سلامت و پزشکی هوشمند

جراحی با سیستم روباتیک جراحی از راه دور سینا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

سینا یک سیستم روباتیک جراحی از راه دور است که برای جراحی‌های ناحیه شکم، لگن و قفسه سینه طراحی شده‌است. هدف از به کارگیری این سیستم روباتیک، کاهش جراحات بیمار و افزایش دقت و کیفیت جراحی است.

این سیستم شامل یک کنسول است که حرکات دست پزشک جراح را ثبت می‌کند و هم‌زمان روبات‌های موجود بر بستر بیمار، همان حرکات را عینا اجرا می‌کنند. همچنین روبات‌های تصویربرداری، تصویر محل جراحی را در بدن بیمار، در صفحه نمایشگر کنسولی که در مقابل پزشک قرار دارد، نشان می‌دهند و پزشک در زمان حقیقی، هدایت عمل جراحی را بر عهده دارد. به عبارتی دیگر در این سامانه، عمل جراحی را خود پزشک به واسطه یک سیستم روباتیکی هدایت می‌کند.

با این روش در موضع جراحی به جای شکاف‌های بزرگ روی بدن بیمار برای ورود دستان پزشک، روبات‌های حاضر بر بستر بیمار، تنها دو شکاف ۵میلیمتری ایجاد کرده و حرکات دست پزشک را به اجرا درمی‌آورند. در این روش جراحات وارده ناشی از جراحی بسیار کمتر و طول نقاهت کوتاه‌تر خواهد بود. همچنین میزان خونریزی در این مدل جراحی به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده و بیمار نیاز به بستری طولانی مدت ندارد. این خود موجب کاهش هزینه‌های جراحی می‌گردد.

از دیگر نکات برجسته که در طراحی این سیستم توسط محققان اعمال شده، ارتباط اینترنتی بین کنسول جراحی و روبات‌های حاضر بر بستر بیمار است. وقتی کنسول از طریق اینترنت به روبات‌های حاضر در اتاق عمل متصل باشد، این امکان وجود دارد که عمل جراحی در دورترین نقاط کشور، از راه دور کنترل و اجرا شود.

از دیگر مزیت‌های این روش این است که خستگی ناشی از ایستادن پزشک در عمل‌های پیچیده، به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. خستگی پزشک در شرایط سخت اتاق عمل منجر به کاهش دقت و افزایش خطر برای بیمار می‌شود که در جراحی با سامانه روباتیک سینا این خطرات به حداقل می‌رسد. همچنین در این سامانه دقت حرکتی ۱۰برابر افزایش پیدا کرده و پزشک می‌تواند حرکات بسیار ظریف را درمقیاس بزرگ‌تر  انجام داده اما روبات همان حرکات را در مقیاس‌های بسیار کوچک‌تر انجام ‌دهد. به طور مثال در این روش پزشک می‌تواند بخیه‌ها را در نهایت ظرافت توسط روبات جراح به انجام برساند. از دیگر مزیت‌های این روش می‌توان به قابلیت حذف لرزش دستان پزشک و انجام جراحی در نهایت ثبات، دوری پزشک از فضای اتاق عمل، دوری از خطرات ناشی از داروهای بیهوشی و عفونت‌ و امواج یونیزان برای جراح، اشاره کرد.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا