کسب وکار هوشمند در جهان

جریمه اپل و آمازون در ایتالیا لغو شد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

 دادگاهی در ایتالیا جریمه‌‌ای را که رگولاتور آنتی‌تراست این کشور برای شرکت‌‌های اپل و آمازون وضع کرده بود لغو کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در نوامبر ۲۰۲۱ ناظر آنتی تراست ایتالیا جریمه‌‌ای ۲۰۰ میلیون یورویی برای اپل و آمازون تعیین کرد.

در سال ۲۰۲۰ این دو شرکت با اتهاماتی روبه‌رو شدند که طبق آن فروش دستگاه‌های اپل و بیتس به خرده‌فروشان را محدود کرده‌‌اند تا به این ترتیب رقابت را سخت و قیمت‌‌ها را بالا نگه دارند. رگولاتور ایتالیایی اعلام کرد طبق توافقی که در ۲۰۱۸ میلادی بین دو شرکت انجام شده آنها فقط به خرده‌فروشان گزینش‌شده اجازه می‌‌دادند محصولات را در شاخه آمازون در ایتالیا بفروشند.

این امر نقض قوانین اتحادیه اروپا به حساب می‌‌آید و روی قیمت‌‌های رقابتی تاثیر می‌‌گذاشت. در پی تحقیقات آمازون ۷/ ۶۸ میلیون یورو و اپل ۵/ ۱۳۴ میلیون یورو جریمه شدند. همچنین رگولاتور ایتالیایی به شرکت‌‌ها دستور داد بدون هیچ رفتار تبعیض‌آمیز به خرده‌فروشان اجازه دهند محصولات اصلی اپل و بیتس را در وب‌‌سایت آمازون در این کشور بفروشند. هر دو شرکت اپل و آمازون خواستار تجدید نظر در جریمه‌هایشان شدند.

در اوایل سال جاری جریمه این شرکت‌‌ها به دلیل اشتباه در محاسبات اولیه در کل به ۳/ ۱۷۳ میلیون دلار کاهش یافت. اکنون نیز دادگاهی اداری در ایتالیا این جریمه را به‌طور کامل لغو کرد.

یک دادگاه فرانسوی جریمه ۱/ ۱میلیارد یورویی را که علیه شرکت اپل برای رفتار ضد رقابتی تعیین شده بود به ۳۷۲ میلیون یورو (۳۱/ ۳۶۶ میلیون دلار) کاهش داد. جریمه اولیه از سوی دیده‌‌بان ضد انحصارطلبی فرانسه در سال ۲۰۲۰ علیه اپل برای رفتار ضدرقابتی که در قبال شبکه توزیع و خرده‌‌فروشی خود داشت، صادر شده بود. در آن زمان، این بزرگ‌ترین جریمه صادر شده از سوی این رگولاتور ضد انحصارطلبی بود. رگولاتوری عنوان کرده بود که اپل قیمتی را به فروشندگان تحمیل کرده تا مطابق با قیمت‌‌های این شرکت کالیفرنیایی در فروشگاه‌های خود یا در اینترنت باشد.

دادگاه تجدیدنظر، اتهام وارده از سوی دیده‌بان ضدانحصارطلبی فرانسه مبنی بر اینکه اپل از وابستگی اقتصادی خرده‌فروشان به این شرکت سوءاستفاده کرده است را تایید کرد اما اتهام تبانی قیمت را لغو کرد. همچنین مدت زمان اتهام محدود کردن مشتریان عمده‌فروشی را کاهش داد. دادگاه تصمیم گرفت نرخ جریمه را کاهش دهد. دیده‌بان ضد‌انحصارطلبی فرانسه در سال ۲۰۲۰ با توجه به اندازه و قدرت مالی اپل، برای محاسبه جریمه، از نرخ بالایی استفاده کرده بود. بر اساس گزارش رویترز، اپل اعلام کرده بود برای این تصمیم، درخواست تجدیدنظر خواهد کرد اما به میزان جریمه صادر شده از سوی دادگاه، اشاره نکرد.

 این شرکت آمریکایی در بیانیه‌‌ای عنوان کرد که هر چند دادگاه به درستی بخشی از تصمیم سازمان رقابت فرانسه را باطل کرد اما بر این باوریم که باید این تصمیم به‌طور کامل باطل شود و قصد داریم تقاضای تجدیدنظر کنیم.

منبع: ایسنا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا