مقالات فناوری مالی

گزارش یکی از چهار غول حسابرسی جهان از موفقیت هوش مصنوعی در تشخیص کلاهبرداری

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

شرکت EY،‌ یکی از چهار غول حسابرسی جهان، می‌گوید یک سیستم هوش مصنوعی که برای شناسایی کلاهبرداری در حساب‌ها آموزش دیده است، به خوبی موارد کلاهبرداری در حساب چندین مشتری در انگلستان را شناسایی کرده است.

این سیستم هوش مصنوعی به خوبی کلاهبرداری‌های موجود در حساب دو شرکت از ۱۰ شرکت بررسی شده را شناسایی کرده و در هردو مورد نیز مشتریان شرکت این مساله را تایید کرده‌اند.

چنین سیستمی به خوبی می‌تواند کیفیت حسابرسی را بهبود بخشیده و بار کاری شرکت‌ها را کاهش دهد. سیستم‌های هوش مصنوعی به خوبی حجم بالایی از داده‌های مالی را گرفته و به سرعت تجزیه‌تحلیل می‌کنند و درنتیجه اگر اشتباه و خطا نداشته باشند، ابزار بی‌نظیری برای شرکت‌های حسابرسی محسوب می‌شوند.

با این حال فعالان این صنعت هنوز درمورد استفاده از این تکنولوژی و سطح استفاده از آن اختلاف نظر دارند و دلیل اصلی این موضوع نیز لزوم آزمایش و درک بیشتر AI است.

برخی از شرکت‌های حسابرسی معتقدند نمی‌توان به اندازه کافی داده‌های با کیفیت در اختیار هوش مصنوعی گذاشت تا انواع مختلف کلاهبرداری را با اعتبار کافی شناسایی کند و برخی دیگر نیز نگران حریم خصوصی هستند، زیرا حسابرسان ممکن است از اطلاعات محرمانه مشتریان برای توسعه هوش مصنوعی استفاده کنند.

با این حال کت بارو، یکی از مدیران شرکت EY در انگلستان و ایرلند، می‌گوید سیستم هوش مصنوعی این شرکت در اوایل سال جاری توانسته با موفقیت مواردی از کلاهبرداری را شناسایی کند.

شرکت EY جزئیاتی درمورد نرم‌افزار و ماهیت کلاهبرداری‌های شناسایی شده منتشر نکرده اما نتایج نشان می‌دهد که می‌توان از این تکنولوژی در حوزه حسابرسی استفاده کرد.

به گفته بارو: «اینطور به نظر می‌رسد که باید به بررسی یا توسعه چیزی مشغول شویم.»

با این حال سیمون استفنز، مسئول هوش مصنوعی شرکت حسابرسی و بیمه Deloitte در انگلستان، یکی دیگر از چهار غول حسابرسی جهان، می‌گوید که کلاهبرداری این حوزه بسیار نادر و متفاوت از یکدیگرند. درنتیجه نمی‌توان به خوبی از سیستم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی الگوی کلاهبرداری استفاده کرد.

استفنز می‌گوید: «کلاهبرداری‌ها… منحصر‌به‌فرد هستند و هرکدام کمی با دیگری تفاوت دارند. آنها ذاتا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که محافظت‌های تکنولوژی را دور زده یا از نقاط ضعف جدید بهره‌برداری کنند و هوش مصنوعی در حال حاضر عملکرد خوبی در این حوزه ندارد.»

با این حال حرف آخر در این صنعت عظیم و بسیار حساس را احتمالا رگولاتور‌ها می‌زنند. جیسیون بردلی، مسئول تکنولوژی بیمه برای شورای گزارش مالی انگلستان، نهاد ناظر بر حسابرسی، می‌گوید هوش مصنوعی فرصت‌هایی را برای «حمایت از حسابرسی با کیفیت و مفید» پدید آورده است، البته اگر به درستی استفاده شود.

با این حال او هشدار داده است که شرکت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که سیستم‌هایشان استاندارد‌های مناسب را رعایت کنند. او می‌گوید: «با افزایش استفاده از هوش مصنوعی، حسابرس‌ها باید توانمندی کافی برای نقد سیستم‌های هوش مصنوعی را داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که استفاده از خروجی آنها با دقت انجام می‌شود و می‌توانند از ابزارها مطابق با استاندارد‌ها استفاده کنند.»

نرم‌افزارهای سنتی حسابرسی برای شناسایی جعل و کلاهبرداری باید الگوی آن را در اختیار داشته باشند. اما هوش مصنوعی براساس حجم زیادی داده‌های مالی آموزش دیده و با استفاده از یادگیری ماشینی می‌تواند موارد جدید را برمبنای برداشت خود از داده‌های قدیمی تشخیص دهد. فرض بر این است که عملکرد این سیستم‌ها با گذشت زمان بهتر می‌شود.

استفاده از هوش مصنوعی به ویژه برای کاهش بار کاری بخش حسابرسی، آنهم در شرایطی که شرکت‌ها در جذب و آموزش کارکنان جدید به مشکل خورده‌اند، مفید است.

چهار غول حسابرسی جهان یعنی Deloitte، Ernest & Young (EY)، KPMG و PwC، طبق داده‌های استاتیستا در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته‌اند و طبق گزارشی از وال‌استریت ژورنال در سال جاری تعداد زیادی از کارکنان خود را تعدیل نیرو کرده‌اند و تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند به افزایش بازدهی کارکنان فعلی این شرکت‌ها کمک کند.

منبع: پیوست به نقل از فایننشال تایمز،

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا