اقتصاددیجیتالاینترنت و شبکه اطلاعات

خسارت قطعی اینترنت ایران در سال ۲۰۲۲ اعلام شد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

Top10VPN گزارش خسارات قطعی اینترنت در کشورهای مختلف را منتشر کرده که یکی از مهمترین بخش‌های آن مربوط به خسارت قطعی اینترنت ایران در سال ۲۰۲۲ است.

Top10VPN یک مرجع موثق در بررسی، سنجش و اعلام میزان خسارات قطعی اینترنت در سطح جهان است که همه ساله، در اواخر سال میلادی یک گزارش جامع منتشر می‌کند. در گزارش سال جاری این نهاد، نام ایران و اختلالات چند ماه اخیر به طور خاصی برجسته شده و خسارات و ضرر قطعی اینترنت ایران در سال ۲۰۲۲ نیز شرح داده است.

خسارت قطعی اینترنت ایران در سال ۲۰۲۲

در شرایطی که فعالان حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال مدت‌هاست که از خسارات شدید قطعی اینترنت برای اقتصاد دیجیتال می‌گویند، این روزها برخلاف انتظار خبر از ایده قطعی اینترنت در زمان کنکور سراسری، آن هم در سراسر کشور رسیده است!

این یعنی حالا که قطعی اینترنت در کنترل شرایط بحرانی سطح جامعه به حکومت کمک کرده، جنبه ابزاری قطعی اینترنت بیشتر به چشم مسئولین آمده و به جای هر نوع اقدام پیشگیرانه و منطقی دیگری برای جلوگیری از تقلب در زمان کنکور، ایده قطعی اینترنت را در نظر دارند! اما کاش نگاهی به این گزارش خسارات قطعی اینترنت داشته باشند، شاید نظرشان تغییری کند!

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

گزارش Top10VPN خسارت قطعی اینترنت در ایران ۲۰۲۲

بنابر گزارش Top10VPN، منظور از اختلالات اینترنتی کاهش سرعت و پهنای باند، مسدودسازی پلتفرم‌های خاص و حتی قطع کامل اینترنت است که در طول سال ۲۰۲۲ در کشورهای مختلفی رخ داده است.

بنابر این گزارش، اختلالات عمدی اینترنت در سال ۲۰۲۲ در سطح جهان جمعا ۲۳.۸ میلیارد دلار خسارت مالی وارد کرده که نسبت به سال قبل رشدی ۳۲۳ درصدی را نشان می‌دهد. در فهرست تفکیکی بیشترین خسارت قطعی اینترنت در جهان ۲۰۲۲، کشورهای روسیه، ایران، قزاقستان، میانمار و ازبکستان، پنج کشور با بالاترین درصد زیان و خسارت مالی ناشی از قطعی اینترنت هستند.

خسارت قطعی اینترنت ایران  2022
رده بندی کشورهایی با بیشترین آسیب وارده در نتیجه قطعی اینترنت

بنابر آمارهای این مرجع پایش آمار قطعی اینترنت در دنیا، اینترنت ایران در سال ۲۰۲۲ به مدت ۲۱۷۹ ساعت به طور کامل و به مدت ۱۳۰ ساعت با کاهش سرعت و پهنای باند همراه بوده است. شبکه‌های اجتماعی نیز به مدت ۴۸۶۳ ساعت از دسترس خارج بوده‌اند و در کل، جمع ساعات اختلال اینترنت در ایران در سال ۲۰۲۲، به ۷۱۷۲ ساعت می‌رسد.

بنابر بررسی‌های تاپ تن وی‌پی‌ان، اختلالات اینترنت ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی، نزدیک به ۷۲ میلیون کاربر را تحت تاثیر قرار داده و خسارتی ۷۷۳ میلیون دلاری به همراه داشته است.

در این مدت همچنین میزان استفاده ایرانیان از فیلترشکن افزایش چشمگیری داشته است. بنابر گزارش همین مرجع، در بازه زمانی ۲۱ سپتامبر تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲، یعنی دقیقا زمانی که فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام و کاهش شدید پهنای باند اینترنت بین‌الملل آغاز شد، استفاده از فیلترشکن‌ها در بین کاربران ایرانی نیز تا ۳.۰۸۲ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش یافته که رقمی وحشتناک است!

این میزان افزایش استفاده کاربران از VPN در کنار تمام مضرات خود، در درازمدت اثرات نامطلوبی روی سلامت ارتباط کاربران ایرانی از نظر امنیت شبکه خواهد گذاشت.

منبع: تکراتو

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا