی ایجاد شده است. از زمانی که کریپتوکارنسی ها برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ با فناوری توکن‌های غیرقابل تعویض به شهرت گسترده ای دست یافتند، صنعت NFT ها رشد قابل توجهی داشته است. در حال حاضر، پیدا کردن NFT ها در بازی، کلکسیون ها و هنر امری عادی به حساب می آید. NFT ها حتی برای اطمینان از اصالت (سابقه تاریخی مالکیت) کالاهای لوکس مورد استفاده قرار می گیرند. توکن‌های غیرقابل تعویض را می توان در بازارهای دیجیتال مانند OpenSea و Nifty Gateway نیز خرید و فروش و معامله کرد.

در اینجا مروری داریم بر نحوه استفاده از NFT ها و کارهایی که می توانید با آن ها انجام دهید:

دنیای کریپتوکیتی ها

پس از موفقیت کریپتوکیتی ها، تعدادی کپی از آن ها منتشر شد. امروزه NFT های مشهوری وجود دارند که می توانید آن ها را جمع آوری کنید.

کریپتوکیتی خود فراتر از یک پلتفرم جمع آوری دیجیتال تکامل یافت. کاربران کریپتوکیتی می توانند با اپلیکیشن های شخص ثالث برای شخصی سازی و بازی با گربه های دیجیتالی خود تعامل داشته باشند.

KittyHats : سرویسی که لباس ها و دیگر لوازم جانبی را برای شخصی سازی کریپتوکیتی های شما ارائه می دهد.

بازی مبارزه ای مشابه Magic: The Gathering که به موجب آن کریپتوکیتی ها امتیاز حمله و دفاع مشخصی دریافت می کنند و می توانند با دیگر بازیکنان مبارزه نمایند.

Kittyhelper.co : این پلتفرم به دارندگان کریپتوکیتی کمک می کند تا نحوه کار ژنتیک، آمار، قیمت گذاری و دیگر مکانیزم های بازی را با یکدیگر درک کنند. پارامترهای خاص نشان دهنده شانس بالاتر اشتراک گذاری کریپتوکیتی های کمیاب است که راهی برای کسب درآمد بیشتر با اجاره آن ها به کاربران دیگر می باشد.

NBA Top Shot : کریپتوکیتی ها با انجمن ملی بسکتبال (NBA) هم کاری کردند تا مجموعه ای از NFT ها را ایجاد نمایند که هایلایت های انیمیشنی از تاریخ بسکتبال، مانند پرتاب سه اشاره گر و دانک های دارای جاذبه را به نمایش می گذارند.

کاربرد NFT در بازی ها

امروزه یکی از موارد استفاده اصلی NFT ها، بازی است. پس از عرضه اولین بازی های بلاک چین به بازار، حالا توسعه دهندگان بازی های قدیمی مانند یوبی سافت در حال آزمایش این فناوری هستند.

تا دسامبر ۲۰۲۰، بازی های برتر مبتنی بر NFT عبارتند از:

Sorare : با مجوز رسمی ۱۰۰ باشگاه فوتبال، Sorare به شما اجازه می دهد NFT هایی را خریداری نمایید که نماینده بازیکنان حرفه ای فوتبال هستند و می توان از آن ها برای انجام بازی های فانتزی در برابر دیگر کلکسیونرها استفاده کرد.

Decentraland : Decentraland یک دنیای واقعیت مجازی شبیه به The Sims یا Second Life است. ساکنین Decentraland توکن های ERC – ۷۲۱ به نام LAND را می خرند، می فروشند و مبادله می کنند و از یک توکن ERC – ۲۰ به نام MANA برای خرید دیگر آیتم های موجود در جهان استفاده می نمایند. در داخل Decentraland، برنامه های هنری، بازی ها و رویداد های تخصصی وجود دارد که کاربران می توانند در آن ها شرکت کنند.

Gods Unchained : Gods Unchained یک بازی کارتی نوبتی است. کارت های NFT شخصیت ها، موجودات، رویدادها و قدرت های مختلفی را به تصویر می کشند که می توان از آن ها برای بازی یک به یک در برابر حریف استفاده کرد.

My Crypto Heroes : یک بازی نقش آفرینی چند نفره، My Crypto Heroes NFT های شخصیت ها و دیگر آیتم های درون بازی را منتشر می کند. بازیکنان شخصیت های خود را از طریق مبارزات و جستجوها ارتقا می دهند.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کاربرد NFT در هنر دیجیتال

NFT ها مزایای متعددی برای هنرمندان و کلکسیونرهای دیجیتال فراهم می کنند. پیش از NFT ها، ناتوانی در تایید اصالت هنر دیجیتال، این صنعت را برای درآمدزایی به چالش می کشید. اکنون، فناوری  بلاک چین می تواند هنر دیجیتال منحصر به فردی را در قالب NFT ها ردیابی کند و همچنین می تواند منشا، اصالت و کمیابی آن را تایید کند.

برخی از محبوب ترین مارکت های هنری NFT عبارتند از SuperRare، Nifty Gateway، Assassin’s Creed Origin و MakersPlace. جریان اصلی دنیای هنر نیز مورد توجه قرار گرفته است. حراجی هنری کریستی نیویورک به تازگی اولین اثر هنری NFT خود را که یک تابلو دایره ای با ۳۰۰ هزار رقم کد بیت کوین می باشد و به موقعیت جغرافیایی و زمان روز واکنش نشان می دهد، به قیمت ۱۳۱,۲۵۰ دلار آمریکا به فروش رسانده است.

کاربردهای دیگر:

داشتن نام دامنه مناسب می تواند به معنای افزایش ترافیک وب سایت شما و در نتیجه افزایش سود باشد. دامنه ها کمیاب هستند و خرید دامنه مناسب اغلب پرهزینه و زمان بر است. لینک کردن یک دامنه به یک NFT تاریخچه ای تغییرناپذیر از سفر آن برای اهداف ردیابی ایجاد می کند. همچنین خرید، فروش و تجارت یک دامنه را بدون هیچ واسطه ای آسان تر می نماید. علاوه بر این، دامنه های NFT می توانند به راحتی به دیگر سیستم های NFT وصل شوند. به عنوان مثال، سرویس نام اتریوم (ENS) و دامنه های غیرقابل توقف دو ارائه دهنده دامنه های مرتبط با NFT ها هستند.

جعل، مشکلی است که اغلب تولیدکنندگان کالاهای مصرفی با آن مواجه هستند. انتظار می رود تاثیر جهانی کالاهای تقلبی تا سال ۲۰۲۲ به ۴.۲ تریلیون دلار برسد. مشتریان می خواهند بدانند که کلاه، کیف پول یا الماس کمیابی که خریداری کرده اند معتبر است. اشیا دنیای واقعی مرتبط با NFT ها راهی برای ردیابی چرخه عمر و سفر آیتم و تایید اصالت آن ارائه می دهند. لویی ویتون به همراه برنده ای دیگر در شرکت LVMH و متخصص الماس De Beers در حال آزمایش NFT ها برای حل این مشکل هستند.

با رشد صنعت NFT، توسعه دهندگان به دنبال بهبود استاندارد توکن ERC – ۷۲۱ و ارائه انعطاف پذیری بیشتر به کارآفرینان هستند. به عنوان مثال ERC – ۱۱۵۵ استانداردی است که به یک قرارداد هوشمند واحد اجازه می دهد تا چندین نوع توکن از جمله توکن‌های غیرقابل تعویض، توکن های غیرقابل تعویض و توکن هایی که بین هر دو طبقه بندی قرار می گیرند را مدیریت کند.

NFT ها موارد استفاده از بلاک چین را در بخش های تجاری به مراتب فراتر از امور مالی گسترش داده اند و در عین حال برای طیف متنوعی از گیمرها، هنرمندان، مصرف کنندگان لوکس و علاقه مندان به ارز های دیجیتال جذاب هستند. فضای NFT تازه در حال رسیدن به مرحله پذیرش اولیه خود است و توکن‌های غیرقابل تعویض این پتانسیل را دارند که با معرفی کمیابی دیجیتال قابل اثبات مبتنی بر شی، رابطه ما با دنیای دیجیتال را به شدت تغییر دهند.

منبع: آکوچین

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا