آموزش و همایش دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

تکنیک های طراحی دوره آموزشی آنلاین با فروش بالا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نویسنده : فادیکی آدگبایی – کارشناس بازاریابی دیجیتال   مترجم : علی ‌آل ‌علی  

تصویر سنتی از یک کارآفرین شامل فردی است که در زمینه تولید یک محصول یا عرضه خدماتی خاص فعالیت دارد. بسیاری از مردم در سراسر دنیا تصویر یک کارآفرین را به طور مداوم همراه با حضور در یک فروشگاه به یاد می آورند. این امر شاید در طول دهه های گذشته تصویر درستی از کارآفرینی در سراسر دنیا بود، اما اکنون شرایط به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده است. دلیل این امر تنوع در ارائه خدمات از سوی کارآفرینان محسوب می شود. شما امروزه به عنوان کارآفرین می توانید در ازای آموزش مهارت های مختلف به مخاطب هدف تان بر روی آنها تاثیرگذاری داشته باشید. این امر درآمدزایی قابل ملاحظه ای نیز برای شما به همراه خواهد داشت. 

وقتی صحبت از طراحی دوره های آموزشی به طور آنلاین می شود، بسیاری از کارآفرینان آن را یک ایده کاری جدی تلقی نمی کنند. دلیل این امر هرچه باشد، دست کم شما باید طور دیگری فکر کنید. امروزه بسیاری از افراد برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان برنامه های بسیار زیادی دارند. این امر شامل آموزش انواع مهارت های ویژه در حوزه بازاریابی، فروش و حتی راه اندازی کسب و کار می شود. بنابراین اگر شما هم مهارتی را خیلی خوب بلد هستید، باید به فکر درآمدزایی از آن با طراحی یک دوره آموزشی آنلاین باشید. 

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۴، آبان ماه۱۴۰۰

از آنجایی که همه گیری کرونا دیگر بسیاری از برندها را نسبت به فعالیت آنلاین متقاعد کرده است، شما هم باید دوره های آموزشی تان را به طور کاملا آنلاین پیش ببرید. این امر استقبال بسیار بیشتری از سوی کارآفرینان و مشتریان نسبت به دوره های شما به همراه دارد. 

هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات برای راه اندازی یک دوره آموزشی آنلاین با کیفیت بالاست. بدون تردید بسیاری از کسب و کارها در این میان ایده های متنوعی برای راه اندازی یک دوره آموزشی دارند، اما ریزه کاری های این حوزه بسیاری از آنها را نسبت به عملیانی کردن ایده شان ناامید می کند. به همین خاطر در ادامه برخی از مهمترین توصیه ها و نکات برای راه اندازی یک دوره آموزشی مناسب را مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار خواهیم داد. 

انتخاب موضوع دوره آموزشی

نخستین کاری که شما برای راه اندازی یا به عبارت بهتر طراحی یک دوره آموزشی باید مدنظر داشته باشید، انتخاب موضوع آن است. هرچه باشد دوره آموزشی تان باید در حوزه ای خاص صورت گیرد، در غیر این صورت کمتر کسی بدان توجه نشان خواهد داد. همچنین خودتان هم دردسرهای زیادی برای طراحی دوره ای که موضوع اصلی اش مشخص نیست، پیدا می کنید. خوشبختانه امروزه بسیاری از دوره های آموزشی موفق در دسترس افراد قرار دارد. بنابراین شما برای انتخاب موضوع دوره تان می توانید سایر دوره های آنلاین موفق را مد نظر قرار دهید. البته منظور ما در این بخش الگوبرداری صرف از ایده دیگر کارآفرینان نیست، بلکه فقط برای آشنایی با راه و چاه های این حوزه چنین توصیه ای را به شما ارائه می کنیم. این امر به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. 

پیدا کردن دوره آموزشی مناسب برای طراحی بستگی زیادی به مهارت های شما دارد. اگر شما مهارت های بالایی در حوزه های مختلف دارید، چنین امری برای تان به شدت ساده و کاربری خواهد بود. البته برای شروع کار شما باید فقط به یک حوزه یا مهارت توجه نشان دهید. به عنوان مثال، اگر شما تجربه زیادی در حوزه بازاریابی دیجیتال دارید، طراحی یک دوره آموزشی در این حوزه ایده خوبی خواهد بود. نکته مهم اینکه شما باید توانایی ارائه رزومه کاری موفق و همچنین نمونه کارهای قبلی تان را داشته باشید، در غیر این صورت شاید کمتر کسی به شما اعتماد کرده و در دوره تان شرکت کند. چنین امری می تواند در همان ابتدی کار وضعیت شما را به طور قابل ملاحظه ای به چالش بکشد. 

توصیه ما در این بخش برای انتخاب موضوع دوره آموزشی توجه به تجربه کاری و همچنین علاقه شخصی تان است. بدون شک فردی که از یک حوزه مشخص متنفر باشد، هرگز معلم خوبی نخواهد شد. بنابراین شما باید در این حوزه با آگاهی کافی عمل نمایید. 

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

تکنیک های طراحی دوره آموزشی آنلاین با فروش بالا

مطالعه درباره مشتریان

دوره آموزشی شما در نهایت باید نظر مشتریان را جلب کند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندتان و سابقه کاری شما به عنوان طراح دوره های آموزشی خواهد داشت. اگر شما در این بخش عملکرد خوبی از خودتان نشان دهید، شانس بسیار بالایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا خواهید کرد. 

کاری که شما در این بخش باید انجام دهید، مطالعه درباره مشتریان به ساده ترین شکل ممکن است. این امر شاید در نگاه نخست بسیار سخت به نظر برسد، اما اگر به طور اصولی دنبال شود تبدیل به نوعی سرگرمی جذاب خواهد شد. در این راستا باید ابتدا خودتان را به جای کارآموزهای تازه کار در حوزه مهارت مورد نظرتان بگذارید. اگر فردی در تلاش برای یادگیری بازاریابی دیجیتال است و هیچ تجربه ای هم از فعالیت در این حوزه نداشته باشد، به نظر شما چه نکاتی را مورد توجه قرار خواهد داد؟

پاسخگویی به پرسش بالا شما را به سوی تعیین انتظارات مشتریان از دوره آموزشی تان راهنمایی خواهد کرد. بنابراین شما باید همیشه خودتان را به جای مشتریان قرار داده و براساس آن در تلاش برای تنظیم بخش های مختلف دوره آموزشی تان باشید. اگر در این میان برخی از مشتریان انتظارات متفاوتی از آنچه شما در ذهن داشته اید، مطرح کردند وضعیت شما کاملا مشخص خواهد بود. در چنین وضعیتی شما با شخصی سازی دوره موردنظر براساس انتظارات مشتریان می توانید به ساده ترین شکل ممکن نظر آنها را جلب نمایید. 

در مرحله بعد شما باید درک درستی از مشکلات مشتریان داشته باشید. این امر می تواند برای یک دوره آموزش فروش B2B مربوط به دشواری و پیچیدگی دوره های آموزشی دیگر باشد. چنین امری شما را در مدت زمانی کوتاه تبدیل به یکی از محبوب ترین کارشناس های حوزه کسب و کار خواهد کرد. 

انتخاب فرمت دوره آموزشی

فرمت دوره آموزشی نکته دیگری است که شما باید مد نظر قرار دهید. این امر می تواند وضعیت برند شما را در مدت زمانی کوتاه تقویت نماید. بسیاری از کارآفرینان در زمینه طراحی دوره های آموزشی به بسیاری از نکات توجه لازم را نشان نمی دهند. این امر شامل نوع و فرمت دوره نیز می شود. به عنوان مثال، اگر شما قصد دارید یک مهارت را در سطح مبتدی به مخاطب تان یاد دهید، به احتمال زیاد یک دوره فشرده برای چنین کاری کافی خواهد بود. هدف اصلی در چنین دوره ای آموزش مقدماتی مهارت مورد نظر به مخاطب هدف است. بنابراین نباید دنبال کارهای تخصصی باشید. 

یک نمونه دیگری در این میان نیز دوره های چند روزه است. چنین دوره هایی می تواند یک مهارت را از سطح مبتدی تا نیمه حرفه ای شامل شود. در چنین دوره هایی به طور معمول از چند کارشناس به عنوان مدرس استفاده می شود. بنابراین شما در صورت تمایل برای برگزاری چنین دوره های آنلاینی باید هماهنگی های لازم برای تعامل با چندین کارشناس را داشته باشید. 

آخرین فرمت دوره آموزشی که قصد معرفی اش به شما را داریم، شامل دوره های فوق پیشرفته است. این دوره ها، همانطور که از اسمش مشخص است، برای افرادی است که قصد حرفه ای شدن در یک مهارت خاص را دارند. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد. بنابراین اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان هستید، این شیوه جذابیت بسیار زیادی برای تان خواهد داشت. 

ارزیابی میزان تقاضا برای دوره تان در بازار

گاهی اوقات یک کارآفرین دوره آموزشی را طراحی می کند و با هزاران امید مشغول بازاریابی برای آن می شود، اما به طور ناگهانی با استقبال بسیار اندک مشتریان رو به رو می گردد. این اتفاق می تواند انگیزه هر کارآفرینی برای ادامه مسیر حرفه ای اش را از بین ببرد. درست به همین خاطر شما باید همیشه انگیزه تان را در چنین شرایط دشواری حفظ کنید. نکته مهم اینکه شما در صورت ارزیابی میزان تقاضا برای دوره تان در بازار پیش از اینکه با چنین مشکلاتی رو به رو شوید، امکان تغییر موضوع اصلی‎ را خواهید داشت. 

اشتباه برخی از کارآفرینان اصرار برای طراحی دوره درباره مهارتی است که دیگر مورد توجه کارآفرینان قرار ندارد. این امر می تواند بسیاری از افراد را در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با چالش رو به رو سازد. شما حتی اگر فردی کاملا حرفه ای نیز در یک دوره کاری باشید، اگر مهارت موردنظرتان چندان جذاب نباشد باز هم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با شرایط بسیار دشواری رو به رو خواهید شد. بنابراین همیشه پیش از راه اندازی دوره مورد نظرتان به فکر ارزیابی میزان استقبال احتمالی مشتریان بازار از آن باشید. 

موضوع ارزیابی میزان استقبال مشتریان از دوره های آموزشی می تواند در زمینه فرمت آن نیز مورد توجه قرار گیرد. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داده و شما را به طور قابل ملاحظه ای در مقایسه با دیگر کارآفرینان در موقعیت برتری قرار خواهد داد. امروزه بسیاری از کارآفرینان از این نکته مهم استفاده نمی کنند. درست به همین خاطر همیشه با مشکلات بسیار زیادی برای فروش دوره های آموزشی شان رو به رو می شوند. 

پیش فروش دوره آموزش آنلاین

بسیاری از دوره های آموزشی وقتی به بازار عرضه می شوند، تازه از سوی کارآفرینان اقدام برای بازاریابی شان شروع می شود. این امر شاید منطقی به نظر برسد، اما فرصت بسیار محدودی برای شما به منظور جلب نظر مشتریان باقی خواهد گذاشت. درست به همین خاطر شما باید همیشه پیش از عرضه و تمام شدن کار دوره تان به فکر پیش فروشش باشید. این امر در صورتی که شما ایده مناسبی برای کارتان انتخاب کرده باشید، اطمینان خاطر و اعتماد به نفس بالایی به شما خواهد داد. 

امروزه بسیاری از کارآفرینان نسبت به نتیجه کارشان اطمینان کافی را ندارند. درست به همین خاطر همیشه در زمینه اجرای دوره های آموزشی و عرضه شان به بازار با شک و تردید دست و پنجه نرم می کنند. اگر شما به دنبال پرهیز از چنین استرس های نابودکننده ای هستید، پیش فروش دوره های آموزشی ایده خوبی خواهد بود. نکته مهم اینکه شما تا قبل از عرضه رسمی دوره یا شروع آن باید امکان صرف نظر از خرید را برای مشتریان فراهم کنید. این امر سیگنال مهمی از سوی شما مبنی بر اعتمادتان نسبت به کیفیت دوره مورد نظر برای مشتریان ارسال خواهد کرد. به این ترتیب دیگر هیچ مشکلی پیش روی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باقی نخواهد ماند.

متاسفانه بسیاری از کارآفرینان با شک و تردیدهای بی جهت درباره موفقیت دوره آموزشی شان در قالب آنلاین موجب شک و تردیدهای اساسی در میان مشتریان می شوند. درست به همین خاطر شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هم که شده باید این نکته مهم را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شرایط تان به طور قابل ملاحظه ای وخیم خواهد شد. 

خلاصه سازی محتوای دوره آموزشی

کسانی که به دنبال یادگیری یک مهارت در عرصه کسب و کار یا زندگی هستند، به طور معمول با خلاصه ها میانه خوبی دارند. البته منظور ما در این بخش صرف نظر از تدریس اصولی در دوره تان نیست، بلکه پس از پایان هر بخش از آموزش باید یک خلاصه از نکاتی که تا به آنجا مورد بررسی قرار گرفته، ارائه نمایید. این امر می تواند تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف برای شما به همراه داشته باشد. 

گاهی اوقات مهارت جویان پس از مشاهده چند قسمت از یک دوره آموزشی به طور کامل نسبت به یادگیری مهارت مورد نظر ناامید می شوند. این امر مشکلات بسیار زیادی پیش روی شما و برنامه تان برای تبدیل شدن به یک طراح دوره های آموزشی قرار خواهد داد. بنابراین باید به فکر راهکاری برای پرهیز از چنین اتفاقی باشید. 

توصیه ما در این بخش برای شما ارائه یک خلاصه کاربردی در پایان هر بخش از دوره آموزشی و سپس جمع بندی نهایی و کلی در پایان دوره تان است. این امر می تواند نظر هر مخاطبی را به فعالیت شما جلب کند. با این حساب هنگام طراحی دوره تان به این نکات مهم توجه نشان دهید. 

تعیین قیمت دوره و اهداف فروش

بدون تردید هر بازاریابی در فرآیند ارائه یک دوره آموزشی به دنبال کسب سود است. این امر برای شما به عنوان طراح دوره موردنظر نیز مصداق دارد. درست به همین خاطر شما باید به طور مداوم به دنبال تقویت مهارت های تان در این حوزه باشید، در غیر این صورت فرصت لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا نخواهید کرد. 

تمام مشتریان در بازار برای خرید یک محصول اول از همه قیمت آن را مورد ارزیابی قرار می دهند. درست به همین خاطر شما باید عملکرد مناسبی در زمینه قیمت گذاری محصول تان داشته باشید، در غیر این صورت به احتمال زیاد تمام مشتریان تان را از دست می دهید. 

قیمت گذاری یک دوره به طور معمول می تواند به دو صورت انجام شود. در وضعیت نخست قیمت تمام دوره برای مشتری تعیین شده و فرد موردنظر برای دسترسی به محتوای آموزشی باید تمام هزینه را یکجا پرداخت کند. این امر سود تضمین شده ای برای شما به همراه دارد، اما می تواند موجب صرف نظر مخاطب هدف از خرید دوره نیز بشود. درست در همین موقعیت شیوه دوم فروش نیز مطرح می شود. شما در این شیوه به جای اینکه تمام دوره را به طور یکجا برای فروش قرار دهید، هر بخش از آن را به طور مجزا به فروش می رسانید. مزیت این امر امکان جلب نظر مخاطب هدف و سپس فروش تمام دوره به اوست. این شیوه تاثیر روانی بسیار بهتری بر روی مخاطب هدف به همراه دارد. بنابراین شما امکان استفاده از موقعیت موردنظر به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت. 

تکنیک های طراحی دوره آموزشی آنلاین با فروش بالا

انتخاب پلتفرم مناسب برای برگزاری دوره آنلاین

اگر در دوره های حضوری انتخاب محلی مناسب برای گردهمایی افراد اهمیت بالایی دارد، در دوره های آنلاین این امر جای خودش را به پلتفرم حرفه ای و کاربردی می دهد. متاسفانه برخی از کارآفرینان در فرآیند طراحی دوره شان به این نکته مهم توجه نشان نمی دهند. درست به همین خاطر همیشه با مشکلاتی اساسی برای فروش دوره شان مواجه می شوند. بی شک هیچ کس دوست ندارد در یک دوره با پلتفرمی که به طور مداوم قطع می شود، شرکت نماید. بنابراین شما باید این نکته را مدنظر داشته باشید. 

خوشبختانه امروزه پلتفرم های بسیار زیادی برای کارآفرینان مشتاق به طراحی دوره های آموزشی آنلاین در دسترس است. پلتفرم هایی نظیر Learn Worlds، Teachable و Skill Share برخی از معتبرترین پلتفرم ها در این میان هستند. بنابراین شما می توانید با عضویت در این پلتفرم ها به سادگی هرچه تمام تر دوره های آموزشی تان را برگزار کنید. البته در صورتی که دوره تان مقدماتی بوده و نیازی به امکانات گسترده برای تدریس ندارید، اسکایپ یا زوم هم گزینه های مناسبی محسوب می شوند. 

راه اندازی و بازاریابی برای دوره

راه اندازی دوره و بازاریابی برای آن یکی از آخرین بخش ها در فرآیند تاثیرگذاری بر روی مشتریان محسوب می شود. این امر در پایان فرآیند طولانی جلب نظر مشتریان روی می دهد. اگر شما مراحل قبلی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید، اکنون دیگر مشکل چندانی برای جلب نظر مشتریان تان نخواهید داشت. 

بی شک هر کارآفرینی برای راه اندازی یک دوره آموزشی راه حل مخصوص خودش را دارد. این امر در زمینه فروش نیز مصداق پیدا می کند. با این حال توصیه ما در این بخش برای شما برگزاری یک وبینار چند روزه برای بررسی مزایا و محورهای دوره آموزشی تان است. چنین کاری به شما کمک می کند تا نظر تمام مشتریان احتمالی در بازار را که هنوز نسبت به خرید دوره تان تردید دارند، جلب نمایید. 

بازاریابی و تبلیغات برای دوره آموزش اهمیتی به اندازه کیفیت محتوای آن دارد. شما حتی اگر بهترین دوره آموزشی را نیز داشته باشید، تا زمانی که توانایی جلب نظر یک مشتری را پیدا نکنید، این مهارت به هیچ کارتان نخواهد آمد. بنابراین باید از همان لحظه نخست برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان اقدام نمایید. 

استفاده از شبکه های اجتماعی یکی از راهکارهای کاربردی و اساسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. امروزه بسیاری از کارآفرینان در این حوزه سرمایه گذاری اندکی انجام می دهند. به همین خاطر دوره های آموزشی شان اغلب با کمترین میزان ممکن شرکت کننده برگزار خواهد شد. توصیه ما برای شما در این بخش سرمایه گذاری بر روی پلتفرم هایی نظیر تیک تاک، کلاب هاوس و همچنین اینستاگرام یا توییتر به منظور معرفی دوره تان به مخاطب هدف است.

شما در کنار بازاریابی ارگانیک در شبکه های اجتماعی امکان استفاده از گزینه تبلیغات پولی را نیز دارید. این گزینه محتوای بازاریابی مربوط به دوره شما را به دست دامنه وسیعی از مخاطب هدف تان می رساند. نکته مهم اینکه در چنین روندی تحویل محتوا به مخاطب مد نظر شما تضمین شده خواهد بود. بنابراین هیچ جای شک و تردید برای استفاده از این گزینه به منظور بازاریابی برای دوره آموزشی تان باقی نمی ماند. 

گردآوری بازخورد مشتریان

پس از اینکه دوره آنلاین شما برگزار شد یا فایل های آن در دسترس علاقه مندان قرار گرفت، نوبت به آخرین مرحله در مدیریت دوره تان می رسد. مرحله مورد نظر گردآوری بازخوردها از مشتریان است. بدون تردید هر مشتری نظر خاصی درباره دوره شما دارد. گردآوری این نظرات و تلاش برای استفاده از آنها در مسیر بهینه سازی دوره های بعدی ایده بسیار مهمی محسوب می شود. شما با چنین کاری به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا خواهید کرد. 

اگر شما ارتباط خوبی با مشتریان تان داشته باشید، گردآوری اطلاعات مورد نیازتان امر سختی نخواهد بود. این امر می تواند به شما برای پیدا کردن نقاط ضعف و قوت دوره تان کمک کند. به این ترتیب در گام های بعدی برای طراحی یک دوره آموزشی به سادگی هرچه تمام از اشتباهات قبلی تان درس خواهید گرفت.

امروزه طراحی دوره های آموزشی بدل به امری دشوار برای هر کارآفرینی شده است. اگر شما هم در این رابطه مشکلات زیادی دارید، نکات مورد بحث در این مقاله می تواند به شما کمک کند. البته به شرط اینکه تمام نکات و توصیه های مورد بحث را در کنار هم مدنظر قرار دهید. 

منبع : فرصت امروز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا