ارز دیجیتال در ایرانبیت‌کوین

آموزش خرید بیت کوین در ایران

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
محمد آذرنیوار

پس از آشنایی کامل با بیت کوین، گام بعدی خرید آن است. در این مقاله، به‌زبان ساده آموزش خرید بیت کوین بخصوص در ایران را خواهیم داشت و ذخیره امن این ارز دیجیتال را توضیح می‌دهیم.

خرید بیت کوین؛ آنلاین و غیرحضوری

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، بیت کوین شکل فیزیکی ندارد و کاملاق دیجیتالی منتقل می‌شود. بنابراین، برای خرید بیت کوین لازم نیست حضوری اقدام کنید؛ خیلی راحت و فقط از طریق اینترنت می‌توانید بیت کوین بخرید.

آیا حتماً باید یک بیت کوین کامل بخریم؟

همچنین، پرسشی که همیشه برای تازه‌کارها مطرح می‌شود این است که آیا باید حتماً چندهزار دلار سرمایه‌گذاری کنیم و یک واحد بیت کوین بخریم؟

نه، مانند طلا که می‌‌توانید فقط چند گرم بخرید، بیت کوین هم تا هشت واحد اعشار تقسیم‌پذیر است و به‌عنوان مثال می‌توانید ۰.۰۰۱ از یک بیت کوین یا حتی به‌اندازه ۵۰۰ هزار تومان بیت کوین بخرید.

امن‌ترین راه خرید بیت کوین مراجعه به یک وب‌سایت صرافی ارز دیجیتال است. همچنین می‌توانید برای یافتن امن‌ترین و معتبرترین صرافی‌های ایرانی، از قابلیت جدید ارزدیجیتال اسفاده کنید.

به وب‌سایت‌های صرافی ارز دیجیتال مراجعه کنید

اگرچه بیت کوین را می‌‌شود به روش‌های زیادی مانند گروه‌های تلگرامی یا واتس‌اپی و یا از اشخاص حقیقی خریداری کرد، امن‌ترین روش، مراجعه به وب‌سایت‌های صرافی معتبر است.

تراکنش‌های بیت کوین نیمه‌ناشناس است و خرید این ارز دیجیتال از طریق شبکه‌های اجتماعی و افرادی که شناخت کافی از آنها ندارید، ریسک بسیار بالایی دارد و در صورت کلاهبرداری، پیگیری‌های قضایی بعدی بسیار مشکل خواهد بود.

اگر ساکن ایران هستید، در یک سایت صرافی ایرانی، به‌راحتی می‌توانید با کارت بانکی خود به‌طور مستقیم بیت کوین بخرید یا ارزهای دیجیتال دیگر خود را به بیت کوین تبدیل کنید.

اما اگر در خارج از ایران زندگی می‌کنید، می‌توانید از یک صرافی بیت کوین خارجی با کارت بانکی یا اعتباری خود بیت کوین بخرید.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در ارزدیجیتال

آموزش خرید بیت کوین از صرافی‌ها

برای خرید بیت کوین از یک صرافی، فقط کافی است چند گام ساده زیر را طی کنید:

  1. نصب کیف پول بیت کوین
  2. پیداکردن صرافی معتبر بیت کوین و ثبت‌نام در آن
  3. انجام احراز هویت با مدارک شناسایی
  4. خرید بیت کوین و دریافت در کیف پول

۱. نصب کیف پول بیت کوین

آموزش خرید بیت کوین شامل مراحلی قبل خرید و بعد از خرید است. قبل از خرید بیت کوین، باید بدانید که به جایی برای نگهداری آن نیاز دارید. کیف پول بیت کوین را می‌توانید مانند حساب بانکی خود در نظر بگیرید که از آن می‌‌شود برای دریافت، ذخیره و ارسال بیت کوین استفاده کرد.

کیف پول‌های بیت کوین انواع مختلفی دارد و با اسم‌های متنوع عرضه شده‌ است.

اگر بخواهیم خیلی سریع درباره کیف پول‌های توضیح بدهیم، کیف پول‌‌های نرم‌افزاری رایگان هستند و به‌راحتی روی گوشی‌های تلفن همراه (اندروید و iOS) یا کامپیوترهای شخصی (ویندوز، لینوکس و مک) نصب می‌شوند.

بعضی دیگر از کیف پول‌ها هم تحت‌وب‌ هستند و با مرورگرهای اینترنتی (مانند کروم) می‌توان به آنها متصل شد. از طرف دیگر، کیف پول‌های سخت‌افزاری که امنیت بیشتری دارند، به‌شکل فیزیکی موجود هستند و باید خریداری شوند.

اما اگر به‌دنبال یک گزینه مطمئن هستید، برای شروع می‌توانید از نرم‌افزار تراست والت (Trust Wallet) استفاده کنید. تراست والت که بیشترین تعداد نصب در بین تمام کیف پول‌ها را دارد، فقط برای موبایل در دسترس است.

فراموش نکنید که حتماً کیف پول‌ها و نرم‌افزارهای مربوطه را از منابع رسمی و معتبر دانلود کنید. نرم‌افزارهای دانلودشده از منابع غیررسمی می‌توانند حاوی بدافزار باشند و دارایی شما را تهدید کنند.

برای دریافت بیت کوین، باید آدرس کیف پول بیت کوین خود را در هنگام خرید ارائه کنید. آدرس بیت کوین رشته‌ای متنی مثل شماره حساب بانکی است که در داخل کیف پول (از قسمت Receive) به شما نمایش داده می‌شود.

امنیت را جدی بگیرید

در دنیای بیت کوین و ارزهای دیجیتال خودتان مسئول نگهداری از دارایی‌هایتان هستید. تراکنش‌های بیت کوین برگشت‌ناپذیر هستند و اگر به‌دلیل رعایت‌نکردن اقدامات مربوط به امنیت، بیت کوین‌های شما منتقل شود، پیگیری آن بسیار مشکل خواهد بود.

همچنین اگر کیف پول شما حذف شود و از آن نسخه پشتیبان نداشته باشید، باید برای همیشه با بیت کوین‌های خود خداحافظی کنید.

بنابراین، حتماً از کیف پول‌ خود نسخه پشتیبان (بک‌آپ) بگیرید تا در صورت مفقودی رمز کیف پول یا خراب‌شدن دستگاهی که برنامه روی آن نصب است، بتوانید مبالغ خود را بازیابی کنید.

معمولاً کیف پول‌ها برای بک‌آپ به شما یک مجموعه ۱۲ یا ۲۴تایی از کلمات انگلیسی ارائه می‌دهند که باید آنها را در جایی امن یادداشت کنید. در صورت وقوع هرگونه مشکل، با آن کلمات می‌توانید به‌راحتی به دارایی‌های خود دسترسی پیدا کنید.

همچنین، اگر از کامپیوتر برای ذخیره ارزهای دیجیتال خود استفاده می‌کنید، حتماً یک آنتی‌ویروس معتبر روی آن نصب کنید، همیشه نرم‌افزارهای خود را به‌روز نگه دارید و هرگز فایل‌ها یا لینک‌های مشکوک را باز نکنید.

قبل از ارسال بیت کوین حتماً آدرس را چند بار چک کنید، چون برخی از بدافزارها در لحظه ارسال آدرس را تغییر می‌دهند و آدرس هکر را جایگزین می‌کنند.

اگر قصد دارید مبلغ بالایی را سرمایه‌گذاری کنید، پیشنهاد ما خرید یک کیف پول سخت‌افزاری است. لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) دو مورد از بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری بازار هستند.

۲. پیدا کردن صرافی معتبر بیت کوین

پس از انتخاب و نصب کیف پول بیت کوین، باید یک فروشنده معتبر پیدا کنید. می‌توانید هم از افراد حقیقی و هم از سایت‌هایی تحت عنوان «صرافی ارز دیجیتال» به‌صورت آنلاین بیت کوین بخرید.

با توجه به کلاهبرداری‌های زیاد در این حوزه، پیشنهاد ما این است که بیت کوین را از صرافی‌های معتبر بخرید و در شبکه‌های اجتماعی با افرادی که نمی‌شناسید معامله نکنید.

۲. پیدا کردن صرافی معتبر بیت کوین

خرید بیت کوین از صرافی ایرانی

اگر ساکن ایران هستید، خرید مستقیم بیت کوین با ریال و کارت بانکی از طریق سایت‌های ایرانی یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است.

فقط کافی است کلمه «خرید بیت کوین» یا «خرید ارز دیجیتال» را در گوگل جستجو کنید تا با تعداد زیادی وب‌سایت صرافی ایرانی مواجه شوید.

معمولاً وب‌سایت‌های صفحه اول گوگل معتبر هستند و فقط در قیمت و کیفیت خدمات می‌توانند متفاوت عمل کنند. مثلاً یک صرافی می‌تواند نسبت به سایرین نقدشوندگی بالاتری داشته یا از پشتیبانی بهتری برخوردار باشد.

با این حال، به گوگل اتکا نکنید و حتماً قبل از ثبت‌نام در یک صرافی، از اعتبار آن مطمئن شوید. بررسی آدرس، شماره تلفن و سابقه فعالیت ازجمله مهمترین مواردی هستند که باید بررسی کنید.

خرید بیت کوین از صرافی خارجی

با کارت‌های اعتباری بین‌المللی (مانند مسترکارت و ویزا)، پی‌پل، وبمانی، پرفکت ‌مانی، ارزهای دیجیتال دیگر (مانند تتر یا اتر) و … می‌توان از صرافی‌های خارجی هم بیت کوین خریداری کرد. البته اگر ساکن ایران هستید، به‌دلیل تحریم‌ها امکان خرید مستقیم وجود ندارد و معمولاً باید از واسطه‌ها کمک بگیرید که هزینه تمام‌شده را افزایش می‌دهد.

کوین‌بیس (Coinbase.com)، بیت‌استمپ (Bitstamp.net) و بایننس (Binance.com) بزرگترین صرافی‌هایی هستند که شما می‌توانید با کارت اعتباری خود (ویزا و مسترکارت) از آنها بیت کوین بخرید. چنجلی (Changelly.com) هم یکی دیگر از سایت‌های مطرحی است که امکان خرید بیت کوین با کارت اعتباری در آن وجود دارد.

معمولاً در هر کشور یک روش خرید از دیگر روش‌ها محبوب‌تر است. به‌عنوان مثال، در استرالیا، اغلب کاربران از وب‌سایت Coinspot برای خرید ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. برای پیدا کردن روش مناسب خرید بیت کوین در کشور محل زندگی خود، فقط کافی است کلمه «Buy Bitcoin» را با نام کشور محل زندگی خود گوگل کنید؛ مثال: Buy Bitcoin in Australia.

تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به بیت کوین

اگر تتر یا ارز دیجیتال دیگری داشته باشید، می‌توانید در صرافی‌های بین‌المللی مانند کوکوین آن را به بیت کوین تبدیل کنید.

برای این روش هم اغلب اوقات ناگزیر هستید به صرافی‌های ایرانی مراجعه کنید تا تتر بخرید و سپس آن را به بیت کوین تبدیل کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که صرافی‌های بین‌المللی به‌دلیل تحریم‌ها به کاربران ساکن ایران اجازه فعالیت نمی‌دهند و ریسک مسدودشدن حساب وجود دارد. با این حال، بیشتر کاربران ایرانی در حال حاضر از کوکوین استفاده می‌کنند. در مطلب «آموزش صرافی کوکوین» می‌توانید نحوه تبدیل ارزهای دیجیتال در این صرافی را یاد بگیرید.

۳. احراز هویت با مدارک شناسایی

در بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال، به‌خصوص صرافی‌های ایرانی، پس از ثبت‌نام باید با ارسال تصویر مدارک شناسایی خود، احراز هویت کنید.

احراز هویت برای این انجام می‌شود که صرافی مطمئن شود شما همان شخصی هستید که بیت کوین را خریداری کرده‌اید. این کار برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ و پولشویی احتمالی انجام می‌شود.

در اغلب صرافی‌های ایرانی باید تصویر مدارک شناسایی خود (مثل کارت ملی و کارت بانکی) را برای صرافی بفرستید تا حساب شما را تأیید کند. بعضی از صرافی‌ها هم برای اطمینان بیشتر از شما درخواست عکس سلفی می‌کنند.

نحوه انجام احراز هویت در سایتی که شما انتخاب می‌کنید، به‌طور کامل توضیح داده شده است.

۴. انتقال پول به صرافی و خرید

در بیشتر صرافی‌های ایرانی، خریداران و فروشندگان افراد حقیقی هستند و صرافی فقط نقش واسطه را بازی می‌کند و از هر سفارش اندکی کارمزد برای خدمات خود برمی‌دارد. در بعضی دیگر از صرافی‌ها، کاربران مستقیماً با خود صرافی معامله می‌کنند.

پس از احراز هویت در صرافی می‌توانید حساب خود را با کارت بانکی خود به‌صورت آنلاین شارژ کنید و با ثبت سفارش خرید بیت کوین بخرید.

پس از خرید بیت کوین، بعضی از سایت‌ها بیت کوین را روی کیف پول‌های موجود روی سایت ذخیره می‌کنند. با توجه به کارمزدهای بالای انتقال در شبکه بیت کوین، اگر مبلغ کمی بیت کوین می‌خرید، بهتر است روی صرافی نگهداری کنید.

آیا خرید بیت کوین قانونی است؟

هنوز قوانین روشنی درباره بیت کوین تعیین نشده است؛ اما نگهداری و خرید بیت کوین برای مردم در بیشتر کشورهای دنیا ازجمله ایران ممنوع و جرم نیست.

در حال حاضر خرید بیت کوین به خودیِ‌خود هیچ‌گونه منع قانونی ندارد، مگر اینکه با بیت کوین‌های خریداری‌شده جرمی (مثل پولشویی و تأمین مالی تروریست) انجام شود.

بانک مرکزی ایران در تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۶، طی اطلاعیه‌ای به‌کارگیری ابزار بیت کوین و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور را ممنوع اعلام کرد. طبق این اطلاعیه هرگونه استفاده و خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در بانک‌ها، مؤسسات مالی و صرافی‌های دارای مجوز بانک مرکزی رسماً ممنوع اعلام شد. اما این حکم هم به‌معنای ممنوعیت برای مردم نبود.

در مورد کلاهبرداری‌های احتمالی در این فضا، نهادهای حافظ امنیت مثل نیروی انتظامی و پلیس فتا در قبال کلاهبرداری‌های این حوزه به‌عنوان یک فناوری مسئولیت و اختیاراتی دارند. جدای بحث چیستی ارزهای دیجیتال، به‌عنوان یک فناوری، قانون می‌تواند پیگیری‌های لازم را تا جایی که ممکن باشد انجام دهد.

در صورت رخ‌دادن هرگونه کلاهبرداری، هک و یا عدم وفای به عهد در فضای ارزهای دیجیتال، شخص می‌تواند شکایت رسمی ارائه دهد و دادگاه به آن رسیدگی خواهد کرد.

سؤالات متداول درباره خرید بیت کوین

بهترین روش خرید بیت کوین در ایران چیست؟

بهترین راه برای خرید بیت کوین در ایران، مراجعه به سایت‌های صرافی ایرانی است.

آیا خرید بیت کوین بدون احراز هویت ممکن است؟

شاید بتوانید از اشخاص حقیقی در شبکه‌های اجتماعی (مثل گروه‌های تلگرامی) بدون احراز هویت بیت کوین بخرید؛ اما این کار ریسک‌های زیادی دارد و ممکن است فرد موردنظر مجرم یا کلاهبردار باشد.

ارزان‌ ترین روش خرید بیت کوین چیست؟

پاسخ این سوال نسبی است؛ اما از یک دیدگاه کلی، برخی از افراد به‌طور مستقیم از استخراج‌کنندگان (ماینرها) بیت کوین می‌خرند که به این ترتیب دیگر نیاز به پرداخت کارمزد و هزینه‌های اضافی به صرافی‌ها نیست.

آیا باید حتما یک بیت کوین بخرم؟

نه، بیت کوین به واحدهای کوچکتری تبدیل می‌شود. مثلاً شما می‌توانید ۰.۰۰۱ از یک بیت کوین را بخرید.

حداقل مقدار خرید بیت کوین چقدر است؟

شما می‌توانید حتی با ۱۰۰ هزار تومان هم بیت کوین بخرید. البته برخی از صرافی‌ها ممکن است مبلغی را به‌عنوان حداقل تعریف کنند؛ اما روی کاغذ با هر مبلغی که پاسخگوی کارمزدهای شبکه بیت کوین و صرافی باشد، می‌توان بیت کوین خرید.

منبع: ارز دیجیتال

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا