تحلیل ارز دیجیتالکاربرد بلاک‌چین

توکن‌های متاورسی در یک سال گذشته ۴۰۰ درصد بازدهی داشته‌اند؛ میم کوین‌ها و آلت کوین‌ها در ضرر شدید

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
کوثر ایزک شیریان

داده‌های تازه نشان می‌دهند که توکن‌های متاورسی و همچنین ارزهای وابسته به صرافی‌ها در یک سال گذشته عملکرد بسیار بهتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال داشته‌اند. این در حالی است که میم کوین‌ها و بیشتر آلت کوین‌های مطرح در این مدت به‌طور متوسط بیش از ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

به گزارش کوین تلگراف، توکن‌های متاورسی در بازار نزولی فعلی، عملکرد بسیار بهتری نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال داشته‌اند و به‌طور متوسط در طول یک سال (۳۶۵ روز) گذشته حدود ۴۰۰ درصد رشد کرده‌اند.

گزارش جدید صرافی کراکن (Kraken) و همچنین آمارهای وب‌سایت کوین‌گکو (CoinGecko) از وضعیت بازار در ماه مه (اردیبهشت)، نشان می‌دهد که توکن‌های دیسنترالند، سندباکس، اکسی‌ اینفینیتی و استپن (STEPN) در ۳۶۵ روز گذشته به‌ترتیب ۴۱، ۴۷۰، ۵۱۱ و ۷۴۶ درصد رشد کرده‌اند. از این توکن‌ها عمدتاً در پرداخت کارمزد، خرید زمین‌های مجازی و مشارکت در تصمیمات حاکمیتی پلتفرم‌های متاورسی استفاده می‌شود.

بعد از توکن‌های متاورسی، توکن‌های وابسته صرافی‌های ارز دیجیتال بیشترین سود سالانه را به دست آورده‌اند و به‌طور میانگین ۶ درصد رشد کرده‌اند. تمام ارزهای دیجیتال دیگر در این دوره زمانی عملکرد منفی داشتند. برای مثال، در این مدت قیمت بیت کوین ۱۳ درصد کاهش یافته و توکن‌های مربوط به حوزه دیفای (DeFi) هم به‌طور میانگین ۷۲ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

توکن‌های متاروسی در یک سال گذشته ۴۰۰ درصد بازدهی داشته‌اند؛ بیت کوین و آلت کوین‌ها در ضرر شدید
سود یا زیان انواع ارزهای دیجیتال در ۳۶۵ روز گذشته.

بازی‌های مبتنی بر بلاک چین که از توکن‌های غیرمثلی (NFT) استفاده می‌کنند و نیز پلتفرم‌های متاورسی در سال ۲۰۲۲ بسیار محبوب بوده‌اند. داده‌های پلتفرم دَپ‌ریدر (DappRadar) نشان می‌دهد علی‌رغم روند نزولی بازار ارز دیجیتال، تعداد کاربران روزانه این بازی‌ها همچنان حدود یک میلیون نفر است.

گزارش کراکن نیز نشان می‌دهد هرچند در ماه مه (اردیبهشت) تعداد کاربران فعال این پروژه‌ها ثابت بوده، حجم معاملات روزانه بازار NFTها حدود ۸۷.۱ درصد کاهش یافته است.

از طرفی، بازدهی تمام ارزهای دیجیتالی که کراکن بررسی کرده (ازجمله توکن‌های متاورسی و توکن‌های مربوط به صرافی‌ها) در ۳۰ و ۹۰ روز گذشته منفی بوده است. در ۳۰ روز گذشته، توکن‌های متاورسی با سقوط ۴۲ درصدی بیشترین ضرر را به معامله‌گران ارزهای دیجیتال رساندند و با ۱۷۳ درصد نوسان، پرنوسان‌ترین دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شوند.

با وجود روند نزولی کوتاه‌مدت توکن‌های متاورسی، سرمایه زیادی وارد این بخش شده است. گزارش‌های دَپ‌ریدر از سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که در این مدت ۲.۵ میلیارد دلار برای حمایت از بازی‌های مبتنی بر بلاک چین و پروژه‌های متاورسی جمع‌آوری شده است.

بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاران در این چند ماه اشتیاق زیادی برای حمایت از بازی‌های مبتنی بر بلاک از خود نشان داده‌اند؛ چراکه ۵۲ درصد از کل فعالیت‌های بلاک چینی، با این بازی‌های غیرمتمرکز در ارتباط بوده است.

جهت مشاهده ودانلود فایل pdf ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

دَپ‌ریدر در این باره گفته‌ است: با این سرعت، پروژ‌ه‌های مبتنی بر ایده «بازی برای کسب درآمد» و همچنین پلتفرم‌های متاورسی در سال جاری می‌توانند ۱۰ میلیارد دلار به ارزش خود اضافه کنند تا آینده این صنعت را شکل دهند.

توکن‌های وابسته به شبکه‌های لایه اولی مثل سولانا و کاردانو نیز در ۹۰ روز گذشته ضرر زیادی به سرمایه‌گذاران خود وارد کرده‌اند و به‌ترتیب ۵۳ و ۴۳ درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

گفتنی است کراکن روند بیت کوین، اتریوم و آلت کوین‌ها را نیز در سه بازه زمانی مختلف اندازه‌گیری کرده و به این نتیجه رسیده که در تمام این بازه‌های زمانی ضرر بیت کوین و اتریوم کمتر از آلت کوین‌ها بوده‌ است.

منبع: ارزدیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا