ارزدیجیتالپیشنهاد سردبیرگفت و گو

جایگزین نمودن رمز ارز ، واقعیتی انکارناپذیر برای پیشبرد توسعه اقتصادی کشور

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

دکتر محمدشریف ملک‌زاده ، رئیس منطقه‌ای خاورمیانه و آسیای مرکزی اتحادیه بین‌المللی رؤسای دانشگاه‌های جهان مطرح کرد: استفاده از رمز ارز را واقعیتی انکارناپذیر برای جایگزینی پول کاغذی در آینده ای نزدیک خبر داد .

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از  خبرآنلاین ، دیگر بعد از چندین قرن متوالی از مبادلات پولی آنهم بصورت کاغذی بسیاری کشورهای جهان در حال آماده نمودن زیرساختی مناسب برای ورود پول جدید در یک مدل بهتر و فراگیرتر می باشند و مطمینا به زودی شاهد یک تغییر تاریخی در مبادلات مالی جهان خواهیم بود. که اگر از لحاظ تاریخی، هم نیم نگاهی به تاریخ مبادلات پولی داشته باشیم مطمئنا شاهد تغییرات اینگونه همواره بوده ایم؛ طلا جای مبادله کالا به کالا را گرفت ، پول کاغذی جای طلا را. و حالا هم پس از فراز و نشیب های فراوان قرار است که ارزهای دیجیتال، جایگزین پول کاغذی شوند.

ارزهای دیجیتال بی نیاز به بانک مرکزی کشورها

ارزهای دیجیتال به سیستمی مالی اطلاق می شود که وظیفه انتقال وجه الکترونیک را بر عهده داشته و بر خلاف سیستم های متمرکز بانکی اکثر ارزهای دیجیتال توسط سیستم های رایانه ای در سراسر دنیا (نِت) به صورت منسجم مورد استفاده قرار می گیرند و جالبتر اینکه هر شخصی براحتی با دسترسی به اینترنت یا سیگنال رادیویی ضعیف و با یک کلیک می تواند دارایی هایش را از یک کشور به کشور دیگری یا در قاره ای دیگر منتقل نماید  و جالبتر هم اینکه هزینه انتقال ارزهای دیجیتال نسبت به تراکنش های بانکی کم تر بوده و ارزهای دیجیتال برای انتقال به بانک مرکزی یا شخص ثالثی نیازمند نبوده و این ویژگی از جمله مزیت های ارز دیجیتال به حساب می آید.

آیا ارزهای دیجیتال می توانند در آینده جایگزین پول نقد و رایج شوند

یکی از چالش برانگیزترین موضوعاتی که با تولد بیت کوین ایجاد شده و سال هاست که  نظریه پردازان حوزه ارزهای دیجیتال را به خود مشغول کرده این مسئله است که براستی آیا ارزهای دیجیتال می توانند در آینده جایگزین پول نقد و رایج شوند یا نه؟

  بسیاری از متخصصین این حوزه از جمله دکتر محمدشریف ملک‌زاده معاون اسبق رئیس جمهور و استاد دانشگاه و رئیس منطقه‌ای خاورمیانه و آسیای مرکزی اتحادیه بین‌المللی رؤسای دانشگاه‌های جهان در گفتگویی با مثبت ارزیابی نمودن رمز ارز برای جایگزین قوی برای پول کاغذی گفت : این یک واقعیت انکار ناپذیر است که در واقع در آینده دیگر بسیاری از ملل اسکناسی در جیب نخواهند داشت که آن را لمس کنند بلکه در یک دفتر دیجیتال ارزهایی خواهند داشت که می‌توانند با آن کالا و خدمات خرید کنند و یا آن را به هر جای دیگر دنیا که خواستند منتقل کنندو مطمئنا در آینده ای نزدیک تمامی کشورها در ارتباط با به‌رسمیت شناختن پول دیجیتال به توافق خواهند رسید.

آمادگی سازمان جهانی گردشگری حلال جهت فراهم کردن زیرساخت‌ها ودر اختیار قرار دادن دولت

وی ادامه داد: سازمان جهانی گردشگری حلال هم این آمادگی را دارد که این سیستم را به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی تعریف نموده  و با فراهم کردن زیرساخت‌ها، آن را در اختیار دولت قرار دهد که نکته مثبت آن می تواند در حوزه اقتصاد کشورمان ، هوشمند و دیجیتالی کردن اقتصادهای کوچک و فراملی منطقه‌ای می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در اقتصاد داشته باشد.

امروز می‌بینیم در سطح جهان، لابی بانکی و مالی بسیار قدرتمندی در کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا در زمینه رمز ارزها و ارزهای دیجیتالی وجود داشته و در واقع امروز شرایط به نحوی خواهد بود که جهان هر چه سریعتر، آمادگی پذیرش رمزارز های جدید یا پلتفرم هایی که شرکت‌های بزرگ خرده‌فروشی فناوری صادر می‌کنند را داشته باشد.

رمز ارزها قدرت بانک های مرکزی را کاهش می‌دهد

دکتر ملک‌زاده در ادامه با مثبت ارزیابی نمودن رمز ارزها در مبادلات مالی گفت :  این رمز ارزها به دلیل عدم نگهداری پول مشتریان در بانکها از قدرت اقتصادی مدیریتی و سیاسی بانکها خواهد کاست و مقاومت بانکهای مرکزی در این موضوع بیشتر خواهد شد. این امر قطعاً موجب تقلیل قدرت بانک های مرکزی و به خصوص دولت‌های متکی به این بانک‌ها و اقتصادهای دولتی می شود.

رییس منطقه ای خاورمیانه آسیای مرکزی اتحادیه بین المللی روسای دانشگاه های جهان در ادامه صحبت های خود بر ایجاد ستادی بنام ستاد جنگ اقتصادی در کشور با توجه به وضعیت موجود تاکید نمود و گفت : در حال حاضر باید ستاد جنگ اقتصادی تشکیل شود و تمام امکانات دولت در راستای کمک به اقتصاد و تسهیل قوانین و مقررات باشد. با قوانین فعلی نه‌ تنها اقتصاد صعود نمی کند بلکه هیچ تولیدکننده ای نیز به دنبال توسعه نخواهد رفت.

ضرورت اصلاح نظام بانکی و حوزه ها سرمایه‌گذاری کشور

معاون سابق رئیس جمهور در ادامه اصلاح نظام بانکی و حوزه ها سرمایه‌گذاری کشور را ضروری خواند و افزود : مطمئنا حوزه های سرمایه‌گذاری در کشور باید با نگاه غیر ارزبر و ارزآور باشد و سرمایه گذاری نیز با دوره بازگشت زیر ۳ سال تعریف شود و در واقع استفاده از چارچوب تصمیم‌گیری پابرجا و همچنین تغییر رویکرد از کسب و کارهای دولت محور به سمت کسب و کارهای مردم محور مورد توجه قرار گیرد و همچنین تامین مالی بانکی برای سرمایه گردش کالایی و تشکیل صندوق نقدینگی احتیاطی یکی از این راهکارهاست و مطمئنا اصلاح نظام بانکی کشور با نظارت نمایندگان تام‌الاختیار شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه هم به عنوان ساده ترین موضوع می تواند براحتی مانع رانت، اختلاس و گرفتن تسهیلات غیرهدفمند از بانک‌ها شود.

تغییر روش های سنتی و ۴۰ سال حوزه بانکی کشور

دکتر ملک زاده در ادامه مباحث خود بر تغییر روش های سنتی و ۴۰ سال حوزه بانکی کشور تاکید و آنرا زمینه ساز جمع آوری بساط رانت و اختلاس خواند و گفت : در حال حاضر این موضوع یک واقعیت انکار ناپذیر است و بانک ها باید رویه خود را عوض کنند و روش های سنتیِ ۴۰ ساله خودشان را تغییر دهند و به سمت استفاده از هوش مصنوعی و ابتکارات جدید در راستای جلب مشتریان رفته و با ایجاد زیرساخت شبکه هوشمند اقتصادی در جمع شدن بساط اختلاس و رانت اثرگذار است.

با فراهم نمودن این زیرساخت اگر تولیدکننده واقعی، تسهیلاتی از بانک درخواست نمود، براحتی همزمان اطلاعات این تسهیلات برای سیستم های نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور و سیستم های ناظر، قابل رویت خواهد بود و در واقع این موضوع باعث می شود تسهیلاتی که بانک ها به افراد می دهند همزمان در شبکه هوشمند، ثبت و ضبط شود و نظارت بر آن پروژه از همان لحظه تا زمان تولید انجام شود.

با یک نرم‌افزار ارزان قیمت می توان  براحتی جلوی اختلاس هزاران میلیارد تومان را گرفت

دکتر ملک زاده در ادامه از آمادگی سازمان جهانی گردشگری حلال برای کمک به سیستم بانکی کشور خبر داد و گفت : مطمئنا با تعریف یک نرم‌افزار ارزان قیمت می توان  براحتی جلوی اختلاس هزاران میلیارد تومان را گرفت و سازمان جهانی گردشگری حلال، این آمادگی را دارد که این سیستم را به صورت کاملا حرفه ای و رایگان تعریف کند و با فراهم کردن زیرساخت‌ها، آن را در اختیار دولت قرار دهد.

نکته دیگر اینکه در حوزه اقتصاد ایران، هوشمند و دیجیتالی کردن اقتصادهای کوچک و فراملی منطقه‌ای می‌تواند تاثیر خوبی در اقتصاد داشته باشد.

امروز می‌بینیم در سطح جهان، لابی بانکی و مالی بسیار قدرتمندی در کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا در زمینه رمزارزها و ارزهای دیجیتالی وجود دارد و در واقع امروز شرایط به نحوی پیش رفته که  کشورهای مختلف جهان هر چه سریعتر، آمادگی پذیرش رمزارز های جدید یا پلتفرم هایی که شرکت‌های بزرگ خرده‌فروشی فناوری صادر می‌کنند را داشته باشند و این رمز ارزها به دلیل عدم نگهداری پول مشتریان در بانکها از قدرت اقتصادی مدیریتی و سیاسی بانکها خواهد کاست و مقاومت بانکهای مرکزی در این موضوع بیشتر خواهد شد.

این امر قطعاً موجب تقلیل قدرت بانک های مرکزی و به خصوص دولت‌های متکی به این بانک‌ها و اقتصادهای دولتی می شود.

نکته پایانی حذف ارز کاغذی

رییس منطقه ای خاورمیانه آسیای مرکزی اتحادیه بین المللی روسای دانشگاه های جهان در پایان صحبت های خود بر افزایش قدرت اقتصادی دولت برای برون رفت از وضعیت کنونی  تاکید نمود و گفت: به نظر من یکی از راهکارها عدم حذف بانکها در حالی است که ارز کاغذی حذف ‌شود.

در سیستم ارز دیجیتال می شود مردم حساب های دیجیتال خود را در بانک‌ها داشته باشند. همانطور که امروز ایمیل، بساط نامه های کاغذی را به آتش کشیده، رمز ارز نیز همین کار را با پول کاغذی خواهد کرد؛ بنابراین مقاومت بانک‌های مرکزی بیهوده است و اطمینان داشته باشند که بعد از کرونا رمز ارز، سرعت همه گیری بسیار بالایی در اقتصاد جهانی خواهد داشت.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: ماهنامه " اقتصاد دیجیتال" شماره 1، مرداد و شهریور 1399 : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا