دولت دیجیتالمقاله

فاز جدید جنگ اقتصادی چین و آمریکا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

محدودیت‌های جدید و شدید وضع شده توسط دولت بایدن در صادرات فناوری به چین می‌تواند توانایی چین برای توسعه بخش‌های وسیعی از اقتصادش، از جمله صنایع نیمه‌رساناها و ابررایانه‌ها، سیستم‌های نظارتی و سلاح‌های پیشرفته را کاهش دهد.

محدودیت‌های جدید وضع شده توسط دولت بایدن در صادرات فناوری به چین می‌تواند توانایی آمریکا برای توسعه بخش‌های وسیعی از اقتصادش، از جمله صنایع نیمه‌رساناها و ابررایانه‌ها، سیستم‌های نظارتی و سلاح‌های پیشرفته را کاهش دهد.

وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا روز جمعه از مقررات گسترده‌ای رونمایی کرد که فروش نیمه هادی‌ها و تجهیزات ساخت تراشه به مشتریان چینی را محدود کرد زیرا این موضوع به تلاش‌های آمریکا برای ایجاد صنعت تراشه خود ضربه می‌زند. علاوه بر آن، این آژانس ۳۱ سازمان دیگر را به لیست تایید نشده خود اضافه کرد. از جمله شرکت فناوری‌های حافظه یانگ تسه و یکی از شرکت های تابعه شرکت سازنده تجهیزات تراشه پیشرو Naura Technology Group است و براساس این محدودیت‌ها، فعالیت این شرکت‌ها در آمریکا بسیار محدود شده است.

این اقدام آمریکا، جزو تهاجمی‌ترین اقدامات دولت جو بایدن محسوب می‌شود. زیرا براساس آن چین را از توسعه سریع فناوری‌های خود در این زمینه یعنی توسعه فناوری‌ها در حوزه نیمه‌هادی‌ها و چیست‌های الکترونیکی باز می‌دارد. البته بسته به میزان گستردگی اقدامات واشنگتن که قصد دارد محدودیت‌هایی را اعمال می کند، این اقدامات می‌تواند تاثیراتی فراتر از صنعت نیمه هادی‌ها داشته باشد و حتی صنایعی که مربوط به محاسبات پیشرفته متکی هستند هم مثل صنعت وسایل نقلیه الکتریکی و هوا فضا تا ابزارهای ساده‌تر مانند تلفن های هوشمند را شامل شود.

رسانه‌های دولتی و مقامات چین آخر هفته پیش با هشدار نسبت به عواقب اقتصادی و گمانه‌زنی‌ها در مورد تلافی احتمالی چین، نسبت به این اقدام خشم خود را نشان دادند. هی شیائوپنگ، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکتXpeng سازنده خودروهای برقی در چین، ماه گذشته هشدار داد که تشدید محدودیت‌های ایالات متحده در صادرات تراشه، صنعت و حوزه رانندگی خودران چین را به عقب خواهد انداخت.

دیلان پتل، تحلیلگر ارشد شرکت SemiAnalysis، گفت: دو کشور آمریکا و چین، الان به صورت رسمی در جنگ اقتصادی قرار دارند و دیگر امکان آشتی وجود ندارد. پاتل تخمین می‌زند این محدودیت‌ها می‌تواند تجارت جهانی فناوری و صنعت کشور چین را صدها میلیارد دلار کاهش دهد. علاوه بر این وی این موضوع را تشریح کرد که «این اقدام آمریکا علیه تلاش‌های چین برای ایجاد قابلیت‌های فنی در داخل کشور خود است.» بنابراین اقدام متقابل چین در این رابطه ناگزیر است.

سهام شرکت‌های نیمه‌هادی چین با این خبر سقوط کرد.

نزولی شدن مجدد سهام شرکت‌های نیمه‌هادی و تولید چیپست‌های الکترونیکی در چین و دنیا

به گفته مقامات آمریکایی محدودیت‌های وضع شده جدید برای جلوگیری از تبدیل شدن چین به یک تهدید اقتصادی و نظامی ضروری است. آنها به دنبال این هستند که از توانایی ساخت نیمه‌هادی‌های پیشرفته توسط سازندگان تراشه آمریکایی در داخل آمریکا حمایت کنند. اما به گفته رسانه‌ها و مقامات چین، حمله خصمانه به تجارت آزاد عواقب بدی برای ایالات متحده خواهد داشت و شاید واقعیت این است که آمریکا قصد دارد با استفاد از ابزار تراشه‌ها و هژمونی خود در فناوری در برابر پیشرفت چین بایستد.

مقررات جدید ایالات متحده تولیدکنندگان تراشه را به طور کلی از فروش نیمه هادی‌های هوش مصنوعی به چین و آن محصولاتی که می‌توانند در ابررایانه‌ها استفاده شوند، محدود می‌کند. شرکت انویدیا در ماه سپتامبر هشدار داد که محدودیت‌های دولت در صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به چین می‌تواند صدها میلیون دلار درآمد این شرکت را تحت تأثیر قرار دهد و باعث سقوط سهام آن شود.

البته تراشه‌سازان می‌توانند برای مصون ماندن از این طرح درخواست خود را به وزارت بازرگانی ارسال کنند. اما مقامات ارشد گفته‌اند که باید درخواست‌شان را رد شده فرض کنند. شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه تراشه‌های الکترونیکی و صنعت نیمه هادی همچون TSMC از این طرح خسارت‌ها شدیدی را متحمل خواهند شد و در خرید قطعات مورد نیاز خود به مشکل خواهند خورد.

هنوز تحلیلگران می‌دانند که چین در پاسخ به این اقدام آمریکا چه خواهد کرد اما موضوعی که مشخص است، آن است که تغییرات به وجود آمده نشان دهنده وخیم شدن روابط این دو کشور است و هرگونه تلافی از سوی چین می‌تواند شرایط را بدتر هم بکند. هرگونه اختلال در این صنعت که بالفعل در بحران گستردای قرار دارد می‌تواند درصد بالایی از مردم جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: فردای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا