انقلاب صنعتی چهارم

حرکت صنایع داخلی به سمت هوشمندسازی در انقلاب چهارم صنعتی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

انقلاب چهارم صنعتی در حالی به وقوع می‌پیوندد که، سه صنعت اصلی و مهم شامل خودروسازی، صنایع غذایی و نساجی را دستخوش تحولی عظیم کرده و به سمت هوشمندسازی و دیجیتالی شدن سوق خواهد داد.

براساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، با هدف آشنایی فعالان اقتصادی با آخرین تحولات جهان صنعت و با عنوان «آینده‌پژوهی صنایع» منتشر کرده، به آخرین تحولات فناورانه در سه صنعت مهم پرداخته شده است.

اطلاعات منتشر شده در این گزارش تماما مستدل بوده و بر مبنای آخرین تحلیل‌ها و تحولات صورت گرفته در معتبرترین خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی دنیا منتشر گردیده، و بر حوزه‌های راهبردی همچون انرژی، صنعت و کشاورزی تاکید داشته است.

در قسمت اول  گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، به مطالعه بازار انرژی پرداخته شده و چهار سناریو برای سال ۲۰۳۵ میلادی و همچنین مطالعه‌ای در زمینه بازار برق تا سال ۲۰۳۰ صورت پذیرفته است. پرسش اصلی در این بخش این بوده که «انرژی طی سال‌های آینده چگونه تولید و به مصرف خواهد رسید؟»

مطالعات جهانی امروزی با در نظر گرفتن تغییرات جوی و آب و هوایی بر تغییر رویکرد نسبت به استفاده از انرژی های فسیلی تمرکز داشته است. همچنین پدیده گرمایش زمین و ظهور جنبش‌هایی محیط زیستی، اقتصاد جهانی را به سمت و سوی حمایت هر چه بیشتر از محیط زیست و اهمیت دادن بیشتر به دغدغه‌های مصرف‌کنندگان سوق خواهد داد. در گزارش مذکور چهار سناریوی اصلی در خصوص آینده انرژی با نگاهی بر گزارش دیلویت مورد تحلیل قرار گرفته است.

در قسمت دیگر این گزارش به وضعیت انقلاب چهارم در توسعه خودروسازی و کاهش هزینه‌های تحقیق در این بخش پرداخته و از تحولی عظیم در این عرصه خبر داده، که کل زنجیره ارزش حاکم بر این صنعت را ،همچون صنایع دیگر دستخوش تغییر و هدایت به سمتی جدید خواهد کرد.

ضمنا انقلاب صنعتی چهارم به این مقدار بسنده نخواهد کرد، بلکه با مهیا ساختن شرایط و امکانات لازم، زمینه را برای گسترش دیجیتالی شدن صنعت خودرو فراهم خواهد ساخت.

این گزارش می‌افزاید: در واقع تحولات صنعتی که این انقلاب رقم خواهد زد، بیش از هرچیز اهمیت دیجتالی شدن و هوشمندسازی را برای تامین‌کنندگان، سازندگان تجهیزات اصلی (OEM)، شرکت‌ها، فروشندگان، و سازمان‌های مالی و فعالان مشغول در این اکوسیستم  افزایش خواهد داد. ضمنا این گزارش به زیرساخت‌ها و استراتژی‌‌های مورد نیاز خودروسازها برای بهره از این بازار نیز اشاره داشته است.

به نظر می‌رسد، از دیگر صنایع نیازمند پایش در آینده، صنعت غذاست که دیجیتالی شدن صنعت دامپروری را در خود قرار خواهد داد. با وجود اینکه در حال حاضر صنعت دام در حدود یک سوم از زمین‌های با قابلیت کشت را مورد استفاده قرار می‌دهد، و تنها به ۸ درصد از منابع آب شیرین دسترسی داد، اما سهم و مسئولیت آن در جنگل‌زدایی و از بین بردن تنوع زیستی بالا بوده، ضمن آنکه این صنعت در حدود ۱۵ درصد از انتشار CO۲ جهانی را عهده‌دار است.

از آنجایی که انتظار می‌رود در آینده رشد جمعیت سیر صعودی داشته باشد، به تبع آن تقاضا برای گوشت نیز با افزایش مواجه خواهد شد. بر همین اساس رویکرد صنعت دامپروری باید علاوه بر رفع نیاز آینده و حفظ کیفیتی ثابت در تولیدات خود، بر شیوه‌ای پایدار بدون وارد آوردن آسیب‌های جبران‌ناپذیر یا استفاده فراتر نداشتن از منابع جهانی متمرکز گردد.

در بخش دیگری از این گزارش تحلیلی به افزایش شیوه‌های بهره‌وری در آینده صنعت دامپروری نیز پرداخته است.

بخش پایانی این گزارش صنعتی نساجی را مورد بررسی قرار خواهد داد و به کاربردهای هوش مصنوعی در شرکت‌های نساجی پرداخته است. کمک‌هایی که انقلاب صنعتی نسل چهارم می‌تواند به صنعت نساجی و پوشاک داشته باشد تا مشکلات پیش روی این صنعت را با تولید منعطف، در نظر گرفتن پیشرفت‌های تکنولوژیک و طراحی مجدد فرآیندهای صنعتی حل کند، از دیگر بخش‌های این گزارش در حیطه نساجی بوده است.

اغلب ماشین‌هایی که توسط سازندگان ماشین‌آلات نساجی عرضه می‌شوند، از پلتفرم‌هایی کارخانه‌ای هوشمند داخلی برخوردار هستند تا قادر به تجزیه و تحلیل داد‌ه‌ها و جمع‌آوری و تحلیل آنها به وسیله حسگرها و ثبت‌کننده‌های داده باشند. اطلاعات این بخش در رابط کاربری و برای تصمیمات و اقدامات آتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. انعطاف‌پذیری و چابک‌تر شدن تمامی فرآیندهای مرتبط با تولید و تدارکات، در زنجیره ارزش نساجی انقلاب چهارم به وقوع خواهد پیوست و پاسخگویی سریع و موثری به نیازهای بازار خواهد داشت.

منبع: اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا