اقتصاددیجیتالکسب و کار هوشمند در ایرانگفت و گو

چگونگی و راهکارهای حمایت از کسب و کار‌های فعال در سکو‌های داخلی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

دکتر خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص چگونگی و راهکارهای حمایت از کسب و کار‌های فعال در سکو‌های داخلی به سوالات پاسخ داد.

مجری: آیین نامه حمایت از سکو‌ها و کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال حدوداً اوایل آبان ماه تصویب شد و در جهت توسعه کسب و کار‌های حوزه اقتصاد دیجیتال که بر سکو‌های داخلی هستند تصویب شده و در این آیین نامه به دستگاه‌های مختلفی وظیفه داده شد تا از این کسب و کار‌ها حمایت کنند تا در جهت پویایی و شکوفایی بیشتر قرار بگیرند. حدود سی نوع حمایت از کسب و کار‌های حوزه اقتصاد دیجیتال که بر سکو‌های داخلی هستند در این آیین نامه‌ها تعریف شده، در این مدت یک ماه و خرده‌ای گذشته بستر‌ها در این آیین نامه آماده شده است؟
 خوانساری: در دولت سیزدهم یکی از مسائلی که وجهه همت دولت قرار گرفت این بود که کاربرد‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای توسعه اقتصاد یا به معنای اقتصاد دیجیتال در حوزه‌های مختلف بکارگیری کند. صرف نظر از طبقه بندی و دسته بندی‌های این نوع اقتصاد وجود دارد این است که بالأخره کسب و کار‌هایی که در حوزه خودشان کار می‌کردند بتوانند با این ابزار تحولی در بازار، سودآوری، کارایی شان ایجاد کنند. در دی ماه سال گذشته بود که یک اجازه ویژه‌ای را هیأت دولت به کارگروه ویژه‌ای به نام اقتصاد دیجیتال ذیل دولت داد که مصوبه این کارگروه در حکم مصوبه دولت است بر مبنای اصل ۱۳۸ و ۱۲۷ قانون اساسی؛ این کارگروه در زمان تأسیس شامل ۹ نفر از اعضای دولت بود، شش نفر از وزرا که بعداً دو نفر دیگر هم از اعضای دولت اضافه شدند؛ مجموعاً ۱۱ نفر که مصوبات و فعالیت‌هایی که می‌توانست مسیر را تسریع کند در این حوزه و مشکلات و گرفتاری‌ها را کمتر کند و فرصت‌های بیشتری را از ظرفیت‌های دولت در اختیار کسب و کار‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند قرار دهد. موضوعات مختلفی در این وزارت مورد بررسی قرار گرفته، شاید یکی از بهترین و مهمترین هایش همین آیین نامه‌ای است که برای حمایت از کسب و کار‌ها و سکو‌های حوزه اقتصاد دیجیتال کشور در حدود نیمه آبان شکل گرفته که دستگاه‌های مختلفی هستند که وظایفی دارند.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

مجری: هدف این آیین نامه حمایت از کسب و کار‌ها هست، هدف بیشتری هم مد نظر قرار داده است؟
 خوانساری: نه تنها کسب و کارها، سکو‌های بومی که میزبان این کسب و کار‌ها هستند مورد حمایت قرار می‌گیرند و دولت در چارچوب اختیاراتی که به واسطه قوانین و مقررات دارد، بخش‌ها و وزارتخانه‌های مختلف، سعی کردند امر را تسهیل کنند برای این که مردم در یک مزیت رقابتی و آسان‌تر و راحت‌تر بتوانند از امکانات این سکو‌ها برای انجام و توسعه کسب و کارشان استفاده کنند.


مجری: این چه امکاناتی است؟ در مورد حمایت‌ها می‌توانید بیشتر صحبت کنید؟
 خوانساری: حمایت‌های مختلف و متنوعی وجود دارد، شاید ما اگر بانکی اش را در نظر بگیریم؛ در سکوی خارجی امکان پرداخت بانکی نیست، ولی اینجا می‌تواند تجمیع شود با کیف پول الکترونیکی یا ارز رمز ریالی که وجود دارد، می‌تواند پرداخت مستقیم به شخص بدهد که از حسابش مستقیم برداشت شود یا امکان حساب امانی برای وقتی که شما مطمئن نیستید به کسی که از او جنس می‌خرید یا به او جنس می‌فروشید؛ اینها می‌تواند از جانب بانک مرکزی شکل بگیرد، از جانب مالیاتی کسانی که در این سکو‌ها کار می‌کنند باید ظرفیت‌هایی برایشان در نظر گرفته شود که معافیت‌های مالیاتی مناسبی را داشته باشند که در این آیین نامه که این آیین نامه آن بخشی اش که وضع مالیات بود سازمان مالیاتی در ۲۰ آذر ابلاغ کرده به تمام ادارات مالیاتی که تا سقف ۳۰ برابر حداقل مبلغ بدون مالیات حقوق که فکر می‌کنم ۱۸۴ میلیون تومان است یعنی می‌شود دو و نیم میلیارد تومان کسب و کار‌هایی که نیاز ندارد ثبت و ضبط مالیاتی داشته باشند معاف از مالیات هستند، آنهایی هم که صبر کردند به صورت پلکانی بر مبنای قوانینی که وجود دارد از آنها کسر معافیت مالیاتی می‌گیرند به صورت پلکانی با مقادیر خیلی خوب، این ظرفیتی است که در حوزه مالیاتی شکل گرفته و به همه مجموعه دستگاه‌ها اعلام هم شده و یک تسهیلی است برای کسانی که از این سکو‌ها استفاده می‌کنند برای این که امرشان انجام شود، بستر تبلیغاتی؛ سکو‌ها هم از جانب دیگر هم بعد از تعیین زیرساخت هایشان برای شروع کارشان، برای فعالیت‌هایی که سخت افزار، نرم افزار و … به عنوان زیرساخت‌های کار نیاز دارند. از جانب حوزه تبلیغات بسته‌هایی که این سکو‌ها می‌توانند به کسب و کارهایشان بدهند فرض کنید یا ظرفیت‌هایی که ممکن است از طریق شرکت پست با تخفیفات ویژه بتوانند قرار بگیرند، یعنی شخصی که کالایی را می‌فروشد هم پرداختش راحت باشد، هم بتواند راحت به پست بسپارد، خودش مجبور نشود اینها را جدا از سیستم پستی حمل و نقل کند ببرد اداره پست تحویل اداره پست بدهد.


مجری: حمایت‌های تسهیلاتی هم قرار است که از طرف معاونت علمی باشد، درست است؟
خوانساری: حمایت‌های تسهیلاتی جزو برنامه است که به شکل مفصل همان حمایت‌هایی است که هم برای حوزه اشتغال در نظر گرفته شده که بر مبنای بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال جاری است و برمبنای بند «ه» که اینها آیین نامه هایش طراحی و تدوین شده در عرض این یک ماه، مجوز‌های وزارت اقتصاد برایش گرفته شده، مکاتبات انجام گرفته، منتظر هستیم که اعتباراتش مبلغ هایش مشخص شود و کارش با استفاده از سیستم بانکی در اختیار قرار بگیرد. صندوق کارآفرینی امید، صندوق نوآوری و شکوفایی هم برنامه مشخصی برای حوزه کسب و کار‌های هم دانش بنیان و هم کسب و کار‌های خردی که روی این سکو‌ها هستند دارند که در نظر گرفتند و هر دو اعلام عمومی هم کردند. فکر می‌کنم این یک فرصت رشد سریع برای حوزه کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال ما می‌تواند فراهم کند.


مجری: پس در این یک ماه و خرده‌ای گذشته این دستورالعمل‌ها آماده شده است؟
 خوانساری: ما در یک ماه گذشته حداقل هفته‌ای دو جلسه در این موضوعات داشتیم با تمام دستگاه‌هایی که مسئولیت گرفتند، برنامه زمانبندی شان را اعلام کردند، برخی مراحل آماده سازی نیاز در دستگاه خودشان می‌برده، برخی نیاز به هماهنگی بین دستگاهی بوده، عمده اینها آمادگی هایش الآن کسب شده یا حداقلش این است برنامه زمانبندی اش دقیق شده، ولی قاعدتاً بعضی از اینها مال امروز نیست، فرض کنید حمایت مالیاتی الآن کارهایش انجام گرفته مال سال آینده است که می‌خواهند مالیات ۱۴۰۰ شان را پرداخت کنند یا پست منوط به این است که سکوی مشمول با پست قرارداد تخفیف دار مناسبش را ببندد و این بتواند بر مبنای آن تخفیفات پستی که می‌دهد، آن تخفیفات در اختیار کسب و کار‌های خانگی قرار بگیرد که تولیداتی دارند و فروش دارند و می‌توانند از آن ظرفیت استفاده کنند.


مجری: در صحبت هایتان اشاره کردید به همان حمایت‌هایی که از طریق پست ارائه می‌شود، ارتباط تلفنی ما برقرار شده با آقای محمد احمدی؛ معاون فنی و بازرگانی شرکت پست. در راستای اجرای این آیین نامه حمایت از سکو‌ها و کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال شرکت پست چه حمایت‌هایی از کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال می‌کند؟
 احمدی معاون فنی و بازرگانی شرکت پست: شرکت ملی پست گسترده‌ترین شبکه ارتباطات فیزیکی را در سطح کشور دارد و فلسفه وجودی شبکه‌های پستی اساساً توانمندسازی کسب و کار‌های کوچک و متوسط بوده، معمولاً هم در طول زمان روی لبه نیاز مشتریان، زیرساخت‌ها و توانمندساز‌های مختلفی را ایجاد کردند و توسعه دادند. در حوزه تجارت الکترونیک هم که زنجیره ارزش این تجارت در حوزه شرایط توزیع برای ایجاد یک شبکه فروش تا درب منزل آحاد جامعه همیشه مجموعه شرکت ملی پست پیشگام بوده و الآن هم که در حوزه تولیدکننده‌های خردی که در اقصی نقاط کشور حضور دارند برای دسترسی اینها به مجموعه مشتری هایشان، چه در شبکه توزیع اش برای رساندن خرید‌هایی که انجام می‌شود توسط آحاد جامعه، این شبکه را ایجاد و توسعه داده و به غیر از آنچه به صورت سنتی شناسایی می‌شود از مجموعه شرکت پست که حمل و نقل کالا و بسته‌های مختلف است ما در طول زمان مجموعه‌ای بالغ بر ۳۰ خدمت مختلف را توسعه دادیم.


مجری: مشخصاً از این کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال که بر سکوی داخلی هستند چه حمایت‌هایی در نظر گرفتید و ارائه می‌کنید؟

 احمدی: ما در حوزه سرویس‌های فیزیکی هزینه ارسال محصولات را برای پلتفرم‌های داخلی که…


مجری: سکو‌های داخلی دیگر؟
 احمدی: بله، سکو‌های داخلی تخفیف خاصی را در نظر گرفتیم. تخفیف در زمینه ارسال مرسولات است متناسب با حجم ترافیکی که از سمت این سکو‌های داخلی برای ارسال مرسولات در سراسر شبکه پستی می‌خواهند. غیر این، خدماتی که شرکت پست در حوزه لجستیک می‌دهد، مجموعه خدمات الکترونیک هستند که ازجمله زمینه خدمات مالی را تحت عنوان سرویس‌هایی که بازگشت پول کالا و خدمات را بر می‌گرداند برای فروشگاه‌ها را داریم. در حوزه سرویس‌های مرتبط با مشتری، یک شبکه‌ای از خدمات رهگیری، بیمه ها، بحث برگشت مرسولات و الگو‌های فروش مختلف. غیر از این، سکوهایی که خود شرکت پست توسعه داده خدمات بسته بندی، انبارداری و خدمات مختلفی که در حوزه حمل کالاهای خاص وجود دارد را در اختیار فروشگاه هایی که در این سکوهای داخلی قرار می گیرند در خدمتشان هستیم.


مجری: الآن این خدمات آماده شده در صورت راه اندازی سامانه به افراد فعال در این حوزه ارائه شود؟
 احمدی: بله، ما همین الآن هم به صورت سنتی بخش اعظمی از این خدمات را ارائه می کنیم به فعالینی که وجود دارند منتهی به صورت ویژه به عنوان بسته ای که بخشی از حمایت های مالی هم زیرمجموعه اش است را برای پلتفرم ها، سکوهای داخلی ایجاد کردیم.

  • چگونگی و راهکارهای حمایت از کسب و کار‌های فعال در سکو‌های داخلی

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا