بانکداری‌دیجیتال

جزئیات تلاش ایران برای دستیابی به فناوری “نئوبانک”

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

“نئوبانک” اصطلاح جدیدی در دنیای فناوری است که قرار است جایگزین بانک‌های سنتی شده و انقلابی را در این عرصه به راه بیاندازد؛ منظور از نئوبانک، بانکی است که بتواند تمامی خدمات بانکی و فرابانکی را به صورت کاملًا دیجیتال و بر روی گوشی موبایل ارائه دهد.

به گزارش اقتصادالکترونیکی به نقل از تسنیم؛ “نئوبانک” اصطلاح جدیدی در دنیای فناوری امروز است که قرار است جایگزین بانک‌های سنتی شده و انقلابی را در این عرصه به راه بیاندازد؛ زمانی که از نئوبانک صحبت می‌شود منظور بانکی است که بتواند تمامی خدمات بانکی و فرابانکی را به صورت کاملًا دیجیتال و بدون حتی یک شعبه و فقط بر روی گوشی موبایل ارائه دهد.

از سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار در انگلیس بود که نئوبانک‌ها پا به عرصه رقابت با بانک‌های سنتی گذاشتند، بانک‌هایی که بر پایه “فین‌تک” یا همان فناوری مالی استوار شده‌اند و هدف خود را ارائه سرویس‌های سریع‌تر، بهتر و ارزان‌تر به مشتریانی که عصر دیجیتال بخش جدانشدنی از زندگی آن‌هاست، معرفی می‌کنند.

نئوبانک‌ها” (neobank) نوعی از بانکداری دیجیتال هستند، بدین معناکه بانک‌ها، دیگر حتی شعبه ندارند و کاملاً مجازی هستند، برای مثال در آسیا ۱۱ بانک به این سبک وجود دارد و کشورمان نیز در تلاش است، بانک‌هایی از این دست را طی یک یا دو سال آینده داشته باشد.

از عوامل گرایش به نئوبانک‌ها می‌توان به هزینه‌بر بودن خدمات، کمبود شعب فیزیکی بانک‌ها در کشورهای پرجمعیتی مانند هند و چین، تاخیر در انتقال پول در کشورهای خارجی به علت وجود قوانین مبارزه با پولشویی، سرعت پایین  انجام عملیات بانکی، گرایش به فرهنگ کلوپ و داشتن کارت‌های اعتباری زیاد، تمایل افراد به کسب سود از پول‌های خرد و اهمیت بی‌اندازه خدمات مسترکارت و ویزاکارت برای شهروندان کشورهای مختلف است.

روند جذب سرمایه نئوبانک‌ها در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۶.۱ میلیارد دلار، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۶.۴ میلیارد دلار و در سه ماهه اول ۲۰۲۰ بیش از ۳۰.۱ میلیارد دلار بوده است؛ در آمار مربوط به افزایش تعداد نئوبانک‌های تازه تاسیس در بازه سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ فقط ۶ نئوبانک در دنیا تاسیس شده بود که این آمار در بازه ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ به ۲۸ نئوبانک و در بازه ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ به ۴۵ نئوبانک در دنیا رسیده است.

به طور متوسط سالانه ۱۰ ویژگی جدید به خدمات نئوبانک‌ها اضافه می‌شود که این عدد برای بانک‌های سنتی ۶ ویژگی است؛ پیش‌بینی رشد بازار نئوبانک از سال ۲۰۱۷ تا پایان سال ۲۰۲۰  بیش از ۵۰.۶ درصد است و تا ۷۰ درصد نیز کاهش هزینه‌های سرویس‌دهی به نسبت هزینه‌های فعلی از طریق نئوبانک‌ها پیش‌بینی شده است؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود در میان کشورها چین بالاترین نرخ رشد در بخش نئوبانک را تا سال ۲۰۲۵ داشته باشد.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بازتاب: هر جا و هر زمان، نه در بانک؛ بانکداری دیجیتال اجتناب ناپذیر است : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: شاه‌کلید تحول نظام بانکداری و ارزش آفرینی در بانکداری دیجیتال : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا